Citat:
Ursprungligen postat av
tapetlimmet
Min grabb plockade frön från lönnarna som står nära bostaden och vi satte dem i kruka till våren. De kom upp och planterade om några till fler krukor så han har tre minilönnar som vuxit upp nu under sommaren.
Nu kommer ju snart vintern, och jag funderar var jag ska husera dessa så de klarar sig till nästa år. Är ju lite annat då de står i kruka och jag får inte plantera något på min uteplats för hyresvärden.
Ska man ta in dessa och ha vid typ altandörren? Plasta över med nånting isolerande och låta stå under altanbordet ute? Eller ställa nere i förrådet?
Vet att jag hade något liknande problem med kanariepalmer jag hade köpt tidigare, ställde i källaren men de mådde tydligen inte bra och dog.
De ska väl inte ha för varmt heller, men vid altandörren drar det ju in kallt så kanske inte blir lika hett som resten av rummet.
Hittade detta på nätet:
"För att hantera en krukplanterad lönn på vintern, ge krukan ett ordentligt skydd genom att linda in den med isolerande material som bubbelplast eller säckväv, eller genom att ställa den i ett ouppvärmt förråd, garage eller en jordkällare. Låt inte lönnen stå i hård frost eller torka ut, och se till att krukan har dränering. Vattna försiktigt först när nya blad börjar vecklas ut på våren. "