2025-08-29, 12:03
Medlem
De hade väl orientering i skolan som alla andra.
Citera
2025-08-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsaetaren
För mig och många andra svenskar så är naturupplevelser något viktigt och värdefullt från tidig barndom och ända fram till slutet. Men förutom en del thailändare och polacker som plockar svamp och bär så tycks det mig att skog och mark är fullständigt ointressant för en förkrossande majoritet av utomeuropeiska invandrare, speciellt MENA. Det är jag visserligen väldigt tacksam för. Att dra ut på landet, till fjällen eller skärgården är ju nästan de enda platser man får vara ifred på nu för tiden. Men vad beror det på? Har ni någonsin hört om invandrare som vandrar i skogen eller i fjällen för skojs skull? Eller personligen sett? Det har inte jag, inte en enda gång faktiskt. Jag har aldrig hört om en invandrare som är bonde i Sverige heller. Jag har sett en del gamla invandrare som odlar på koloni-lotter inne i stan iof.

Jag har sett några fåtal invandrare med båtar men där har jag fått intrycket av att det är mer som med deras bilar, att de vill imponera på sin omgivning. Att de verkligen uppskattar segling eller verkligen kan något om sjömanskap har jag väldigt svårt att tänka mig. Jakt skulle man ju kunna tänka sig att de gillar, då får de ju använda vapen och kan impa på sina "brushur" med en skjuten älg eller något, men nej det är samma sak där så vitt jag vet. Den enda invandrare jag kan komma på som sysslar med jakt och slakt är Leif GWs vietnamesiska "betjänt" vars namn jag inte minns. Men det lustiga är att när det gäller invandrare från länder som Holland och Tyskland är det ju precis tvärtom, de flyttar inte sällan hit just på grund av den vackra naturen och allemansrätten!

Dom är fullt upptagna med att erövra landet och föröka sig i kubik!
Citera
2025-08-29, 12:19
Medlem
outback4s avatar
Det är väl en himla tur vi som älskar svensk natur slipper se och höra araberna/negererna i naturen. Har tack och lov sluppit det (än så länge)
Men vissa folkslag är betuttad i svensk natur.
Jag var i Tivedens nationalpark för några veckor sedan. På bilparkeringen såg det ut som man var i Tyskland. Likadant på ostkusten och Öland. Tyskarna invaderar vandrarhemmen och rastplatser.. Efter dem i antal är det holländare och danskar som kommer hit och det är mer förståeligt med tanke på deras pytteländer.
Nu är ju merparten av dem turister men vad är det med svensk urskog som lockar tyskarna? Tyskland består av en tredjedel skog och dom är EU största leverantör av virkesförråd. Ändå ska dom hit och marschera genom skogar och hagar, varför denna fascinerande intresse för vår natur? Finns ju härlig frisk natur i Schwarzwald exempelvis.
Fast dom är ju trevliga och vänliga dom allra flesta ska tilläggas och kan uppföra sig när dom kommer till ett annat land.
..till skillnad från MENA folket....
Citera
2025-08-29, 12:36
Medlem
proconsuls avatar
För att de inte är uppvuxna med är uppvuxna med natur omkring sig. De kommer från stora städer eller öknar, typ.
Citera
2025-08-29, 12:37
Medlem
SegPandas avatar
De skräpar ner i naturen i alla fall, det är något man kan konstatera.
Citera
2025-08-29, 12:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det finns flera äldre trådar om invandrarnas relation till djur, natur, miljö, friluftsliv, landsbygd och glesbygd.
Du glömde den viktiga:

(FB) Invandrare i skogen. Vad gör de där?

Kommer man från ett land med bara sand och stenar blirr tall och gran väldigt skrämmande.
Citera
2025-08-29, 12:58
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det finns en allemansrätt i Tyskland, dock inte lika generös som Sveriges t ex är tältning inte tillåtet. Den kallas "Betretungsrecht", Nederländerna verkar däremot sakna allemansrätts, vilket även Danmark gör.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allema...rrike,_Schweiz

Jaha, där ser man, då fick man lära sig något nytt om Tyskland.
Citera
2025-08-29, 13:08
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Kontakta Guinness rekordbok nu!

Men de kan ju bli över 1000 år! Rumskullaeken t ex https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvilleken
Citera
2025-08-29, 13:12
Medlem
Galejans avatar
I ärlighetens namn så är naturen ganska trist. Smutsig, farlig och långsam. Nordbornas besatthet av ”naturupplevelser” är knepig. Att ge sig ut i dyngan och sova dåligt och sakna alla bekvämligheter frivilligt för att titta på några jävla berg eller att solen går ner eller att fiska… det är ett eljest beteende. Det är inte många andra folk som lämnar centralvärmen hemma för att frysa röven av sig i ett tält i skogen för att titta på statisk elektricitet i himlen. Så roligt är det inte att titta på saker.
Citera
2025-08-29, 13:15
Medlem
Epimaness avatar
Ingen skogsmulle för arabfarsan då är sönerna inte heller intresserade.
Citera
2025-08-29, 13:15
Medlem
Där har du en poäng i. Inte tänkt på det. Det jag HAR tänkt på ,är att invandrare är väldigt duktiga på att använda de offentliga grillar som finns lite här och var. Sällan jag nånsin sett svenskar använda dom. Fast å andra sidan grillar väl som hemma i sin trädgård. Det är för övrigt skönt att slippa andra människor överlag när man tar sin årliga fjällvandring. Svensk eller inte.
Citera
2025-08-29, 13:38
Medlem
Består inte bärplockare i skogen till stor del av thailändare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in