2025-08-29, 09:00
Medlem
Tropicalss avatar
Jag har starka minnen av denna åktur från när jag var liten. Detta kanske var under mitten på 80-talet någon gång.

Attraktionen tror jag såg ut lite som ett tefat.
Den byggde på centrifugalkraften och man satt inte fastspänd i den utan pressades fast mot väggen. Eventuellt satt man fast med kroppen men det var typ en grej att försöka flytta armar och ben kommer jag ihåg.
Den luktade alltid spya när man kom in i den.
Jag tror att den var någonstans uppe på "berget".

Har jag drömt ovanstående eller existerade denna styggelse?
Citera
2025-08-29, 10:37
Medlem
Det var väl Tornado, eller Discoround?

Finns bilder om du googlar
Senast redigerad av PatricHbg 2025-08-29 kl. 10:39.
Citera
2025-08-29, 10:38
Medlem
carebears avatar
https://lisepedia.liseberg.se/attraktioner/discoround
Citera
2025-08-29, 10:50
Medlem
Tropicalss avatar
Tack så mycket Det var garanterat "Discoround". Fan vilken sjuk grej det var ändå.
Citera
2025-08-29, 10:59
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Tack så mycket Det var garanterat "Discoround". Fan vilken sjuk grej det var ändå.

En jag känner spydde när han åkte den premiärdagen när de öppnade. Gött för de andra som åkte den turen
Citera
2025-08-29, 11:02
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
En jag känner spydde när han åkte den premiärdagen när de öppnade. Gött för de andra som åkte den turen

Ja det är ett av mina enda minnet från den, den luktade alltid spya. Fy helvete för att vara den tonåring som fick tilldelat Discoround som sommarjobb
Citera
2025-08-29, 11:04
Bannlyst
Nej men usch, påminner om Centrox som Gröna Lund hade för många år sedan. Låt alltid spyor utanför på den tiden
Citera
2025-08-29, 12:39
Medlem
Megaforces avatar
Fanns där bara två säsonger tror jag. Åkte faktiskt aldrig den eftersom man blir så lätt åksjuk.
Citera
2025-09-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Jag har starka minnen av denna åktur från när jag var liten. Detta kanske var under mitten på 80-talet någon gång.

Attraktionen tror jag såg ut lite som ett tefat.
Den byggde på centrifugalkraften och man satt inte fastspänd i den utan pressades fast mot väggen. Eventuellt satt man fast med kroppen men det var typ en grej att försöka flytta armar och ben kommer jag ihåg.
Den luktade alltid spya när man kom in i den.
Jag tror att den var någonstans uppe på "berget".

Har jag drömt ovanstående eller existerade denna styggelse?
Japp disco var det
Citera
2025-09-06, 11:40
Moderator
Neksnors avatar
I Discoround (uppe på berget) satt man väl fastspände i stolar? Och jag har för mig att stolarna ibland rörde sig upp/ner längs väggen.

Nere i parken (intill Flumride, där det nu(?) finns någon fiskebåtskarusell) fanns det ungefär vid samma tid en liknande snurrmaskin, man stod upp inne i små burar. Det var en öppen konstruktion så man såg världen snurra.

Tillägg: UFO https://lisepedia.liseberg.se/attraktioner/ufo
Senast redigerad av Neksnor 2025-09-06 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in