Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Sen ser jag inte riktigt vitsen med att köra in 50 meter i en hage för att hämta en luftballong som ligger 15 meter in. Verkar ju lite märkligt att göra så.
15 meter från vägen, 50 meter från hörnan där det går att köra in. Eller tänkte du att bilen skulle hoppa in i hagen över diket? Titta på flygfoto så förstår du. Om föraren av bilen visste hur man backar med släp, så kunde han backat ca 500 meter, till det andra stället där man kan ta sig in i hagen med fordon. Över huvud taget tycks ballongföretaget vara ganska amatörmässigt skött. Själv hade jag inte kört in med ett stort släp på en så smal väg om jag inte vore säker på att det finns en plats där jag kan vända. När man svänger in från Hågelbyleden så är det skyltat återvändsgränd.
[/quote]
Om man nu tycker att man inte borde ägna sig åt terrängkörning så är det väl lite märkligt att du föreslår att man skall backa 500m till annat ställe man kan ta sig in och köra 500m i hagen för att komma fram till ballongen.
Eller du menar att de skulle ställa sig där och bära ballongen 500m. Eller hur tänker du?
[/quote]
Jag påpekar bara att eftersom de ändå planerade att köra in i hagen, så kunde de gjort det från en annan plats där de inte var hindrade från att göra det. Traktorn hindrade dem från att nå en av infarterna, men det fanns en annan infart som de passerade på vägen. Var det så svårt att förstå, eller låtsas du bara att du är trög?
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Om man tittar på bild från platsen där ballongkorg och folk syns och elstängslet i förgrunden är det bedömt mycket kortare än 50 meter mellan hagens hörn och ballongkorgen.
Bilen runt 5 meter samt släp cirka 6 meter ger att om bilen med släp backas in genom insläpptet står bilen lagligt parkerad i anslutning till vägen samtidigt som bakänden på släpet är ett fåtal meter från ballongkorgen.
Jag gör en helt annan bedömning av avstånden. Och det gör även Polisen, vilket du märker om du studerar sidan 13 i FUP. Lantmäteriets karttjänst har ett utmärkt verktyg för att mäta avstånd. Testa det, det är kostnadsfritt. Men det spelar egentligen ingen roll, det handlade som du mycket väl vet inte om en parkering bredvid vägen. Man får som bekant inte heller montera ner stängsel för att parkera bredvid vägen.