2025-09-02, 14:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Citat ur FUP ... Dessutom är det inte den enda vägen till gården, Det är även möjligt att använda sig av gårdens tidigare tillfartsväg som går genom Alby och som de boende på gården även har servitut på ... Så ballongföretaget borde lära sig kontrollera sina kartor t.o.m Google Maps visar vägarna från området tydligt
Dina inlägg är klart läsvärda i tråden som en röd tråd, fast den där andra dolda vägen du påpekat en 7-8 gånger är det väl ingen som lyckats hitta på Google maps. Synd då att de inblandade inte kunde prata med varandra civiliserat så att den förblev oupptäckt. Passagerarna som jag antar fått betala ett par tusen vardera för äventyret hoppas jag fick lämna tidigt. Kunde man inte kommit dan därpå när det lugnat sig och hämtat. De bägge piloterna verkade sammanbo promanadavstånd från nedslagsplatsen så det var ju inte direkt Andrés luftfärd långt från mänskligheten och den strapats de försöker utmåla. Tidsåtgången (det man åberopar för sitt skadestånd) relaterade till polisens prioriteingar den kvällen (tog tre timmar komma dit).
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-09-02 kl. 14:44.
Citera
2025-09-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som jag förstår det anser åklagaren att det inte är en privat väg, utan en ballongfolket får köra på, även om motparten inte anser det.

Stallägaren har väl inga skadeståndskrav då hon inte ägde hästarna och några andra skador inte är aktuella.

Staketet öppnades frivilligt på anmodan av polisen.

Aha, ja jag uttryckte mig i lite mer hypotetiska termer ovan. För själva åtalet torde det inte spela någon roll om vägen var stallägarens privata, eller om ballongflygarna fick köra där, eller om ballongflygarna tog ned stängslet själva eller om det togs ned på anmodan av polis.

Stallägarens skada bestod väl av både skadade hästar och förlorade alpackaföl. Men det behöver ju kunna bevisas ett orsakssamband, förstås.
Citera
2025-09-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Lärdomen för markägare efter det här är att skaffa låsbara bommar eller jättetunga hinder som ställs dit i förebyggande syfte.
Motiveringen kan ju vara att förhindra ovälkommen bustrafik eller nedskräpning. Kommer det sedan nån på kvällen kan man ju alltid vara svår att få tag i eller ha druckit några öl. Inte ens polisen kan ju tvinga nån att köra onykter….

Exakt. I det läget blir det betydligt svårare att åberopa egenmäktigt förfarande.
Citera
2025-09-02, 16:22
Medlem
Citat:
Trollar du? Eller har du svårt att läsa in vad man skriver?

Det är väl självklart att låst grind eller sten inte är mitt på vägen utan vid infart till ängen….jösses, Stendum kommentar.

Om du läst överenskommelsen så ser du att det finns en mängd rekommendationer och liknande som om de hade följts skulle sett till att nuvarande situation inte uppstått. Men visst, du tycker alltså att det är bättre att inte följa överenskommelser som ger bättre samvaro mellan olika intressen.

Nu var det inte ingång till äng vi snackade om utan mitt på en väg. Om du tycker det låter helt normalt att parkera ett fordon så att man inte kan komma fram på vägen så hoppas jag att du inte har körkort.
Citera
2025-09-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
För att köra fram och ställa sig vid sidan om ballongen så måste man köra in i hagen, det vill säga i terräng, vilket är olagligt. Inte ens fastighetsägaren/arrendatorn har rätt att ge dig tillstånd till det. Genom att hindra bilen att köra in i hagen förhindrades ett brott, och det är väl bra?

Nej, det behöver man inte om man som i detta fallet landat intill vägen. Går alltså aldeles utmärkt då att köra fram till sidan om ballongen.

Nej, det var ju inte brott som hindrades här, det var brott som begicks.
Citera
2025-09-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu var det inte ingång till äng vi snackade om utan mitt på en väg. Om du tycker det låter helt normalt att parkera ett fordon så att man inte kan komma fram på vägen så hoppas jag att du inte har körkort.
Du snackar om mitt på väg. Jag snackade om infart.
Jag tror vi stannar där. Jag är inte intresserad av halmgubbar.
Citera
2025-09-02, 16:55
Medlem
Citat:
Du snackar om mitt på väg. Jag snackade om infart.
Jag tror vi stannar där. Jag är inte intresserad av halmgubbar.

Ja, jag snackar det aktuella fallet. Du kanske ville snacka om något annat (eventuellt påhittat) fall? Vore det inte bättre då att starta en separat tråd om det isf?
Citera
2025-09-02, 17:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Dina inlägg är klart läsvärda i tråden som en röd tråd, fast den där andra dolda vägen du påpekat en 7-8 gånger är det väl ingen som lyckats hitta på Google maps. Synd då att de inblandade inte kunde prata med varandra civiliserat så att den förblev oupptäckt. Passagerarna som jag antar fått betala ett par tusen vardera för äventyret hoppas jag fick lämna tidigt. Kunde man inte kommit dan därpå när det lugnat sig och hämtat. De bägge piloterna verkade sammanbo promanadavstånd från nedslagsplatsen så det var ju inte direkt Andrés luftfärd långt från mänskligheten och den strapats de försöker utmåla. Tidsåtgången (det man åberopar för sitt skadestånd) relaterade till polisens prioriteingar den kvällen (tog tre timmar komma dit).

Du verkar vara en stark förespråkare av att folk skall få jävlas med personer de tycker gjort fel när de är ute på jobb. Det är en förvånansvärd inställning. Sopbilen kan teoretiskt komma tillbaka tre timmar senare för att någon blockerar vägen och du kan säga åt snickaren att komma tillbaka i morgon för att du tycker han svär för mycket idag. Men det är ju inte så näringsverksamheter och serviceverksamheter fungerar.

Det finns inget anledning för någon som arbetar eller driver en firma att acceptera sådant som något välförtjänt, inte ens om ”de förtjänar straffet.” Det är helt naturligt att de då vidtar åtgärder och begår ersättning. Sånt skall man förstås inte acceptera.

Jag har en känsla av att du ändå begriper detta mycket väl och bara håller på med dumheter i någon missriktad avsikt att gynna stallägarens sida.
Citera
2025-09-02, 17:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
För att köra fram och ställa sig vid sidan om ballongen så måste man köra in i hagen, det vill säga i terräng, vilket är olagligt. Inte ens fastighetsägaren/arrendatorn har rätt att ge dig tillstånd till det. Genom att hindra bilen att köra in i hagen förhindrades ett brott, och det är väl bra?

Man får parkera i terräng i anslutning till väg och då på ett sätt som inte utgör fara eller hinder för trafiken. Således helt okej att köra in i hagen och ställa bilen invid vägen.

Terrängkörningsförordning

Citat:
3 § Fordon får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) ställas upp eller parkeras i anslutning till väg.
Förordning (1997:713).

Brottet i det fall det är ett brott mot terrängkörningslagen i detta fall är högst sannolikt att betrakta som ringa då ingen skada på naturen att tala om skulle uppstå om bilen kördes in i hagen för att underlätta bortförsel av flygfarkosten, och för ringa brott mot terrängkörningslagen utdöms inte straffansvar, varken fängelse eller böter.

Det är sällan bra när privatpersoner tar lagen i egna händer, särskilt inte om mer våld eller tvång än nödvändigt används.

En personbil med släp gör inte mer skada på marken än en flock skenande hästar.

Frågan är om inte luftballongen i sig skulle orsakat mer skada på marken och djurliv om den legat kvar än vad en personbil med släp på kort visit skulle gjort.
Senast redigerad av OY 2025-09-02 kl. 17:42.
Citera
2025-09-02, 18:32
Medlem
Citat:
Nej, det behöver man inte om man som i detta fallet landat intill vägen. Går alltså aldeles utmärkt då att köra fram till sidan om ballongen.

Nej, det var ju inte brott som hindrades här, det var brott som begicks.
Så varför krävde de då att få köra in i hagen? Utifrån FUP tycks ballongen ha landat ca 15 meter in i hagen från vägen sett. Om de kunde ha burit ballongen dessa 15 meter, så kunde de väl lika gärna ha burit den en bit till, förbi traktorn. Det var ingen som hindrade dem från att hämta ballongen.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du verkar vara en stark förespråkare av att folk skall få jävlas med personer de tycker gjort fel när de är ute på jobb. Det är en förvånansvärd inställning. Sopbilen kan teoretiskt komma tillbaka tre timmar senare för att någon blockerar vägen och du kan säga åt snickaren att komma tillbaka i morgon för att du tycker han svär för mycket idag. Men det är ju inte så näringsverksamheter och serviceverksamheter fungerar.

Det finns inget anledning för någon som arbetar eller driver en firma att acceptera sådant som något välförtjänt, inte ens om ”de förtjänar straffet.” Det är helt naturligt att de då vidtar åtgärder och begår ersättning. Sånt skall man förstås inte acceptera.

Jag har en känsla av att du ändå begriper detta mycket väl och bara håller på med dumheter i någon missriktad avsikt att gynna stallägarens sida.
Jämförelsen med sopbilen och snickaren haltar betänkligt. Det handlar om tjänster som är efterfrågade. Det var ingen på säteriet som efterfrågade att folk som nöjesåker med luftballong skrämmer hästar i sken, eller kör i terräng för att hämta ballongen. Själv är jag snäll och trevlig när det knackar på och DHL eller Schenker skall leverera ett paket som jag beställt. Jag är inte fullt så vänlig när Jehovas Vittnen knackar på och vill pracka på mig deras religion.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man får parkera i terräng i anslutning till väg och då på ett sätt som inte utgör fara eller hinder för trafiken. Således helt okej att köra in i hagen och ställa bilen invid vägen.

Terrängkörningsförordning

Brottet i det fall det är ett brott mot terrängkörningslagen i detta fall är högst sannolikt att betrakta som ringa då ingen skada på naturen att tala om skulle uppstå om bilen kördes in i hagen för att underlätta bortförsel av flygfarkosten, och för ringa brott mot terrängkörningslagen utdöms inte straffansvar, varken fängelse eller böter.

Det är sällan bra när privatpersoner tar lagen i egna händer, särskilt inte om mer våld eller tvång än nödvändigt används.

En personbil med släp gör inte mer skada på marken än en flock skenande hästar.

Frågan är om inte luftballongen i sig skulle orsakat mer skada på marken och djurliv om den legat kvar än vad en personbil med släp på kort visit skulle gjort.
Att köra 50 meter in i en hage kan knappast liknas med att parkera i anslutning till väg. Och jag tvivlar på att undantaget i terrängkörningslagen innefattar att delvis nedmontera ett stängsel, eller vad tror du?

Vem använde våld eller tvång? Det gick alldeles utmärkt att bära ballongen förbi traktorn, men det var herrar ballongfarare tydligen för fina för. Den enda som tycks ha uppträtt hotfullt är väl ballongpiloten själv?

Med tanke på att Polisen inte tog vittnesmål från ballongens passagerare så blir det mycket ord mot ord, så jag tror faktiskt på en friande dom. Men den som lever får se. (Ja, inte de två hästarna förstås.)
Citera
2025-09-02, 18:45
Medlem
Citat:
Så varför krävde de då att få köra in i hagen? Utifrån FUP tycks ballongen ha landat ca 15 meter in i hagen från vägen sett. Om de kunde ha burit ballongen dessa 15 meter, så kunde de väl lika gärna ha burit den en bit till, förbi traktorn. Det var ingen som hindrade dem från att hämta ballongen.

Ja, och traktorn stod parkerad uppskattningsvis ett 50-tal meter därifrån. Det är kanske lite skillnad att bära en luftballong 15 meter och bära den 50 meter?

[/quote]
Att köra 50 meter in i en hage kan knappast liknas med att parkera i anslutning till väg. Och jag tvivlar på att undantaget i terrängkörningslagen innefattar att delvis nedmontera ett stängsel, eller vad tror du?
[/quote]

Sen ser jag inte riktigt vitsen med att köra in 50 meter i en hage för att hämta en luftballong som ligger 15 meter in. Verkar ju lite märkligt att göra så.
Citera
2025-09-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ja, och traktorn stod parkerad uppskattningsvis ett 50-tal meter därifrån. Det är kanske lite skillnad att bära en luftballong 15 meter och bära den 50 meter?

[/quote]

Sen ser jag inte riktigt vitsen med att köra in 50 meter i en hage för att hämta en luftballong som ligger 15 meter in. Verkar ju lite märkligt att göra så.
[/quote]

15 meter från vägen, 50 meter från hörnan där det går att köra in. Eller tänkte du att bilen skulle hoppa in i hagen över diket? Titta på flygfoto så förstår du. Om föraren av bilen visste hur man backar med släp, så kunde han backat ca 500 meter, till det andra stället där man kan ta sig in i hagen med fordon. Över huvud taget tycks ballongföretaget vara ganska amatörmässigt skött. Själv hade jag inte kört in med ett stort släp på en så smal väg om jag inte vore säker på att det finns en plats där jag kan vända. När man svänger in från Hågelbyleden så är det skyltat återvändsgränd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in