Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Nej, det behöver man inte om man som i detta fallet landat intill vägen. Går alltså aldeles utmärkt då att köra fram till sidan om ballongen.
Nej, det var ju inte brott som hindrades här, det var brott som begicks.
Så varför krävde de då att få köra in i hagen? Utifrån FUP tycks ballongen ha landat ca 15 meter in i hagen från vägen sett. Om de kunde ha burit ballongen dessa 15 meter, så kunde de väl lika gärna ha burit den en bit till, förbi traktorn. Det var ingen som
hindrade dem från att hämta ballongen.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Du verkar vara en stark förespråkare av att folk skall få jävlas med personer de tycker gjort fel när de är ute på jobb. Det är en förvånansvärd inställning. Sopbilen kan teoretiskt komma tillbaka tre timmar senare för att någon blockerar vägen och du kan säga åt snickaren att komma tillbaka i morgon för att du tycker han svär för mycket idag. Men det är ju inte så näringsverksamheter och serviceverksamheter fungerar.
Det finns inget anledning för någon som arbetar eller driver en firma att acceptera sådant som något välförtjänt, inte ens om ”de förtjänar straffet.” Det är helt naturligt att de då vidtar åtgärder och begår ersättning. Sånt skall man förstås inte acceptera.
Jag har en känsla av att du ändå begriper detta mycket väl och bara håller på med dumheter i någon missriktad avsikt att gynna stallägarens sida.
Jämförelsen med sopbilen och snickaren haltar betänkligt. Det handlar om tjänster som är efterfrågade. Det var ingen på säteriet som efterfrågade att folk som nöjesåker med luftballong skrämmer hästar i sken, eller kör i terräng för att hämta ballongen. Själv är jag snäll och trevlig när det knackar på och DHL eller Schenker skall leverera ett paket som jag beställt. Jag är inte fullt så vänlig när Jehovas Vittnen knackar på och vill pracka på mig deras religion.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Man får parkera i terräng i anslutning till väg och då på ett sätt som inte utgör fara eller hinder för trafiken. Således helt okej att köra in i hagen och ställa bilen invid vägen.
Terrängkörningsförordning
Brottet i det fall det är ett brott mot terrängkörningslagen i detta fall är högst sannolikt att betrakta som ringa då ingen skada på naturen att tala om skulle uppstå om bilen kördes in i hagen för att underlätta bortförsel av flygfarkosten, och för ringa brott mot terrängkörningslagen utdöms inte straffansvar, varken fängelse eller böter.
Det är sällan bra när privatpersoner tar lagen i egna händer, särskilt inte om mer våld eller tvång än nödvändigt används.
En personbil med släp gör inte mer skada på marken än en flock skenande hästar.
Frågan är om inte luftballongen i sig skulle orsakat mer skada på marken och djurliv om den legat kvar än vad en personbil med släp på kort visit skulle gjort.
Att köra 50 meter in i en hage kan knappast liknas med att parkera i anslutning till väg. Och jag tvivlar på att undantaget i terrängkörningslagen innefattar att delvis nedmontera ett stängsel, eller vad tror du?
Vem använde våld eller tvång? Det gick alldeles utmärkt att bära ballongen förbi traktorn, men det var herrar ballongfarare tydligen för fina för. Den enda som tycks ha uppträtt hotfullt är väl ballongpiloten själv?
Med tanke på att Polisen inte tog vittnesmål från ballongens passagerare så blir det mycket ord mot ord, så jag tror faktiskt på en friande dom. Men den som lever får se. (Ja, inte de två hästarna förstås.)