2025-08-28, 17:30
Medlem
Min grabb plockade frön från lönnarna som står nära bostaden och vi satte dem i kruka till våren. De kom upp och planterade om några till fler krukor så han har tre minilönnar som vuxit upp nu under sommaren.

Nu kommer ju snart vintern, och jag funderar var jag ska husera dessa så de klarar sig till nästa år. Är ju lite annat då de står i kruka och jag får inte plantera något på min uteplats för hyresvärden.

Ska man ta in dessa och ha vid typ altandörren? Plasta över med nånting isolerande och låta stå under altanbordet ute? Eller ställa nere i förrådet?

Vet att jag hade något liknande problem med kanariepalmer jag hade köpt tidigare, ställde i källaren men de mådde tydligen inte bra och dog.

De ska väl inte ha för varmt heller, men vid altandörren drar det ju in kallt så kanske inte blir lika hett som resten av rummet.
Citera
2025-08-28, 17:49
Medlem
GertBennys avatar
Det är väl bara och ställa utomhus? Lönnar växer ju utomhus naturligt, eller dör de på vintern om de är "små"? Det låter märkligt, alla lönnar borde ju genomgått ett par vintrar som mindre växter/småträd.
Citera
2025-08-28, 19:02
Medlem
Har en ek i en hink som stått ute två vintrar i zon 5. Brukar täcka med halm och löv. Skulle det funka med en frostfri kruka kanske?

Allra bäst är förstås att plantera utomhus på nån lämplig plats så att de får chansen att bli stora och granna. Det är alltid en risk med att ta in träd/buskar i huset. Har du inte egen mark så kan du gerillaplantera dem nånstans där de kan växa upp i fred. Diskutera med din son.
Citera
2025-08-28, 19:32
Medlem
YouNailedIts avatar
Plasta in krukorna ordentligt och ställ de nära husväggen i söderläge där värmestrålningen från väggen ger en viss skyddande effekt. Vänta till första frostnätterna. Allt för att förhindra att rötterna får köldskador, då krukorna ananrs är omgivna av den kalla vinterluften. Alternativt frostfria krukor vid samma läge.
Citera
2025-08-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Min grabb plockade frön från lönnarna som står nära bostaden och vi satte dem i kruka till våren. De kom upp och planterade om några till fler krukor så han har tre minilönnar som vuxit upp nu under sommaren.

Nu kommer ju snart vintern, och jag funderar var jag ska husera dessa så de klarar sig till nästa år. Är ju lite annat då de står i kruka och jag får inte plantera något på min uteplats för hyresvärden.

Ska man ta in dessa och ha vid typ altandörren? Plasta över med nånting isolerande och låta stå under altanbordet ute? Eller ställa nere i förrådet?

Vet att jag hade något liknande problem med kanariepalmer jag hade köpt tidigare, ställde i källaren men de mådde tydligen inte bra och dog.

De ska väl inte ha för varmt heller, men vid altandörren drar det ju in kallt så kanske inte blir lika hett som resten av rummet.
Hittade detta på nätet:

"För att hantera en krukplanterad lönn på vintern, ge krukan ett ordentligt skydd genom att linda in den med isolerande material som bubbelplast eller säckväv, eller genom att ställa den i ett ouppvärmt förråd, garage eller en jordkällare. Låt inte lönnen stå i hård frost eller torka ut, och se till att krukan har dränering. Vattna försiktigt först när nya blad börjar vecklas ut på våren. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in