• 1
  • 2
2025-08-29, 07:15
Avstängd
Bur-q-ua12s avatar
Hur bör någon resonera och förhålla sig, för det fall att t.ex. en grå bil dyker upp och personerna inuti presenterar sig som poliser?
I synnerhet, men även rent allmänt, om någon utgår ifrån att det mesta kan vara fejk, inkl. ev. uniformer.

Tänker även på detta brott:
Citat:
Brottsbalk (1962:700)
[....]

17 kap. Om brott mot allmän verksamhet m.m.
[...]

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet,
dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller
fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon
obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken
som
giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår
i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän
samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme
eller kraft.
.

Vilka rättigheter och skyldigheter anses den enskilda ha i dylika sammanhang, där den enskilda kanske är i numerärt underläge?
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2025-08-29 kl. 07:19.
Citera
2025-08-29, 07:22
Medlem
Dom har väl leg?
Citera
2025-08-29, 09:53
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Nu vet jag inte hur det fungerar här i Sverige, då jag aldrig blivit stoppad av civilpoliser. Men i USA är det enkelt och jag hade faktiskt kört samma taktik.

De visar sin bricka för att identifiera sig som polis, eftersom jag inte kan identifiera en bricka på så kort tid så efterfrågar jag deras övervakare/supervisor alternativt att de tillkallar uniformerade poliser för att säkerställa att jag faktiskt blir stannad av en riktig polis då vi vanliga människor oftast aldrig har sett en bricka eller vet hur den ska se ut för att kunna säga om den är riktig.

Jag har aldrig sett ett polis-ID i Sverige och skulle jag välja mellan två olika på ett bord för att identifiera ett riktigt leg, ja då skulle jag nog enkelt misslyckas.
Citera
2025-08-29, 11:12
Medlem
Gaspodins avatar
Äger polisen verkligen några grå eller vita civila bilar idagsläget?
Idag borde det naturliga att leasa sina civila fordon.
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Nu vet jag inte hur det fungerar här i Sverige, då jag aldrig blivit stoppad av civilpoliser. Men i USA är det enkelt och jag hade faktiskt kört samma taktik.

De visar sin bricka för att identifiera sig som polis, eftersom jag inte kan identifiera en bricka på så kort tid så efterfrågar jag deras övervakare/supervisor alternativt att de tillkallar uniformerade poliser för att säkerställa att jag faktiskt blir stannad av en riktig polis då vi vanliga människor oftast aldrig har sett en bricka eller vet hur den ska se ut för att kunna säga om den är riktig.

Jag har aldrig sett ett polis-ID i Sverige och skulle jag välja mellan två olika på ett bord för att identifiera ett riktigt leg, ja då skulle jag nog enkelt misslyckas.
Frågan hur man skulle hantera denna situation är verkligen intressant.
Har jag exempelvis rätt att ta upp mobilen och fotografera det förevisade polisleget?
Senast redigerad av Gaspodin 2025-08-29 kl. 11:14.
Citera
2025-08-29, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Äger polisen verkligen några grå eller vita civila bilar idagsläget?
Idag borde det naturliga att leasa sina civila fordon.

Frågan hur man skulle hantera denna situation är verkligen intressant.
Har jag exempelvis rätt att ta upp mobilen och fotografera det förevisade polisleget?
De använder vanliga hyrbilar då det är viktigt att de inte märks, men annars ägs det åtskilliga civila bilar. Vita är ofta tidigare "målade" bilar som avstripats och rullar några år civilt innan de säljs. Vissa bilar är kvar i tjänst länge, men kan flyttas till annan verksamhet inom polisväsendet. Vissa går vidare till polisutbildningen bl.a.
Citera
2025-09-01, 07:05
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De använder vanliga hyrbilar då det är viktigt att de inte märks, men annars ägs det åtskilliga civila bilar. Vita är ofta tidigare "målade" bilar som avstripats och rullar några år civilt innan de säljs. Vissa bilar är kvar i tjänst länge, men kan flyttas till annan verksamhet inom polisväsendet. Vissa går vidare till polisutbildningen bl.a.
Leasingbilar skulle jag säga används främst vid spaning. Inte sällan kan det sitta en civilanställd snut inuti, till skillnad från de ingripandepoliser som brukar ratta civila polisbilar.

Som du påpekar är de allra flesta bilar som Polismyndigheten äger fullt utrustade polisbilar fast utan dekalerna utanpå.

Inte minst vore det opassande att försöka ta upp jakten på någon som flyr med bil eller stuva in ett nedspytt och våldsamt fyllo med hepatit i en leasad bil.

Med andra ord ska en civil polisbil vara av samma standard som en målad bil sett till prestation, funktionalitet och säkerhet. De har ju dessutom dolda sirener och kan närsomhelst tydligt signalera för omgivande trafik att de är poliser exempelvis.
Citera
2025-09-01, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Leasingbilar skulle jag säga används främst vid spaning. Inte sällan kan det sitta en civilanställd snut inuti, till skillnad från de ingripandepoliser som brukar ratta civila polisbilar.

Som du påpekar är de allra flesta bilar som Polismyndigheten äger fullt utrustade polisbilar fast utan dekalerna utanpå.

Inte minst vore det opassande att försöka ta upp jakten på någon som flyr med bil eller stuva in ett nedspytt och våldsamt fyllo med hepatit i en leasad bil.

Med andra ord ska en civil polisbil vara av samma standard som en målad bil sett till prestation, funktionalitet och säkerhet. De har ju dessutom dolda sirener och kan närsomhelst tydligt signalera för omgivande trafik att de är poliser exempelvis.
Spaning bedrivs av poliser, inte av civilanställda, däremot är dessa poliser i allmänhet civila.
Leasingbilar (hyrda på minst ett år) används nog inte till spaning heller, däremot hyrbilar.
Citera
2025-09-01, 08:47
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Spaning bedrivs av poliser, inte av civilanställda, däremot är dessa poliser i allmänhet civila.
Leasingbilar (hyrda på minst ett år) används nog inte till spaning heller, däremot hyrbilar.
Är det du eller jag som blandar ihop begreppen? AI förtäljer: "En civilanställd är en icke-militär person som är anställd inom Försvarsmakten eller andra statliga uniformskårer, som till exempel Polismyndigheten. De utför samhällsviktiga uppgifter men har inte samma militära eller polismässiga befogenheter och utbildning som militär personal eller poliser."

Det finns ingripandespan/ingripandepoliser, som i snutar i uniform som, om de spanar, har bricka och viss utrustning redo att gripa in. Sedan finns det span som enbart samlar information och dessa är inte ingripandepoliser. Så kallade NPC-spanare för att använda spelterminologi.

Angående leasing versus hyrbilar har du nog rätt för övrigt. Företagsbilar och andra polisanställdas privata bilar används också vid spaning -- såväl sådan som är tänkt att ingripa vid som sådan som bara är till för att samla information. Jag har själv blivit gripen av poliser som ramlade ur en privatägd bil hos en civil utredare här i stan som enbart sitter på stationen och håller förhör. Detta fick jag reda på av det enkla skälet att nämnda poliskvinna även hade förhört mig vid ett tillfälle för många år sedan, och jag hade memorerat hennes namn som dök upp när jag kollade registreringsnumret.
Citera
2025-09-01, 08:54
Medlem
KomTillGullmarss avatar
https://tidningensvenskpolis.se/arki...de-kriminella/
Citat:
På sektionen finns två typer av spanare: ingripandespanare, så kallade NIGS-spanare, som både spanar och är med och griper samt dolda spanare som aldrig visar sig, så kallade NPS-spanare. Jennifer valde att rotera i en NIGS-grupp. Hon gillar att vara med hela vägen fram till ett gripande.
Antar att jag kan ha fått det om bakfoten då det inte direkt säger att de inte också är ingripandesnutar.

Eventuella länkar till läsning om denna verksamhet mottages gärna då ämnet intresserar mig. Av förklariga skäl är det lite klurigt att hitta bra beskrivningar av spaningsmetoder.
Citera
2025-09-01, 09:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Jo, viss spaning kan bedrivas av civilanställda, enda skillnaden är att en civilanställd inte får göra något ingripande. De flesta som spanar i civila hyrbilar är civilanställda utredare men det kan också vara så att det är en polis och en civilanställd som sitter i bilen, detta för att man då t.ex. kan göra efterföljande med blåljus vid situationer.
Citera
2025-09-01, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jo, viss spaning kan bedrivas av civilanställda, enda skillnaden är att en civilanställd inte får göra något ingripande. De flesta som spanar i civila hyrbilar är civilanställda utredare men det kan också vara så att det är en polis och en civilanställd som sitter i bilen, detta för att man då t.ex. kan göra efterföljande med blåljus vid situationer.
Personalkombinationen är fullt möjlig, efterföljande kan de göra, men inte med blåljus, det kräver att bilen är registrerad som utryckningsfordon.
Citera
2025-09-01, 13:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Personalkombinationen är fullt möjlig, efterföljande kan de göra, men inte med blåljus, det kräver att bilen är registrerad som utryckningsfordon.

Behövs bara om det är fast blåljus. Löst blåljus med magnetkontakt kan användas på hyrbilar. Men det är inte vanligt i Sverige utan här används avstripade polisbilar i de flesta fall. Men jag har sett en hel del blåljusförsedda civilbilar och de är ofta gråa. Sist jag såg en i förra veckan så skickades denne som förstärkning vid ett bråk (enligt det telefonsamtal som han hade utanför bilen).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in