2025-09-01, 06:52
Medlem
coonbandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Hidden med Kyle Mc vad han nu heter Twin Peaks snubben?

https://m.imdb.com/title/tt0093185/

Ja gillade den, mitt exemplar försvann, var kan man se den nu?
Finns att hyra eller köpa på Youtube. Såg den på tv4 tidigt 90tal och tyckte den va häftig. Köpte den på bluray för ett antal år sen och blev överraskad av hur bra den faktiskt är.
Citera
2025-09-01, 11:01
Medlem
electricstars avatar
American Made

Helt absurd, och den bygger på verkliga händelser. Om det är 10/10 vet jag inte, men har sett den flera gånger.
Citera
2025-09-01, 11:36
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
tango and cash

Fy fan vilken skön rulle. Har på VHS.
Citera
2025-09-01, 11:38
Bannlyst
Har ni sett Come and see. Den är topp 3 bästa krigsfilmerna. Otroligt deprimerande men så välgjord. Inte många har sett den.
Citera
2025-09-01, 13:55
Medlem
Rådiss avatar
Greven av Monte Christo (2002)
Citera
2025-09-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Jo, för supernördar kanske, men jag tycker sällan man hör den nämnas på top 10-listor och dylikt.

Den är nog lite svårsmält för en modern publik
Citera
2025-09-01, 15:33
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
Då man inte gör film som kan tjäna igen utgifterna på VHS/DVD längre vågar man enbart satsa på storfilmer, det är därför vi har 200 marvel och knappt något annat bra senaste tiden. De måste liksom gå bra på bio eller vara direkt till nån PK-streamingtjänst nu.

Streaming förstörde tyvärr filmindustrin.

On topic: sin city

Skulle påstå att IPTV förstörde hela filmbranschen då mycket mindre pengar kommer fram till de som eventuellt skulle vilja göra en film.

On topic - Dredd från 2012 är så jäkla bra!
Citera
2025-09-01, 16:25
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Hm. The man from earth är jäkligt underskattad.
Den har jag sett några ggr, man undrar lite om det hade gått att leva så anonymt i dagens kontrollsamhälle, tänkvärd.
Citera
2025-09-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Håller med! Det är därför jag skapade tråden så vi kan lyfta fram filmer som verkligen är välgjorda istället för "blockbuster" trams.
Ah, ja i så fall ...

Som andra har tagit upp redan, finns ju så mycket bra men ur så många olika vinklar. Vissa filmer är rätt dåligt gjorda men har ljuvligt själsligt budskap, som "Nyckeln till frihet". Andra är visuellt behagliga men naiv story. Vissa är provokativa på precis rätt sätt, andra är bara suveränt gjorda men helt skruvade, typ "Pulp Fiction", och ibland gillar man bara filmer för dom träffar ens egna privata strängar, och ibland bara för som råkar träffa precis det sinnestillstånd man själv har i den fasen av ens liv, utan att bara en bra film i sig självt.

Att filtrera fram fullständiga tior, som 'ingen talar om' blir grymt svårt, och kräver rejält tankearbete. Vete fan om man orkar ta det på fullt allvar

Jag gillar tyska filmer själv, alltså med tyskar och gjorda av tyskar. Det är sån ini helvetes kvalitet i varenda aspekt, skådepelare, manus, nyansepassningen, varje aspekts oändliga flerdimensionalitet, tajming .. bildspråket kan vara lite sisådär ibland, men precis som Bergman - det är inte en enda nyans/perspektiv/dimension som dom liksom missar att få med.
Das Boot (absolut director's cut, ingen annan version) och Der Untergang är förstås superkända, men typ ..
"De andras liv" (Das Leben der Anderen, 2006)
"Blecktrumman" (Die Blechtrommel, 1979)
"Vågen" (Die Welle, 2008)
"Spring Lola" (Lola Rennt, 1998)
"Der Baader Meinhof Komplex" (2008)
osv.

Mer överlag:

Det mesta styrt av Ingmar Bergman förstås. Han är så grymt pedagogisk och missar sällan måltavlan, eller gör halvdana jobb. Lite gubbig, och gammandags stil.
Även det mesta av kontrollfreaket Stanley Kubrick, lämnade aldrig en detalj förbisedd eller oberörd. Helt annan surrealistisk stil än Bergman dock.

Möbelhandlarens dotter (2006) TV-drama i sju delar, ibland de bättre skildringar jag sett av familjedynamiker och generationer inom film.

Man on wire (2008). Ren budskapsfilm, närmast hemgjord, om att följa passion, känsla, och sin egna natur, vart den än tar dig. Galet eller inte.

Dansar med vargar (1990), med äkta live buffeljakt från hästrygg! Fantastisk dokumenterande om de sista indian samhällena i USA, och skillnaden i livsinställning mellan det levernet och den europeiska livsinställningen.

När Lammen Tystnar (1990). Nästan alla nyanser sitter som en fläskläpp här. Även det kyliga, jordnära, osmickrande färgmiljön och känslan. Psykologiskt extrem, men även relativt psykologiskt korrekt.

Good Will Hunting (1997), billig produktion, men ljuvligt jordnära budskap, om en ung mans ensamhet och väg till att börja förstå- och förverkliga sig själv, fången i ett mentalt fängelse av kombinationen barndomstrauman, överbegåvning, lögner och mindervärdeskomplex.

Ordinary People (1981), en ung mans väg att försöka förstå sig själv och sin familj, och sakta börjar finna att anledningen till varför allt är så konstigt är att modern ovetandes lider av en narcissism.

Min vänstra fot (1989). Hur en pojke född med CP ses som en vårdkrävande grönsak, tills en dag han tar upp pennan och skriver, med sin vänstra fot.

Gandhi (1982). Dokumenterande, om en av världens största frihetskämpar någonsin.

Solens Rike (1987). En brittisk pojkes väg genom japanska fångläger under andra världskriget, en värld eller en situation som han knappt ens förstår.

Ben Hur (1959)

Allt eller inget (1997)

Triumfens ögonblick (1981)

Återstoden av dagen (1993)

Kes - falken (1969)

The Crying Game (1999)

Den tredje mannen (1949)

Kort möte (1945)

Den engelske patienten (1996)

2001 (1968)

Moulin Rouge (2001) tycker jag är kul. Festlig, konstnärligt blödig förstås, och flera av skådespelarinsatserna är dåliga, men berättartekniken och bildspråket är riktigt häftigt. Lite samma sak med ljuvligt och skruvat passionerade Jeanne d'Arc (1999) av Luc Besson, som tyvärr tappar styrfarten mot slutet av filmen.
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-01 kl. 16:36.
Citera
2025-09-01, 17:12
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Fight Club.

Citera
2025-09-01, 17:24
Medlem
Ska se interstellar för första gången i helgen. Har hört att den är 10/10 men ej hört talas om den själv.
Citera
2025-09-01, 17:26
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Fight Club.

Det är ju en etta och människor pratar om den hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in