2025-09-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om du placerar ut en tung sten där så borde det ju vara samma story. Och samma sak om du placerar ut en grind på en väg lite sådär. Det säger väl sig själv att man inte får blockera vägar lite som man tjänner för.

Vad har den med saken att göra egentligen? Står där att ballongföretagen inte får göra brottsanmälan eller?
Trollar du? Eller har du svårt att läsa in vad man skriver?

Det är väl självklart att låst grind eller sten inte är mitt på vägen utan vid infart till ängen….jösses, Stendum kommentar.

Om du läst överenskommelsen så ser du att det finns en mängd rekommendationer och liknande som om de hade följts skulle sett till att nuvarande situation inte uppstått. Men visst, du tycker alltså att det är bättre att inte följa överenskommelser som ger bättre samvaro mellan olika intressen.
Citera
2025-09-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jo, jag menade inte att de skulle ta och köra fram och parkera bilen ballongen, det hoppas jag du förstod. De kan ju ställa sig sidan om ballongen, det är rent av ganska praktiskt om man vill flytta in ballongen i bilen.
För att köra fram och ställa sig vid sidan om ballongen så måste man köra in i hagen, det vill säga i terräng, vilket är olagligt. Inte ens fastighetsägaren/arrendatorn har rätt att ge dig tillstånd till det. Genom att hindra bilen att köra in i hagen förhindrades ett brott, och det är väl bra?
Citera
2025-09-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Lite konstigt att man får flyga omkring med en farkost man inte kan styra ordentligt utan som landar här och var beroende på hur det blåser.

För att sätta detta i lite perspektiv och utifrån att jag själv åkt luftballong en gång och det var en klunga av med flera ballonger.

Den går inte att styra i sidled. Så landningen sker någonstans dit vinden för och det gäller att hitta en bra landningsplats innan bränslet tar slut. En ballong i sällskapet satte ned korgen mitt i en bilkorsning då de inte hade hittat en bättre plats och var tvungen att gå ned. Bilisterna var inte glada.

Att ballongförarna åker upp och ned, och gärna utanför någons fönster beror på att om bara åker i tilldelat luftrum så vänjer sig passagerarna snart vid att titta på "lilleputtelandet" därnere. Höjdkänslan försvinner och det blir trist. Så de fuskar rejält med reglerna. En av ballongförarna fick en rejäl utskällning av flygledningen på Bromma då var för nära flygplatsen och i helt fel luftrum!

Såg en korg slå ned i en park. Var en fin sommardag med lite vind, och massor av vuxna och barn kom springandes för att hjälpa till att hålla korgen. Såg ut som en gammal 30-talsfilm, det var väldigt idylliskt!

Utifrån ovanstående så är det förståeligt att ballongförare retar upp en och annan. Dels sådant de inte kan styra över, vindriktningen, och det tillsammans med att de medvetet bryter reglerna för att upplevelsen ska bli mer spännande för passagerarna.
Citera
2025-09-01, 18:25
Medlem
Rätt intressant att man bara kan flyga hur som. När jag planerar rutten med pipern så har jag en plan som godkänd. Även om jag ska landa / lyfta på gräs banan som är privat. Bränslet va ju heller inte slut. Utan en efterkonstruktion. Som senare togs tillbaka.
Piloten kanske hade för många incidenter med bränslebrist. Osäker på om dessa måste anmälas till shk. Eller om de e klapp på axeln som gäller
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
För att sätta detta i lite perspektiv och utifrån att jag själv åkt luftballong en gång och det var en klunga av med flera ballonger.

Den går inte att styra i sidled. Så landningen sker någonstans dit vinden för och det gäller att hitta en bra landningsplats innan bränslet tar slut. En ballong i sällskapet satte ned korgen mitt i en bilkorsning då de inte hade hittat en bättre plats och var tvungen att gå ned. Bilisterna var inte glada.

Att ballongförarna åker upp och ned, och gärna utanför någons fönster beror på att om bara åker i tilldelat luftrum så vänjer sig passagerarna snart vid att titta på "lilleputtelandet" därnere. Höjdkänslan försvinner och det blir trist. Så de fuskar rejält med reglerna. En av ballongförarna fick en rejäl utskällning av flygledningen på Bromma då var för nära flygplatsen och i helt fel luftrum!

Såg en korg slå ned i en park. Var en fin sommardag med lite vind, och massor av vuxna och barn kom springandes för att hjälpa till att hålla korgen. Såg ut som en gammal 30-talsfilm, det var väldigt idylliskt!

Utifrån ovanstående så är det förståeligt att ballongförare retar upp en och annan. Dels sådant de inte kan styra över, vindriktningen, och det tillsammans med att de medvetet bryter reglerna för att upplevelsen ska bli mer spännande för passagerarna.
Citera
2025-09-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är önsketänkande. Man kan tycka illa om hur det döms, men åklagare får oftast en fällande dom, därför att de bara skall åtala om de har på fötterna. Ja, det här målet är betydligt enklare vad gäller bevisläget och då ökar sannolikheten för en fällande dom.

Av allt att döma fick hästägaren inte blockera vägen men gjorde det ändå. Alltså blir det en fällande dom. Vad ballong-nissarna fick eller inte fick i övrigt saknar betydelse. Allt talar för att de inte brutit mot några lagar enligt polis och åklagare.

Det verkar även en del tveksamt om de ens gjort sig skyldiga till skadegörelse och måste betala för den. Men det är möjligt, fast vi inte läst om några tecken på det här i tråden.
Bättre att hästarna eventuellt sprungit ut på stora vägen?
Som hänt tidigare?
Citera
2025-09-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marabou
Rätt intressant att man bara kan flyga hur som. När jag planerar rutten med pipern så har jag en plan som godkänd. Även om jag ska landa / lyfta på gräs banan som är privat. Bränslet va ju heller inte slut. Utan en efterkonstruktion. Som senare togs tillbaka.
Piloten kanske hade för många incidenter med bränslebrist. Osäker på om dessa måste anmälas till shk. Eller om de e klapp på axeln som gäller
Just det här ballongföretaget har varit inblandat i många högst olämpliga landningar. Branschen skulle kanske må bra av att oseriösa aktörer fick näringsförbud. Med tanke på att de nekar till att ha skrämt hästarna, misstänker jag att de saknar ansvarsförsäkring. Det är tyvärr vanligt bland eventbolag. Jag känner till ett exempel där ett eventbolag satte upp ett enormt partytält, men glömde att kolla med kommunen vad som fanns under mark. Så det blev en punkterad fjärrvärmeledning som följd. Konkurs. Och bolagets enda tillgång var tältet. Vilket betyder att skattebetalarna fick ta notan.
Citera
2025-09-01, 19:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Bättre att hästarna eventuellt sprungit ut på stora vägen?
Som hänt tidigare?

Den förklaringen till att traktorn står där till dess polisen anländer flera timmar senare saknar all trovärdighet. Inte minst därför att Gabriele Jönsson ger en annan förklaring till det som går ut på att det handlar om ett envarsgripande.
Citera
2025-09-01, 20:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
För att köra fram och ställa sig vid sidan om ballongen så måste man köra in i hagen, det vill säga i terräng, vilket är olagligt. Inte ens fastighetsägaren/arrendatorn har rätt att ge dig tillstånd till det. Genom att hindra bilen att köra in i hagen förhindrades ett brott, och det är väl bra?

Polispatrullen på plats när de lastade in ballongen såg inget brott begås. De sa till kvinnan att flytta traktorn och öppna grinden.

Så nej, det var inte bra. Det är av allt att döma hopplösa fantasier om hur du tycker det borde vara. Kvinnan kommer antagligen att bli fälld för egenmäktigt förfarande.
Citera
2025-09-01, 20:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Vadå inga skador??

Hästarna skadades pga ballongpilotens lågt flygande, tjoande och landning nära

Det finns dokumenterade skador , i Fup syns flertal lindriga sårskador men som sagt 2 hästar lever inte längre pga detta.

Skador skulle jag visst säga då de knöt upp eltråden för att grinden var för smal för deras ballong så de knöt upp el staketet när de insåg att elen inte fungerade eller var avstängd. Det kostar tid och pengar att sätta elstaket för sommarhagar till hästarna samt de var en nysådd vall.

Så klart det finns skador utöver djuren och det krävs inte skador det krävs att de orsakar olägenhet för den som drabbades pga detta. Skadorna på hästarna har dessutom dokumenterats i veterinär journaler och det kostar att ta ut veterinär eller åka till veterinärklinik

Hade piloten bara varit trevlig, bett om ursäkt och ha förståelse vad som kunnat ske ännu värre samt såklart gett någon form av ersättning för de skador som uppstått. En ung tjej blev nedknuffad av att flocken blev orolig och rädd så hon fick kasta sig under staketet för att inte bli nedtrampad och hon blev såklart rädd då för hon har redan sett sin kompis dö pga 1 hästolycka där 1 häst blev rädd och hon hade otur den gången. Det hade kunnat ske här också som tur var gick det bra men de har definitivt orsakat olägenheter och skador genom sin korkade idé att landa och flyga lågt över en gård. Varför kollade de inte på kartan vart de var? Kartan visar tydligt att det finns fler ställen att landa som var mycket bättre och orden särkilt lämplig kan man ju fundera över för det var det verkligen inte.

Du verkar ha en del koll på fallet. Har hästägarna begärt ersättning för hästarna?
Citera
2025-09-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du verkar ha en del koll på fallet. Har hästägarna begärt ersättning för hästarna?

Vad jag vet är att de anmält till polisen för brott men det har inte blivit något av det. Något blev nedlagt innan komplettering kommit in. Ingen ersättning har blivit utbetald iaf.

Det är mycket möjligt att de hästars ägare som blivit drabbade har gått civilrättsligt via stämning i tingsrätten men inget jag vet något om.

Beror nog på hur hästarnas ägare har vidtagit för åtgärder. Det är ett stort inackorderingsstall så hästägaren som är åtalad här är den som har ansvaret och det var ju inte bara hennes egna hästar utan de inhyrda som skadades därav de ville förhindra lösa hästar ut på stora vägen då de är många hästar på gården, jag förstår varför de ställde traktorn i vägen

Vad hade hänt om hästarna sprungit över ett barn? Eller ett barn flugit av sin häst på ridtur för att hästarna blev skrämda det handlar inte bara om hästarna i detta fall , vi är vana att tänka säkerhet och förebygga risker då det är levande djur med flock och flyktinstinkter och förstå tanken är helt klart att förhindra större olyckor kanske svårt för andra icke hästkunnuga att förstå varför traktorn var första tanken som kom upp men tror de flesta hästägare förstår syftet.

Sedan varför vägra uppge identitet om de vet att de har lagen på sin sida? Nej detta får jag hoppas blir en friande dom för henne och sambon
Citera
2025-09-01, 21:06
Medlem
På vilken sida finns FUP ??
Citera
2025-09-01, 21:19
Medlem
upplysas avatar
Förundersökningsprotokoll
Fup
Södertörns tingsrätt
B 563-25