• 2
  • 3
2025-08-30, 10:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Sveaskogs fiskekort va nåt nytt för mig. Tyvärr var det inget i närheten av min stad.
Finns det andra från fler skogsbolag?

Sca jakt o fiske har du ocå.

Annars så gå med i fiskeklubbar så får du tillgång till vatten,bomnycklar o stugor/vindskydd o du är med o betalar o snyltar inte

Finns massa lagliga sätt
Citera
2025-08-31, 00:53
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Sca jakt o fiske har du ocå.

Annars så gå med i fiskeklubbar så får du tillgång till vatten,bomnycklar o stugor/vindskydd o du är med o betalar o snyltar inte

Finns massa lagliga sätt
Tidigare i tråden har jag skrivit att jag inte har några problem med att betala för mig om jag bara vet till vem/vilka.
Dom som planterar in fisk, sköter grillplatser, bryggor, tillgänglighet osv ska självklart kunna ta ut en avgift.
Problemet är att det finns massor av sjöar där man inte kan hitta information om vem sjön tillhör. Allt ifrån små skogstjärnar till lite större sjöar. Då är det svårt att betala hur mycket man än skulle vilja.

Ska kolla in SCA också. Tack.

Edit.
Verkade inte finnas nåt hos SCA i min närhet. Var ca 30 mil längre upp.
Senast redigerad av bonobono 2025-08-31 kl. 01:01.
Citera
2025-08-31, 05:06
Medlem
Citat:
Är nybörjare på att fiska och försöker hitta platser i och runt min kommun att testa.
Finns massa sjöar men vill ju inte få skit om man skulle fiska utan kort.
Vissa är klara, som jag kan hitta på iFiske.se men sen är det mer otydligt.

Hur hittar ni rätt i detta?

Hur håller du reda på boende via Airbnb ? Jag menar det är ju otydligt med de bostäder som inte finns på Airbnbs hemsida, är det bara att knalla in där?
Citera
2025-08-31, 08:30
Medlem
Citat:

Problemet är att det finns massor av sjöar där man inte kan hitta information om vem sjön tillhör. Allt ifrån små skogstjärnar till lite större sjöar. Då är det svårt att betala hur mycket man än skulle vilja.

www.lantmateriet.se kan du hitta ägaren till de flesta sjöarna.
Citera
2025-08-31, 12:03
Medlem
448s avatar
Citat:
Tidigare i tråden har jag skrivit att jag inte har några problem med att betala för mig om jag bara vet till vem/vilka.
Dom som planterar in fisk, sköter grillplatser, bryggor, tillgänglighet osv ska självklart kunna ta ut en avgift.

Ska kolla in SCA också. Tack.

Edit.
Verkade inte finnas nåt hos SCA i min närhet. Var ca 30 mil längre upp.

Svenska kyrkan är en stor skogsägare ala sin prästlönetillgångar investeringskogar o annat

Dom har massa pölar på sina marker men dom kör inte kort o tror dom tillåter fiske eller bryr sig inte.
Citera
2025-08-31, 13:26
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Hur håller du reda på boende via Airbnb ? Jag menar det är ju otydligt med de bostäder som inte finns på Airbnbs hemsida, är det bara att knalla in där?
Är just därför jag söker sätt att hitta vem/vilka som ansvarar för div vatten.
Hade jag inte brytt mig hade jag aldrig skapat den här tråden utan bara fiskat på och skitit i allt.
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
www.lantmateriet.se kan du hitta ägaren till de flesta sjöarna.
Bästa tipset. Här hittar man ju grunden till allt och kan söka vidare när man har fastighetsbeteckning osv.
Hittade information direkt på de sjöar jag tänkt besöka.
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Svenska kyrkan är en stor skogsägare ala sin prästlönetillgångar investeringskogar o annat

Dom har massa pölar på sina marker men dom kör inte kort o tror dom tillåter fiske eller bryr sig inte.
Är nog många markägare som inte bryr sig, men det vet man ju inte som fiskare. Andra kanske är jättnenoga.

Vid kyrkans marker och sjöar borde det sitta kors så man vet
Citera
2025-08-31, 13:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Är just därför jag söker sätt att hitta vem/vilka som ansvarar för div vatten.
Hade jag inte brytt mig hade jag aldrig skapat den här tråden utan bara fiskat på och skitit i allt.

Bästa tipset. Här hittar man ju grunden till allt och kan söka vidare när man har fastighetsbeteckning osv.
Hittade information direkt på de sjöar jag tänkt besöka.
Tack!

Är nog många markägare som inte bryr sig, men det vet man ju inte som fiskare. Andra kanske är jättnenoga.

Vid kyrkans marker och sjöar borde det sitta kors så man vet

Brukar sitta nån skylt stiftesskog eller så 😆

Kyrkan arenderar väl ut jaktmark o sjöar men där kan det säkert finnas guldkorn utan kort - nu kan du flukta runt på nätet

EDIT

Finns info om deras vatten o vilka dom är arrenderade om du tar rätt sökord
Senast redigerad av 448 2025-08-31 kl. 13:43.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in