2025-08-27, 19:47
Medlem
bonobonos avatar
Är nybörjare på att fiska och försöker hitta platser i och runt min kommun att testa.
Finns massa sjöar men vill ju inte få skit om man skulle fiska utan kort.
Vissa är klara, som jag kan hitta på iFiske.se men sen är det mer otydligt.

Hur hittar ni rätt i detta?
Senast redigerad av bonobono 2025-08-27 kl. 19:49.
Citera
2025-08-27, 19:57
Medlem
Fiskekort är snarare regel än undantag.

Du kan fiska utan fiskekort i Sveriges fem största sjöar: Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland.

För många sjöar saknas möjlighet till fiskekort och då är det endast markägaren som får fiska.
Citera
2025-08-27, 20:05
Medlem
supremanics avatar
Jag fiskar ändå och har aldrig råkat ut för konfrontation. Men jag undviker så klart sjöar där det uppenbart är fiskekort där det är inplanterad ädelfisk och camping och båtuthyrning osv.
Kom faktiskt precis hem från en fisketur vid en liten sjö som jag inte har nån aning om vem den tillhör.
Citera
2025-08-28, 01:06
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander
Fiskekort är snarare regel än undantag.

Du kan fiska utan fiskekort i Sveriges fem största sjöar: Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland.

För många sjöar saknas möjlighet till fiskekort och då är det endast markägaren som får fiska.
Ok så allt som inte är markerat tillhör markägare?
Har även sett att några har grillplats, vindskydd osv på samma sätt som andra sjöar i närheten som tillhör föreningsregister och kräver kort. Men det är oftast utmarkerat på plats om vad som gäller medan andra inte har nåt alls.

Använder ni några andra sidor än iFiske för att kolla?

Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag fiskar ändå och har aldrig råkat ut för konfrontation. Men jag undviker så klart sjöar där det uppenbart är fiskekort där det är inplanterad ädelfisk och camping och båtuthyrning osv.
Kom faktiskt precis hem från en fisketur vid en liten sjö som jag inte har nån aning om vem den tillhör.
Jo visst kan man smyga runt och chansa. Jag kommer dock alltid komma med bil eller fyrhjuling så det syns ju att man är där.

Jag har inga problem att betala för mig, bara jag vet till vem.
Citera
2025-08-28, 02:32
Medlem
Fioehlbaerths avatar
De flesta mindre sjöar har ingen uthyrning av fiske, så känner du inte vattenägaren återstår tjuvfiske på egen risk.
Citera
2025-08-28, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Är nybörjare på att fiska och försöker hitta platser i och runt min kommun att testa.

Enkelt!! alla insjöar är i regel fiskekort på
Havet är det fritt med handredskap
Nu är det bara fiska vi sjöar väldigt sällan någon kollar eller bryr sig
Så länge du inte är där dom sätter i regnbåge
Citera
2025-08-28, 06:59
Medlem
Fiskekort är inget att bry sig om, har fiskat aktivt i 35-40 år runt om i Sverige och har aldrig någonsin köpt ett fiskekort och kommer aldrig göra det heller. Naturen tillhör oss alla är min ståndpunkt.
Citera
2025-08-28, 11:38
Medlem
Citat:

bara skita i och fiska ändå, detta med fiskekort är bara ett trams, skall du hålla på med fiskekort så blir fisken jävligt dyr bara för någon inbillar sig att denna äger marken där
Citera
2025-08-28, 11:55
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
De flesta mindre sjöar har ingen uthyrning av fiske, så känner du inte vattenägaren återstår tjuvfiske på egen risk.
Är ju omöjligt att veta vem som äger mark mitt inte i skogen.
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Enkelt!! alla insjöar är i regel fiskekort på
Havet är det fritt med handredskap
Nu är det bara fiska vi sjöar väldigt sällan någon kollar eller bryr sig
Så länge du inte är där dom sätter i regnbåge
Där det är inplanterat förstår jag att det är kort/medlemskap. I övrigt borde det vara allemansrätten, även om jag förstår att det inte är så.
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Fiskekort är inget att bry sig om, har fiskat aktivt i 35-40 år runt om i Sverige och har aldrig någonsin köpt ett fiskekort och kommer aldrig göra det heller. Naturen tillhör oss alla är min ståndpunkt.
Ja det borde ingå i Allemansrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
bara skita i och fiska ändå, detta med fiskekort är bara ett trams, skall du hålla på med fiskekort så blir fisken jävligt dyr bara för någon inbillar sig att denna äger marken där
Jo visst kan det bli dyrt om man ska köpa massa olika dagskort. Men vire det enklare att förstå vad som ingår är ju ett årskort oftast inte så dyrt.
Där dom lagt ut pengar för att bygga bryggor, sätta ut fisk osv är det ju inte konstigt att det är en avgift, annars bör det va fritt.
Citera
2025-08-28, 12:02
Medlem
Varfør har massa idioter førstørt fina inhemska Gædd, abborr och mørt sjøar med att fiska bort urinvånarna och inføra fjantiga ''ædelfiskar''. Jævla idioter. Dessa fiskesnobbar førtjænar stryk.
Citera
2025-08-28, 12:36
Medlem
Citat:
Är ju omöjligt att veta vem som äger mark mitt inte i skogen.

Där det är inplanterat förstår jag att det är kort/medlemskap. I övrigt borde det vara allemansrätten, även om jag förstår att det inte är så.

Ja det borde ingå i Allemansrätten.

Jo visst kan det bli dyrt om man ska köpa massa olika dagskort. Men vire det enklare att förstå vad som ingår är ju ett årskort oftast inte så dyrt.
Där dom lagt ut pengar för att bygga bryggor, sätta ut fisk osv är det ju inte konstigt att det är en avgift, annars bör det va fritt.
i göteborg finns något kort som gör att du kan fiska i en massa sjöar, men säg du tex är uppe o vandrar längs någon led så är det helt omöjligt och jag menar, vad gör det om du drar upp en abbore o grillar på kvällen bredvid tältet
Citera
2025-08-28, 13:08
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Varfør har massa idioter førstørt fina inhemska Gædd, abborr och mørt sjøar med att fiska bort urinvånarna och inføra fjantiga ''ædelfiskar''. Jævla idioter. Dessa fiskesnobbar førtjænar stryk.
Utveckla. Hur har regnbåge fått bort tex Samer?
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
i göteborg finns något kort som gör att du kan fiska i en massa sjöar, men säg du tex är uppe o vandrar längs någon led så är det helt omöjligt och jag menar, vad gör det om du drar upp en abbore o grillar på kvällen bredvid tältet
Det vore enklare om det var ett kort per kommun.
Där jag bor är det 3-4 olika föreningar med olika kort och priser. Sen är det massa sjöar helt utan information.
Många har bryggor, grillplatser osv, både där det är kort men även vid många sjöar utan märkningar.

Så länge man inte förstör, fiskar upp massor av fisk osv bör det inte va några problem.
Sen förstår jag att föreningar som lagt ut pengar vill att man betalar.
Men markägare drabbas ju inte om man drar upp en abborre i hans skogstjärn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in