• 1
  • 2
2025-08-30, 15:57
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Hej på er,

Ett nytt verktyg kan verkligen höja livsglädjen en hel del. Framförallt om det är ett verktyg som, om man tar hand om det, kan hålla livet ut. En välskött Blomqvistsvarv tex. fungerar lika bra idag som den gjorde för 50 år sedan. Likt oss utvecklar de även personligheter med tiden. Vissa verktyg gör bara det de ska, men gör det väldigt bra vilket gör användandet av dem till en fröjd.

Jag köpte nyligen en ny tigersåg (Makita DJR187Z) och blev så lycklig. Jag hade inte riktigt förstått hur värdelös den vägganslutne tigersågen jag hade innan var. Istället för att hacka och slå sönder det man försökte såga av gör den ett fint snitt utan att man får sprickor i underarmen.

Mitt favoritverktyg är dock metallfräsen. Jag köpte en ZX45 (kinamaskin) som jag totalrenoverade med nya lager och styrning. Nu är den helt rak och glappfri. Resan var halva nöjet.

Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en tråd där vi berättar om våra verktyg och varför vi tycker om dem, eller hatar dem.
Vilket är ditt favoritverktyg och varför? Har du något verktyg som du tagit väl hand om och gett lite extra kärlek till?
Citera
2025-08-30, 16:47
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Min knivslipningsmaskin.
Citera
2025-08-30, 17:01
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Min knivslipningsmaskin.

Berätta gärna mer. Vad är det för knivslip? Elektrisk? Fin färg?
Citera
2025-08-30, 17:07
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Berätta gärna mer. Vad är det för knivslip? Elektrisk? Fin färg?
Det är en ganska ful grön kompakt och tung maskin i hög kvalitet.
Har använt den i åratal utan krångel.
Behövs knappast rengöras. Bara att köra på och slipa alla köksknivarna vassa på nolltid på köksbänken.

Jag har alla möjliga maskiner som jag köpt tidigare, men dom är så omständiga att jag aldrig orkade med dom och jag fick dras med slöa knivar.
Nu är dom alltid vassa. Jag ser fram emot att dom blir slöa, så jag får nöjet att slipa dom igen.

Maskinen kallas Nirey ke-280.
Citera
2025-08-30, 17:33
Medlem
Riksreptilens avatar
Ärvd rejält stor rubank som jag använder för lite men hoppas kunna bli duktig på att använda när jag börjat trappa ut lönearbetandet.

Det finns många olika varianter av handhyvel att välja på inkl variant för att göra takspån.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyvel?wprov=sfla1

Andra plats och före mer allsidig kniv är en Hultafors yxa som är exakt rätt storlek för att få följa med på alla skogsutflykter.
Citera
2025-08-30, 18:00
Medlem
Min sänksåg. Billig skitmaskin från Jula, och varje gång jag använder den förundras jag över hur även en så billig kan göra så fina, raka snitt. Hade jag vetat hur bra och mångsidiga de är hade jag lagt pengarna på en bättre istället.
Citera
2025-08-30, 20:12
Medlem
-=Damian=-s avatar
skulle väl vara min Bandslip.. Hummel 2.2Kw. snart 30 år på nacken.. käkar trägolv värre än edward blom käkar kolhydrater. Sviker aldrig!
Citera
2025-08-30, 21:28
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Det är en ganska ful grön kompakt och tung maskin i hög kvalitet.
Har använt den i åratal utan krångel.
Behövs knappast rengöras. Bara att köra på och slipa alla köksknivarna vassa på nolltid på köksbänken.

Jag har alla möjliga maskiner som jag köpt tidigare, men dom är så omständiga att jag aldrig orkade med dom och jag fick dras med slöa knivar.
Nu är dom alltid vassa. Jag ser fram emot att dom blir slöa, så jag får nöjet att slipa dom igen.

Maskinen kallas Nirey ke-280.

Det låter väldigt trevligt Donkey. Jag uppskattar att man vill sitta en kväll och vässa sina knivar tills dess att de är perfekta. Själva slipen i sig verkar vara ett kvalitetsverktyg med gott om reservdelar fortfarande tillgängliga att beställa.

Sånt gillar vi!
Citera
2025-08-30, 21:33
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Min sänksåg. Billig skitmaskin från Jula, och varje gång jag använder den förundras jag över hur även en så billig kan göra så fina, raka snitt. Hade jag vetat hur bra och mångsidiga de är hade jag lagt pengarna på en bättre istället.

Ett billigt verktyg behöver nödvändigtvis inte vara ett dåligt verktyg.
Jag gissar att du tagit väl hand om din klinga och sågat försiktigt men bestämt genom ditt virke.

Härligt att höra att vackra snitt inte nödvändigtvis behöver vara dyra snitt!
Citera
2025-08-30, 21:37
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
skulle väl vara min Bandslip.. Hummel 2.2Kw. snart 30 år på nacken.. käkar trägolv värre än edward blom käkar kolhydrater. Sviker aldrig!

Är du golvläggare?

Det låter som en välbyggd och trogen maskin.

Hoppas ni får många fler härliga år tillsammans!
Citera
2025-08-31, 08:03
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Är du golvläggare?

Det låter som en välbyggd och trogen maskin.

Hoppas ni får många fler härliga år tillsammans!

Golvslipare. Ja den maskinen började byggas för över 50 år sedan. inte mycket som förändrats sedan dess på de nybyggda modellerna. Kvalitet rakt igenom Andrahandsmarknaden är toppen på de modellerna.
Det tvivlar jag inte på att vi kommer få
Citera
2025-08-31, 09:57
Medlem
Bytte också ut min gamla tigersåg mot en Makita, (DJR186Z) i somras, och det gjorde det lite roligare att arbeta. Håller på att byta ut alla handverktyg med sladd mot batteridrivna efter hand

Ett av mina favoritverktyg är ett jag byggt själv för att montera isär gaffelben till motorcyklar. Det blir så sjukt mycket enklare och smidigare jämfört med tidigare, så man blir nästan glad när man ser att en packbox börjat läcka.

Om en saxlyft till bilen räknas, så är det nog den jag blir mest glad över nuförtiden. Underlättar sjukt mycket när man ska göra saker med bilarna.

Verktyg av enklare modell så är korta brytspett något som underlättar något ofantligt vid bilmeckande.
Senast redigerad av Baheera 2025-08-31 kl. 09:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in