Citat:
Ursprungligen postat av
supertastic
Nej, en civilanställd får inte kalla sig polis.
Den som innehar tjänsten Rikspolischef blir automatiskt polis oavsett om denne har polisutbildning eller inte.
Som du redan nämnt gäller det att skilja på civilister inom polisen (civilanställda) och s k ”civilpoliser” (en polis som alla andra men som för stunden har på sig andra kläder än uniform).
Det finns alltså inget jobb eller tjänst som ”civilpolis”.
För övrigt var det ett jävla tjafs om det där med Polismyndighetens "logotype" och huruvida
civilanställda skulle få bära just "poliskläder" eller inte för så sent som några år sedan.
Citat:
– Förändringen gör det mycket tydligare att civilanställda också representerar Polismyndigheten, säger hon.
De kanske inte får kalla sig poliser, men de får ju uppenbarligen ange Polismyndigheten som sin arbetsgivare. Kan inte erinra mig vad de skrivit när civilanställda kallat mig till förhör.
Bara för det blev jag tvungen att rota fram lite gamla mail från snuten. Ser att samtliga civilanställda utredare jag varit i mailkontakt med har exakt likadan form av e-postadress som ingripandepoliser. Ett mail skrivs under på följande vis (plus en grafisk logotype):
Citat:
NN
Utredning
LPO Falun, Utredning 3
Telefon: 010-56XXXXX
n.n@polisen.se
Polismyndigheten
Förvisso kallar hon inte sig för polis någonstans, men det behöver man väl å andra sidan heller inte med tanke på domänet hon mailar ifrån. Ute på gatan skulle de nog däremot inte komma undan med att kalla sig det, men å andra sidan är ju frågan varför de ens skulle behöva ge sig till känna som poliser där när de som sagt inte innehar befogenheter att exempelvis gripa någon likt en ingripandepolis.
Men det är väl litet av ett sidospår, det med antar jag. =)