Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
AI kommer göra dig arbetslös.
Satsa på att blir präst eller psykolog som får ta hand om alla som kraschat i sina drömmar.
Alternativt något AI inte kommer vara lönsamt att ersätta.
Så många miljarder som satsas på allt med AI teknik kommer förändra spelplanen totalt. Kommer aldrig misslyckas. Du går mot en ny värld där dagens administrativa arbetsplatser kommer se annorlunda ut.
Gör inget förhastat men lyft blicken.

De med korta IT-utbildningar måste sadla om, men det är civilingenjörer i datateknik som ska genomföra AI-revolutionen som ska effektivisera alla white collar yrken. Så de kommer att behövs. AI-bottar är visserligen bättre på kodgenerering än på många andra ingenjörsarbeten, t.ex. mer hårdvarunära aretsuppgifter. Systemutvecklarnas arbetsuppgifter kommer därför att förändras, det blir mindre kodning, mer kravfångst, test, felsökning, hårdvarunära frågor, strategier kring arkitektur, planer, problemanalys, organisationsanalys,kommunikation med människor. Dvs mer som de som har pluggat systemvetenskap och informatik, och industriella ekonomier med IT-inriktning, jobbar redan idag. De som går civil datateknik blir dessutom bra på matte och teori, och kan därför välja, använda och utveckla nya algoritmer, arkitekturer, språk, osv.

Många hoppar av ingenjörsutbildningar för att de blir för svåra. Utbildningen är väldigt krävande kring matematik och teori, så om du är osäker på matten, läs en annan lång IT-utbildning istället för en ingenjörsutbildning. Datateknikutbildningar är extra krävande pga många stora labbuppgifter och projektuppgifter.
Citera
2025-08-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
IT-områden är förmodligen en av de absolut sämsta valen du kan göra på högskola just nu.

Redan strax innan AI blev hajpat så var det rätt tärt att få jobb inom det, just för att det varit så upprapat så länge att man kan plugga IT och hoppa in på 70k.
Marknaden är mättad, och du löper hög risk att gå arbetslös om du inte råkar vara ett superdrivet datasnille som dessutom har goda kontakter inom området.
Vad hade du valt isåfall?
Citera
2025-08-30, 21:21
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigmawhat
Vad hade du valt isåfall?
Elingenjör.

Brett så in i norden, finns tonvis med arbetsområden. Nästan allt går på el nuförtiden.
Plus att det är skitsvårt, möjligen på andra eller tredje plats efter teknisk fysik. Så det är intellektuell status så det smäller om det.
Citera
2025-08-30, 21:28
Medlem
kaerakels avatar
AI kommer inte göra dig arbetslös. Eventuellt kasta in oss i en kris och bubbla pga övervärderad smörja. Däremot kommer AI vara djävulen i ditt öra. Du kan ta bild på vilken uppgift som helst, ladda upp pdf, ställa frågor som mentalt utmanad (vilket stämmer överens med 1/3 av antagna på datateknik) och ChatGPT löser uppgiften. Utbildningen är redan löst.

Data giving på KTH är riktigt lökigt. Trötta kurser, programansvariga och liten flexibilitet under kandidaten. Däremot är det välrenommerat, vilket är en ingång. Du måste gå efter intresse. Det där ”jag kanske får 70000/mån om 5 år” är en klen tröst i kamp mot tristessen, termin 3 med sju resttentor.

Gillar du programmering och problemlösning? Om inte, gå Handels eller indek. Du har la den där Ingenjörsmässigt skrivande nu. Ungefär så är hela utbildningen.

EDIT: den som fick högst lön från min kull hade kandidat från handel och master från KTH. Började jobba hos bank i Schweiz. Otrolig ingångslön med låg skatt, men han gick in i väggen efter ca 9 månader pga bedrövlig arbetskultur och långa veckor. Och då hade han inte ens barn (livet är en PVE server innan barn).
Senast redigerad av kaerakel 2025-08-30 kl. 21:33.
Citera
2025-08-30, 21:39
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
IT-områden är förmodligen en av de absolut sämsta valen du kan göra på högskola just nu.

Redan strax innan AI blev hajpat så var det rätt tärt att få jobb inom det, just för att det varit så upprapat så länge att man kan plugga IT och hoppa in på 70k.
Marknaden är mättad, och du löper hög risk att gå arbetslös om du inte råkar vara ett superdrivet datasnille som dessutom har goda kontakter inom området.

Marknaden är för tillfället mättad på juniora och halvbegåvade frontendare och dess gelikar. Civilingenjör på data leder i regel till andra karriärer. Branschen skriker efter dataingenjörer, även om ribban ligger högre nu jämfört med nollränteeran före covid.
Citera
2025-08-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
AI kommer inte göra dig arbetslös. Eventuellt kasta in oss i en kris och bubbla pga övervärderad smörja. Däremot kommer AI vara djävulen i ditt öra. Du kan ta bild på vilken uppgift som helst, ladda upp pdf, ställa frågor som mentalt utmanad (vilket stämmer överens med 1/3 av antagna på datateknik) och ChatGPT löser uppgiften. Utbildningen är redan löst.

Data giving på KTH är riktigt lökigt. Trötta kurser, programansvariga och liten flexibilitet under kandidaten. Däremot är det välrenommerat, vilket är en ingång. Du måste gå efter intresse. Det där ”jag kanske får 70000/mån om 5 år” är en klen tröst i kamp mot tristessen, termin 3 med sju resttentor.

Gillar du programmering och problemlösning? Om inte, gå Handels eller indek. Du har la den där Ingenjörsmässigt skrivande nu. Ungefär så är hela utbildningen.

EDIT: den som fick högst lön från min kull hade kandidat från handel och master från KTH. Började jobba hos bank i Schweiz. Otrolig ingångslön med låg skatt, men han gick in i väggen efter ca 9 månader pga bedrövlig arbetskultur och långa veckor. Och då hade han inte ens barn (livet är en PVE server innan barn).

Vill gärna nå en riktigt bra bas att bygga på och klättra corporate ladder. Men ditt råd är eg. förenklat: Gillar du programmeringen så fortsätt, annars leta vidare efter indek/hhs. Problemet är dessutom att komma in på de linjerna.
Citera
2025-08-30, 23:12
Medlem
Germanofils avatar
Det är inte så jävla viktigt vilken examen du tar. Betydligt viktigare är vad du kan i praktiken. Mitt tips om du vill dra in bra med deg:

Läs klart din datateknikexamen och gå kurser för att bli SAP-konsult vid sidan om högskolestudierna. Praktisera på något företag på sommarloven där du får konfigurera SAP i praktiken. Gör ditt exjobb på lämpligt företag med samma inriktning.

=Profit
Citera
2025-08-30, 23:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
De med korta IT-utbildningar måste sadla om, men det är civilingenjörer i datateknik som ska genomföra AI-revolutionen som ska effektivisera alla white collar yrken. Så de kommer att behövs. AI-bottar är visserligen bättre på kodgenerering än på många andra ingenjörsarbeten, t.ex. mer hårdvarunära aretsuppgifter. Systemutvecklarnas arbetsuppgifter kommer därför att förändras, det blir mindre kodning, mer kravfångst, test, felsökning, hårdvarunära frågor, strategier kring arkitektur, planer, problemanalys, organisationsanalys,kommunikation med människor. Dvs mer som de som har pluggat systemvetenskap och informatik, och industriella ekonomier med IT-inriktning, jobbar redan idag. De som går civil datateknik blir dessutom bra på matte och teori, och kan därför välja, använda och utveckla nya algoritmer, arkitekturer, språk, osv.

Många hoppar av ingenjörsutbildningar för att de blir för svåra. Utbildningen är väldigt krävande kring matematik och teori, så om du är osäker på matten, läs en annan lång IT-utbildning istället för en ingenjörsutbildning. Datateknikutbildningar är extra krävande pga många stora labbuppgifter och projektuppgifter.
Kartan kommer ritas om.
Helt klart att alla miljarder som satsas på AI kommer förändra behovet av kompetens.
Citera
2025-08-31, 00:35
Medlem
Citat:
Hej,

Detta är mitt första inlägg.

Jag känner mig allmänt förvirrad i vad jag ska plugga. Har precis börjat civilingenjör datateknik på KTH och får känslan av att utbildningen inte kommer att leda dit jag vill.

Min ursprungliga tanke var att söka en utbildning där jag efter utbildningen kan jobba på ordentligt som konsult eller dylikt inom något ingenjörsområde eller att jobba med ekonomi på något sätt och på så sätt dra in ordentligt med pengar i utbyte mot lååånga arbetsveckor, med 70+/h arbetade per vecka. Mitt mål är eg. att dra in bra med deg.

Däremot känns det som att jag verkligen har hamnat fel, och datateknik är långt ifrån min ursprungstanke.

Jag har kommit fram till några alternativ:

1. Gå kvar datateknik, läsa "indek" mastern eller "tillämpad matematik och beräkningsmatematik" mastern, med finansiell matematik inriktning.

2. Söka igen nästa år, något annat program som indek eller ekonomie kand på lund exempelvis.

3. Gå kvar datatek men söka FEK/NEK på SU och läsa det samtidigt.

4. Läsa civilingenjör öppen ingång och satsa på tek-matte/tekfys.

Kan jag få tips av erfarna flashbackare? Vad bör jag satsa på? Vilka jobb bör jag satsa på? För info: 21.2 i merit efter gymnasiet, hp på 1.5 men kan lätt höja mig med plugg.
Jag har jobbat som ingenjör inom data sedan mitten av 80-talet, Jag valde det för att jag var genuint intresserad av datorer och programmering! Har du inte dessa intressen så ska du välja en annan väg. Du vet det ska vara skoj och intressant att komma till jobbet och att få jobba med något man älskar!
Citera
2025-08-31, 01:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Hej,

Min ursprungliga tanke var att söka en utbildning där jag efter utbildningen kan jobba på ordentligt som konsult eller dylikt inom något ingenjörsområde eller att jobba med ekonomi på något sätt och på så sätt dra in ordentligt med pengar i utbyte mot lååånga arbetsveckor, med 70+/h arbetade per vecka. Mitt mål är eg. att dra in bra med deg.

Däremot känns det som att jag verkligen har hamnat fel, och datateknik är långt ifrån min ursprungstanke.

Du har inte lyckats förklara varför du tvekar i trådstarten.

Datateknik är utmärkt för din ursprungstanke. Välbetalt och passar fint för de som älskar att arbeta. Rent innehållsmässigt är utbildningen inte så ekonomitung men många civilingenjörer jobbar ändå mycket med det. Antingen är man autodidakt, eller läst lite extra ekonomi. Det finns undersökningar som visar att bara en minoritet av ingenjörer egentligen huvudsakligen jobbar med ingenjörsmässiga arbetsuppgifter.

Ett alternativ om du vill ha lite mer ekonomi är informatik, men om din "edge" nu är matematik/fysik så passar nog datateknik dig bra.

Det där med att läsa dubbelt vill jag personligen avråda från. Jag gjorde det själv i perioder men tycker idag det var lite barnsligt. Det är meckigt att få scheman att hänga ihop, du blir jävligt jobbig för de andra som du arbetar i grupp med, och man läser extremt instrumentellt för att klara tentan men inte nödvändigtvis för att bli bra på ämnet - två delvis olika saker.
Citera
2025-08-31, 11:04
Medlem
Gaspodins avatar
Ts skall kanske i första hand ta ett längre snack med en studievägledare och rett ut det mest grundläggande om utbildningen, men också om alternativa vägar.
Senast redigerad av Gaspodin 2025-08-31 kl. 11:10.
Citera
2025-08-31, 15:44
Medlem
psychicsailors avatar
Tjötar lite vidare här. Jag kom att tänka på att det finns fler datavetenskapliga utbildningar än de jag är nära bekant med i Sverige så mitt inlägg ovan är lite missvisande. Vissa har fördjupning de sista åren, t ex mot ekonomi. Om inte annat så kan du läsa utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in