2025-08-30, 14:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och helst då även träffa en banktjänsteman personligen, som kan göra en bedömning av den mentala statusen hos personen framför sig, lägga fram några varningar o.s.v..
Förstår du inte själv hur orätt det är att äldre människor måste stå med mössan i hand och be om lov att få använda sina egna pengar? Pengar som de i många/de flesta fall arbetat och skattat för?

Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
De borde åtalas för att slussa pengar till kriminella, penningtvätt ellee liknande.
Jag får inte föra över 500 kronor till ett utländskt bankkonto inom EU för jag kuggade på kontrollfrågorna för att få mitt konto godkänt för överföring till utlandet men dessa pensionärer får slussa 2,5 miljoner i god tro trots att de borde förstått att något var fuffens.
Hoppas pensionärerna åker på förvaltare, jävla pack.
Här har du en poäng. Men det bekräftar bara det orättfärdiga i att inte bara äldre måste stå med mössan i hand och underdånigt ta den i tvåan för att få lov att använda sina egna pengar.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-08-30 kl. 14:38.
Citera
2025-08-30, 14:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Precis, många tror att generationerna innan var så mycket mer godtrogna och att när de själva blir gamla så kommer de ju aldrig att vara korkade nog att gå på nått sånt här. Men sanningen är att när de där åldersförändringarna börjat komma i hjärnan så kommer de också sitta där och vara lättmanipulerade. Man ser ju på äldre släktingar att ofta redan efter 75 där nån gång så börjar de bli lite smått virriga ibland och vid stressiga situationer kan det lätt bli fel. Det kan gå snabbt också, kan räcka med en längre sjukdom eller olycka för att någon som alltid varit skärpt plötsligt förlora den skärpan.
Det är en del av att bli gammal.
Nja, det har nog med att göra att många äldre har levt ett liv utan att ha blivit lurade och utnyttjade. Den som gått på nån stöt i livet har det i ryggmärgen sen. De blir snarare orimligt misstänksamma när demensen sätter in.
Citera
2025-08-30, 15:05
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Pengarna är ju inte borta spårlöst.

Utan betalningen, de 2 500 000 kr, finns registrerad på betalningsmottagarens konto.

Och att det äldre paret kan kräva tillbaka pengarna från betalningsmottagaren.

Fattar du då, då?
Ja, det var tydligare.

Och nu råkar betalningsmottagare vara en målvakt som slussar pengar vidare, som tas ut kontant. Vem ska kravet falla på? Den som tog ut, målvakten eller den som signerade BankID?

Pengarna är bort och går inte att ta tillbaka. Banken får inget tillbaka, de har väl försäkring eller något? Försäkringsbolaget anser att den som signerade har ansvaret.

Jag menar att banken borde vara den som ska skydda användaren mot bedrägeriet (ta ansvaret) särskilt om kunden är gammal och gaggig. Detta system är en bedragaren utopi, lika väl som bankens utopi. Risken och ansvaret faller på en gaggig panchis.
Citera
2025-08-30, 15:09
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Förstår du inte själv hur orätt det är att äldre människor måste stå med mössan i hand och be om lov att få använda sina egna pengar? Pengar som de i många/de flesta fall arbetat och skattat för?

Här har du en poäng. Men det bekräftar bara det orättfärdiga i att inte bara äldre måste stå med mössan i hand och underdånigt ta den i tvåan för att få lov att använda sina egna pengar.
Det är orättvist men det finns flera konkreta exempel på när en person inte kan förvalta sina egna pengar. God man etc. Sol och vårare har funnits i alla tider och vid något tillfälle måste man bara förklara läget att någon blivit gaggig. Man får köra bil när man är 95, men det är oftast inte lämpligt.
Citera
2025-08-30, 15:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Är det bättre att de blir av med rubbet, då? Dessutom håller de ofta banken ansvarig EFTERÅT för att de (banken) inte hindrat dem från att göra överföringen... de yttrar att det "gick för lätt", "fanns ingen spärr" etc. - och vill ha skadestånd (från banken). DET går ju inte heller.
Citera
2025-08-30, 15:55
Medlem
Trodde alla svenska banker hade gränser på typ 100k/dag numera. Jag blev halv förhörd i telefon när jag ville höja min sån gräns hos svensk storbank. Fattar inte hur detta gått till att dom blivit av med 25x den vanliga spärren.
Citera
2025-08-30, 17:03
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Trodde alla svenska banker hade gränser på typ 100k/dag numera. Jag blev halv förhörd i telefon när jag ville höja min sån gräns hos svensk storbank. Fattar inte hur detta gått till att dom blivit av med 25x den vanliga spärren.
Vi behöver transparens här, vi måste få veta hur dessa bedrägerier går till och hur de tar sig igenom de låtsasspärrar som finns.
Bankerna och myndigheterna verkar snarare hålla bovarna bakom ryggen genom att hemlighålla hur enkla dessa brott är, de vill väl stoppa copycats men slår fel.
Citera
2025-08-30, 17:46
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Varför inte?

Är extremt dumt att inte investera dom i något. Annars står dom ju still
Citera
2025-08-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Är extremt dumt att inte investera dom i något. Annars står dom ju still
Jo, men det var ett gammalt par som kanske inte ville hålla på och investera eller så hade de kanske investerat en massa men ville ha en del på kontot. Finns nog många som låter pengarna förfaras på konton. Bankerna tackar och tar emot.
Citera
2025-08-30, 18:40
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Jo, men det var ett gammalt par som kanske inte ville hålla på och investera eller så hade de kanske investerat en massa men ville ha en del på kontot. Finns nog många som låter pengarna förfaras på konton. Bankerna tackar och tar emot.

Ja det finns väll folk för allt egentligen..
Citera
2025-08-30, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsbannen
Tyvärr kommer du att bli lika naiv, korkad och efterbliven själv när du blir gammal. Det är bara så det är.
Därför bör bankid begränsas för äldre, kanske att de måste ringa banken för att lägga till ny mottagare.
Jag tror det var Nordea som införde någon form av skyddsfunktioner för äldre.

Ett förbud mot telefonförsäljning vore jävligt bra det med av samma anledning.

Ditt påstående har ingen grund. Vi tar in mycket mer information idag tack vare digitalisering. Så vi får se om du hade rätt om x antal år.
Citera
2025-08-30, 20:18
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Ja, det var tydligare.

Och nu råkar betalningsmottagare vara en målvakt som slussar pengar vidare, som tas ut kontant. Vem ska kravet falla på? Den som tog ut, målvakten eller den som signerade BankID?

Pengarna är bort och går inte att ta tillbaka. Banken får inget tillbaka, de har väl försäkring eller något? Försäkringsbolaget anser att den som signerade har ansvaret.

Jag menar att banken borde vara den som ska skydda användaren mot bedrägeriet (ta ansvaret) särskilt om kunden är gammal och gaggig. Detta system är en bedragaren utopi, lika väl som bankens utopi. Risken och ansvaret faller på en gaggig panchis.

Kanske, kanske inte.

Bedrägerier görs i bland i gamla välrenommerade firmor, som tagits över av mindre seriösa. De har firmor, bankkonton och adresser. De står under myndigheternas tillsyn. Som de gömmer sig bakom. Så allt ser bra ut. Men bankkontot är bedragarnas enda livlina. Och om kontot spärras av betalningsmottagarens bank.. Ingen målvakt i världen kan öppna ett nytt konto åt dem. Då är det ajöss.

En polisanmälan kan göra skillnad. Och om betalningsmottagaren är känd, då borde väl "utredningsläget" vara gott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in