2025-08-31, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Energioptimera huset, klart det går men till vilken kostnad?
Det går naturligtvis att byta samtliga fönster till bättre. Men sist jag kollade vad fönsterbyte kostade så var det inte i närheten att vara lönsamt. Det kostar flera hundra tusen att byta samtliga fönster i ett hus, en kostnad du inte får igen på en livstid när det kommer till den energi du sparar.

Energioptimera huset i relation till kostnaden är kanske en bättre ingångspunkt.

På 90-talet så var energiåtgången i ett hus fördelat på detta sätt: 60 % av elen gick åt till att värma huset.
Idag med dessa led-ljus som finns på marknaden så torde procentsatsen ha stigit för uppvärmningen av huset.
Det är ur den bemärkelsen inte lönsamt att slänga upp solcellspaneler på taket, ur mitt tycke.
Detta eftersom du först skall omvandla solljuset till el, med 20% verkningsgrad och sedan använda elen till att värma huset med.
Solceller är ruskigt dyra att slänga upp på taket.

Satsa istället på vattenuppvärmning med hjälp av solljuset. Så kallade solfångare. Dessa paneler är betydligt billigare, har längre livslängd och uppnår ca 80% i verkningsgrad.
Förutsatt att du har vattenburen uppvärmning av huset. Det blir en del arbete med att installera ett vattenburet uppvärmningssystem men gör man det själv så inte jättedyrt.

Ventilationen: Har du inte ett FTX-system så skaffa ett.
Energimässigt så sparar du en del men vinner framförallt i luftkvalitet och hälsa.
Har du mätt radonet i huset?
Detta är något alla skall göra för sin egen skull.
Installationskostnad om du gör det själv någonstans mellan 50 000-100 000 kr.
Lejer du bort det, 150 000 -300 000 kr beroende på hur jävligt det är o dra alla rör.

Är huset byggt före 2000 så är det troligen ingen isolering i grunden.
Är det källare på huset så spelar detta inte så stor roll.
Är det platta på mark så blir golven kalla och golvvärme ger tulpaner runt husknuten i februari månad.
Är det krypgrund så bör den gås igenom och vissa åtgärder vidtas.

Har huset träpanel eller tegel?
Tilläggsisolera vinden är ganska enkelt o billigt att göra.
Se till att bygga landgångar först så du kan röra dig utan att trampa sönder allt.

Det finns mycket att göra med hus men det får ske över tid.
Du får sätta dig ner o räkna på vad som är lönsamt och hur lång tid kostnaden tar att få igen. Tar det mer än 20-30 år så kanske det inte är lönsamt att genomföra.
Just optimering av energin kanske får stå tillbaka lite för något du bör prioritera är radonmätningen.

Håller helt med, gjort samma kalkyl.

Problemet som hägrar vid horisonten är EU:s energidirektiv där man vill tvinga husägare till sådana här åtgärder. Att det blir otroligt dyrt för individen skiter man fullkomligt i, de kan offras på klimataltaret.

FTX är däremot ett bra tips, det ska kika på!
Citera
2025-08-31, 09:46
Medlem
Ja vem släcker efter sig nuförtiden, som barn på 60 talet i hyreshus fick vi lära oss detta ju. Man släckte alltid efter sig.
Citera
2025-08-31, 10:10
Medlem
Några spontanta:
- Finns golvvärme i badrum? Isåfall ställ ner på lägsta temperatur som fortfarande ger tillräcklig komfort och låt värmepumpen sköta merparten av värmen.
- FTX är värt att kika på om det inte finns.
- Om det finns stora fönster i söderläge, satsa på markiser för att minska solinsläpp och undvika behovet av AC.

Nu är ju huset rätt nytt, men ett vanligt tips är att se över tätning längst dörrar och fönster. Mycket enklare och billigare än att byta fönster. Sen kan ju även ett nybygge vara lite snett och vint så det är inte säkert att allt har bra passform bara för att det är relativr nytt. Är det lite sämre lister kan det också vara så att det är dags att byta ut dem efter 10-15 år.
Citera
2025-08-31, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Jag märker att jag kanske var lite otydlig här. Luft-värmepump och nya energieffektiva vitvaror finns alltså redan i huset nu när vi köper det. Listan är alltså saker vi redan tänkt på införskaffat, och som antingen redan finns i huset eller i vår ägo inför inflytt. Det är alltså inget halvnytt kylskåp som ska bytas ut mot ett modell -25. Jag ville klargöra det för att frågan om energislukande gamla kylskåp och direktverkande el som enda uppvärmningskälla hade garanterat dykt upp annars.

När vi först började leta efter hus så var vi inne på fjärrvärme. Efter lite research kom vi dock fram till att pump är ett minst lika bra val där vi bor, i synnerhet då man tar in installationskostnader (luft-värmepumpen var redan installerad och klar vid husköpet). Kan man dessutom få den åtminstone delvis driven på egna solceller så blir det svårt att klå. Isolering och fönster tänker jag mig redan bör vara bra nog, sett till att huset är så pass ”nybyggt”. Det hade i min mening snarare blivit aktuellt om huset var en sisådär fyrtio år.

Med lite förtydligande av mitt initialt något otydliga inlägg vill jag varmt tacka för era tips. Jag uppskattar även att ni poängterar ut saker som kanske inte är så gynnsamma - till exempel det här med snålspolande duschmunstycke, som jag verkar ha överskattat kraftigt. Kanske får jag helt enkelt finna mig i att det inte finns så mycket mer som kan göras gällande huset, utan att det snarare mynnar ut i våra vanor. Inte för att vi tänker tumma på livskvalitén och leva någon form av superspararnaliv, men många saker räcker ju att vara medveten om och ha i bakhuvudet.
Snålspolande duschmunstycke och flödesbegränsare som du vatt inne på kan absolut vara bra om man/barnen gillar att tar 30 minuters duschar(eller mer) tar man redan 5-10 minuters duschar gör det bara att duschen tar längre tid utan att direkt spara på någon energi.

En "öppen spis" är jue bra för elräkningen men lampolja är betydliigt dyrare per kW värme än en luftvärmepump. Så det gömmer kostnaden utan att för den delen bli billiigare. (1 liter spisbränsle på biltema kostar 39:-/L och ger c:a 10 KW = 3,9kr/kw) medans en luftvärmepump med COP värde på 3 (ganska dåligt COP värde) så kostar 1 KW värme mindre än 1:- (1KW värme = 0,34 KW el = 0,67:- om elen kostar 2:-/KW)

Det enda annars som inte kommit upp redan är att inte torktumla, men om man vill göra det endå så är det energieffektivare med en modell som har värmepump än en traditionell, dem håller dock generellt sett kortare tid än en traditiionell.
Citera
2025-08-31, 10:49
Medlem
Vad gäller smart belysning så drar en modern lampa runt 10W. Om vi enkelt räknar på elpris 1kr/kWh så kostar det 1 kr att ha lampan igång 100 timmar.
Om vi även höftar att det kostar 500 kr att installera smart belysning, så motsvarar det att låta lampan brinna i fem år.
Om du tycker det är fränt med appstyrd belysning, installera det. Men ekonomiskt är det en ren förlust.
Citera
2025-08-31, 10:54
Medlem
Facades avatar
Alla era ”energibesparande” åtgärder kostar mer i inköpspris än vad ni kommer spara.
Enbart dyrt. Lägg pengarna på börsen istället och njut av erat nya hus, grattis!
Citera
2025-08-31, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag håller faktiskt inte med om det. Tittar jag på vår snittförbrukning under juni-juli-augusti och sen tar det ggr tolv så är halva vår energikostnad andra saker än uppvärmning, och då bor vi ett gammalt hus och måste kompletteringsvärma med direktel i vissa rum.

Dock håller jag med om att det är däram.lättare sparar in på att tex se över sitt värmesystem istället för att byta kyl/frys i onödan eller jaga ören på att släcka lampor.

Men du kan inte jämföra en sommarmånad rakt av med en vintermånad. På sommaren är det oftast för varmt i huset och man vill vädra ut värmen medan på vintern är det kallt och man vill värma upp huset.

Vilket kräver mest energi? Det är jämförbart endast om man installerar AC i varje rum och då är AC mer energikrävande än att värma upp.
Citera
2025-08-31, 11:07
Medlem
Luftvärmepump funkar ju bra å inte så dyrt, nackdelen är väl ljudet å att det dammar mer., sen är väl livslängden ca tio år ungefär.
Citera
2025-08-31, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Men du kan inte jämföra en sommarmånad rakt av med en vintermånad. På sommaren är det oftast för varmt i huset och man vill vädra ut värmen medan på vintern är det kallt och man vill värma upp huset.

Vilket kräver mest energi? Det är jämförbart endast om man installerar AC i varje rum och då är AC mer energikrävande än att värma upp.

Du missförstår tror jag

Det jag menar är att på sommaren har jag noll i uppvärmning, det är alltså all övrig el: Tvätt, disk, varmvatten, datorer, matlagning mm. Den förbrukningen är tämligen konstant över året.

Så tar jag sommarförbrukningen x 12 har jag vad min förbrukning är utöver uppvärmning på ett år. Den summan minus årsförbrukningen är min värmeförbrukning, och det är ungefär hälften av totalen i mitt fall.

Räkneexempel:

sommar 700 kwh i snitt per månad
700 x 12 = 8400 kWh

Årsförbrukning 20000 kwh

20000-8400 = 11600 kwh

Värmeförbrukning således 11600 kwh, övriga förbrukning 8400 kwh. (Förutsatt att ingen värme är på under de 3 månaderna)

Nu tog jag bara några siffror för att exemplifiera, men det ger ett rätt bra värde på uppvärmningskostnaden om nan räknar så
Citera
2025-08-31, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Luftvärmepump funkar ju bra å inte så dyrt, nackdelen är väl ljudet å att det dammar mer., sen är väl livslängden ca tio år ungefär.

Då är det en dålig, vår första höll 22 år.
Citera
2025-08-31, 11:56
Medlem
Citat:
Du missförstår tror jag

Det jag menar är att på sommaren har jag noll i uppvärmning, det är alltså all övrig el: Tvätt, disk, varmvatten, datorer, matlagning mm. Den förbrukningen är tämligen konstant över året.

Så tar jag sommarförbrukningen x 12 har jag vad min förbrukning är utöver uppvärmning på ett år. Den summan minus årsförbrukningen är min värmeförbrukning, och det är ungefär hälften av totalen i mitt fall.

Räkneexempel:

sommar 700 kwh i snitt per månad
700 x 12 = 8400 kWh

Årsförbrukning 20000 kwh

20000-8400 = 11600 kwh

Värmeförbrukning således 11600 kwh, övriga förbrukning 8400 kwh. (Förutsatt att ingen värme är på under de 3 månaderna)

Nu tog jag bara några siffror för att exemplifiera, men det ger ett rätt bra värde på uppvärmningskostnaden om nan räknar så

Ah, ok då är jag med på vad du menar.
Citera
2025-08-31, 12:11
Medlem
Citat:
Då är det en dålig, vår första höll 22 år.
Panasonic. Reparerad 2 gånger på tio år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in