2025-08-31, 23:21
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Kan folk lägga av med att dra upp filmer som är med på IMDBs top 100 lista?

Per definition så är det ju dessa filmer som folk pratar om, så vad är poängen med att att nämna Pulp Fiction?

Jag ska dock bidra med något: Blood Diamond

Detta är en mycket spännande 10/10 actionfilm som fick mig att ändra åsikt om Leo DiCaprios skådespelarkompetens.

Jag uppskattar hur det i slutet av filmen skildras när hjälten dör - på ett sätt som man vanligen inte ser i Hollywood.
Jag instämmer till 100% i allt du skriver. Grymt bra film och precis som du skriver så _är_ DiCaprio en mycket bra skådespelare även i fler filmer.
Citera
2025-08-31, 23:24
Medlem
Yinool0401s avatar
True Romance
Citera
2025-08-31, 23:28
Medlem
kromosomxyzs avatar
Även om denna film tillhör bland de mer kända så är det en av filmerna som satte scenen för kommande humorfilmer på slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Airplane (Titta Vi Flyger)

Som bonus kan jag lägga till:
Top Scret

Ynglingar har inte sett dem och vi som sett dem många ggr tar dem för givna. Så ur den vinkeln så är de inte vardagsmat för <35-åringar. De har inte ens hört talas om dem. Ingen av dessa två (finns fler också) skulle kunna släppas i dagens värld, ingen!
Citera
2025-09-01, 00:03
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Alla de där filmern är populära cineast-favoriter.
Knappast några filmer ingen pratar om.

Apocalypto tycker jag dock är intressant för det känns som pga Mel Gibsons kontroverser så hamnade den i nått mörkt rum och inte får den 'credd' den förtjänar som film.

som jag vill minnas det inträffade hans onyktra jude-rant någon gång mellan filmens premiär och oscarsgalan. den var hyllad vid premiären. efter incidenten uppmanades folk att rösta ner dess betyg på imdb, osv.
Citera
2025-09-01, 00:27
Medlem
Wag the Dog är väldigt bortglömd idag. Diskutabelt om den passar för tråden, eftersom den var en smula omtalad när den kom 1997. Men sen dess har den begravts under senarekommande filmer som tog upp snarlika teman. Vill dock hävda att den för det första var en föregångare på temat om lögnaktig media och politisk massmedial propaganda, för det andra aldrig riktigt har trumfats på just det temat*, och för det tredje faktiskt är en ganska bra film också. Tröttsam kliché, men den är förmodligen mer relevant idag än när den kom. "There ain't no war but ours"...

*Som sagt, finns många snarlika teman som Truman Show osv. Men det är nästan som att Hollywood hållit sig borta från specifikt de teman Wag the Dog tog upp. Kom väl lite för nära sanningen, kanske.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2025-09-01 kl. 00:41.
Citera
2025-09-01, 00:44
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
som jag vill minnas det inträffade hans onyktra jude-rant någon gång mellan filmens premiär och oscarsgalan. den var hyllad vid premiären. efter incidenten uppmanades folk att rösta ner dess betyg på imdb, osv.
Apocalypto är en samproduktion mellan Mel Gibsons bolag Icon Productions och Disney (under pseudonymen Touchstone Pictures). Det ironiska med det är att Disney drevs av judar redan då.
Citera
2025-09-01, 00:45
Medlem
Boogie Nights
Citera
2025-09-01, 00:51
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Wag the Dog är väldigt bortglömd idag. Diskutabelt om den passar för tråden, eftersom den var en smula omtalad när den kom 1997. Men sen dess har den begravts under senarekommande filmer som tog upp snarlika teman. Vill dock hävda att den för det första var en föregångare på temat om lögnaktig media och politisk massmedial propaganda, för det andra aldrig riktigt har trumfats på just det temat*, och för det tredje faktiskt är en ganska bra film också. Tröttsam kliché, men den är förmodligen mer relevant idag än när den kom. "There ain't no war but ours"...

*Som sagt, finns många snarlika teman som Truman Show osv. Men det är nästan som att Hollywood hållit sig borta från specifikt de teman Wag the Dog tog upp. Kom väl lite för nära sanningen, kanske.

ja, den hade varit omöjlig att göra idag, även om man använde ett helt fiktivt land i ploten. kul fillm, sevärd, ingen 10-poängare
Citera
2025-09-01, 01:08
Medlem
Gertrud1s avatar
En bra film som absolut ingen pratar om, är helt klart The brave med Johnny Depp och Marlon Brando.
Tror få ens vet om att den spelats in eftersom regissören Depp valde att inte släppa den i USA.
Han nominerades bland annat i Cannes för sin roll, men i USA var man tjuriga.
Mycket bra och gripande enligt mig.

https://m.imdb.com/title/tt0118768/
Senast redigerad av Gertrud1 2025-09-01 kl. 01:14.
Citera
2025-09-01, 01:09
Medlem
jugbandbluess avatar
das experiment från tidigt 2000-tal tycker jag nog platsar. det är stanford prison experiment i filmatiserad form, eller snarare vad man delvis bygger storyn kring.

machuca från ungefär samma tidsperiod är en välgjord chilensk om de konfliktfyllda åren

lepa sela lepo gore är en krigsfilm från bosnien. varningen är att jugoslavisk knasighet förekommer, precis som i kusturicas filmer (och som ju inte är allas tup of tea)
Citera
2025-09-01, 01:10
Medlem
Guzs avatar
Den franska filmen Motståndaren (L'Adversaire, från 2002) är grymt bra, men också grymt tragisk. Daniel Auteil i huvudrollen i den verklighetsbaserade rullen om en fransk man som dödar sin familj efter att han i åratal påstått för omvärlden (inklusive familjen) att han arbetar som läkare.
Citera
2025-09-01, 01:22
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coonbandit
Martyrs(2008)
Intacto(2001)
The hidden(1987)
The killer(1989)
Hidden med Kyle Mc vad han nu heter Twin Peaks snubben?

https://m.imdb.com/title/tt0093185/

Ja gillade den, mitt exemplar försvann, var kan man se den nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in