2025-08-27, 22:12
Medlem
SageNButters avatar
Nu har Svensks filminstitutet meddelat att Sveriges Oscarsbidrag 2026 blir ”Eagles of the Republic”. Jag har inte sett den än, men ”The Nile Hilton Incident” och ”Boy from Heaven” tillhör mina favoriter. Filminstitutet väljer alltså en film som utspelar sig i Egypten och med arabisktalande skådespelare. Och det gillar jag. De enda ”svenska” filmer som varit sevärda på senare år har utspelat sig i Turkiet (Passage), Georgien (And then we danced), Iran (En liten bit av kakan, Holy Spider)eller Egypten (Kairotrilogin)

Jag misstänker dock att Oscarsjuryn gillar, i den mån de faktiskt tittar på dem, filmer som stämmer överens med nationella stereotyper. Men vilket alternativ finns?
Citera
2025-08-28, 10:46
Medlem
Språken som talas i denna är arabiska, egyptisk arabiska och finska???

Detta är alltså SVERIGES bidrag. Och verkar inte ha speciellt mycket med svensk film att göra. Borde vara krav på att det är modersmålet som ska talas för det landet filmen ska presentera. Alltså borde Egypten vara ett bättre val. Inte Sverige.
Citera
2025-08-28, 10:55
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Språken som talas i denna är arabiska, egyptisk arabiska och finska???

Borde vara krav på att det är modersmålet som ska talas för det landet filmen ska presentera.
Finska är ett officiellt minoritetsspråk i Sverige. Så ett utmärkt val!

Kravet från akademin är för övrigt att minst hälften av dialogen IINTE ska vara på engelska, och med tanke på hur svenskarna talar nu för tiden så hade det kravet kanske inte uppfyllts.
Citera
2025-08-28, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SageNButter
Finska är ett officiellt minoritetsspråk i Sverige. Så ett utmärkt val!

Kravet från akademin är för övrigt att minst hälften av dialogen IINTE ska vara på engelska, och med tanke på hur svenskarna talar nu för tiden så hade det kravet kanske inte uppfyllts.

Minoritetsspråk ja, inte modersmål. Har ingenting med Sverige att göra. Utspelar sig dessutom inte i Sverige.
Citera
2025-08-28, 17:55
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Minoritetsspråk ja, inte modersmål. Har ingenting med Sverige att göra. Utspelar sig dessutom inte i Sverige.
Modersmål betyder bara att man talar språket som sitt L1. Jag tror termen du söker är majoritetsspråk. Men som sagt, filmer på svenska som utspelar sig är ju i regel fruktansvärda.
Citera
2025-11-18, 01:36
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SageNButter
Nu har Svensks filminstitutet meddelat att Sveriges Oscarsbidrag 2026 blir ”Eagles of the Republic”. Jag har inte sett den än, men ”The Nile Hilton Incident” och ”Boy from Heaven” tillhör mina favoriter. Filminstitutet väljer alltså en film som utspelar sig i Egypten och med arabisktalande skådespelare. Och det gillar jag. De enda ”svenska” filmer som varit sevärda på senare år har utspelat sig i Turkiet (Passage), Georgien (And then we danced), Iran (En liten bit av kakan, Holy Spider)eller Egypten (Kairotrilogin)

Jag misstänker dock att Oscarsjuryn gillar, i den mån de faktiskt tittar på dem, filmer som stämmer överens med nationella stereotyper. Men vilket alternativ finns?

Hur mycket ska du tjata om Eagles of the Republic? Svenska nomineringar borde väl utspela sig i Sverige och vara med svenskt tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in