2025-08-27, 18:22
Medlem
Hej!

Frågan kan verka lite skrattretande, men jag har funderat mer och mer på hur vardagen ser ut inom sådana verksamheter. Jag föreställer mig ibland att livet där är väldigt osäkert – både internt och på grund av yttre hot och fiender.

Samtidigt undrar jag om det verkligen är så hårt och orättvist som man ofta tror. Kanske fungerar det mer som en vanlig organisation, med strukturer som styrelser, ordförande och liknande roller. Att man faktiskt strävar efter någon form av rättvisa, och inte enbart utnyttjar varandra genom status, pengar eller makt, utan också visar ödmjukhet mot varandra.

Kanske träffar man ledaren då och då, om han inte befinner sig utomlands eller håller sig undan polisen. Eller så kommunicerar han på andra sätt, till exempel via storbildsskärm eller andra medier, för att tala till medlemmarna.

Det jag är nyfiken på i denna tråd är hur livet ser ut inifrån – hur fungerar det egentligen? Hur ser möten ut? Hur får man arvode? Jag tänker mig att ersättning kan komma både genom uppdrag inom verksamheten och via andra (ibland lagliga) företag som medlemmar är involverade i.

Själv har jag erfarenhet från olika lagliga företag och uppdrag, och när jag ser dokumentärer om kriminella organisationer kan jag inte låta bli att jämföra. Om man bortser från konflikterna, verkar vissa delar kanske inte vara så annorlunda från hur vanliga verksamheter fungerar.

Jag undrar alltså: finns det styrelsemöten eller något liknande? Hur organiseras vardagen? Är det någon här som har kunskap om detta och kan förklara eller dela erfarenheter?

Jag vill förtydliga att jag inte är intresserad av att delta i kriminell verksamhet. Min nyfikenhet handlar endast om att jämföra och försöka förstå skillnader och likheter i hur de organiseras.

Tack på förhand!
Citera
2025-08-27, 18:31
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Ja, jag jobbar på bordell och är fackman.
Citera
2025-08-27, 18:35
Medlem
grungewhores avatar
Har ingen insyn i hur gängen ser ut nu, men förr var ju kriminella nätverk mer en samling individer med varsin ekonomi. Man gjorde stötar tillsammans och delade saker.

Jag kan tänka mig att riktiga organisationer som är franchises, typ Hells Angels, har stadgar o s v, med riktig kassör o s v, delvis för att deras front ändå är laglig.

Men Jordgubbar och skit lär ju knappast ha en kassör eller revisor som sitter och frågar om Kenta Kofot gav ett kvitto för ett avsågat hagelbrak och det lär nog inte vara så många styrelsemöten heller om huruvida Fikret i Skogås ska skjutas eller inte. ("Styrelsen var ej enig, frågan bordläggs till mötet måndagen 27e").

Däremot finns säkerligen böcker med noteringar vem som gått ut med X gram knark, värdet och förväntad inkomst som ska betalas inom viss tid.
Citera
2025-08-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Har ingen insyn i hur gängen ser ut nu, men förr var ju kriminella nätverk mer en samling individer med varsin ekonomi. Man gjorde stötar tillsammans och delade saker.

Jag kan tänka mig att riktiga organisationer som är franchises, typ Hells Angels, har stadgar o s v, med riktig kassör o s v, delvis för att deras front ändå är laglig.

Men Jordgubbar och skit lär ju knappast ha en kassör eller revisor som sitter och frågar om Kenta Kofot gav ett kvitto för ett avsågat hagelbrak och det lär nog inte vara så många styrelsemöten heller om huruvida Fikret i Skogås ska skjutas eller inte. ("Styrelsen var ej enig, frågan bordläggs till mötet måndagen 27e").

Däremot finns säkerligen böcker med noteringar vem som gått ut med X gram knark, värdet och förväntad inkomst som ska betalas inom viss tid.

Hells Angels har såklart möten och styrelse och stadgar och sånt för sin klubbverksamhet. Men det är inte så att alla medlemmar sitter tillsammans på möten och beslutar om kriminell verksamhet som i Sons of anarchy. Kriminaliteten inom mc-klubbarna fungerar ungefär som nätverken förr i tiden, individer med varsin ekonomi och affärer där vissa gör saker tillsammans. Alla är inte med på allt heller, vissa kanske inte alls. Oftast är det några enstaka i en klubbavdelning som är väldigt kriminella och som lever helt på men utan att blanda in dom andra. Några kanske är kriminella i sin livsstil men inte direkt yrkeskriminella utan mer bara väldigt stökiga med mycket droger och våld runt sig.

Moderna nätverk som jordgubbens och dom är oftast några enstaka killar som styr allting och sen köper olika tjänster av massor av andra kriminella. Där finns inget medlemskap eller liknande utan handlar enbart om jobb.
Citera
2025-08-27, 21:04
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Hells Angels har såklart möten och styrelse och stadgar och sånt för sin klubbverksamhet. Men det är inte så att alla medlemmar sitter tillsammans på möten och beslutar om kriminell verksamhet som i Sons of anarchy. Kriminaliteten inom mc-klubbarna fungerar ungefär som nätverken förr i tiden, individer med varsin ekonomi och affärer där vissa gör saker tillsammans. Alla är inte med på allt heller, vissa kanske inte alls. Oftast är det några enstaka i en klubbavdelning som är väldigt kriminella och som lever helt på men utan att blanda in dom andra. Några kanske är kriminella i sin livsstil men inte direkt yrkeskriminella utan mer bara väldigt stökiga med mycket droger och våld runt sig.

Moderna nätverk som jordgubbens och dom är oftast några enstaka killar som styr allting och sen köper olika tjänster av massor av andra kriminella. Där finns inget medlemskap eller liknande utan handlar enbart om jobb.
Precis, det är som jag trodde alltså.

Det jag skulle vilja se är hur de skulle uttrycka sig på LinkedIn om sina meriter 😅
Citera
2025-08-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Precis, det är som jag trodde alltså.

Det jag skulle vilja se är hur de skulle uttrycka sig på LinkedIn om sina meriter 😅

MC-klubbar är ofta mindre kriminella än man tror, dom flesta medlemmar brukar ofta vara vanliga strulputtar som mest gillar att kröka och festa och vara tuffa outsiders. Missförstå mig inte nu, det betyder inte att de är några mesar utan dom flesta skulle antagligen kunna bli rätt våldsamma och farliga om man bråkar med dom men det betyder inte att de har något större intresse eller kapacitet till att tjäna pengar på kriminalitet eller ens begå allvarligare brott överhuvudtaget.

Men det finns också dom som verkligen är kriminella och som lever gangsterliv 24/7. Vissa som försörjning och vissa för att de helt enkelt inte kan låta bli att hamna i problem.

Men dom nya nätverkerna är helt annorlunda, till skillnad från mc-klubbarna där så gott som alla i viss mån alltid varit stökiga så är många av de nya nätverkskriminella rätt lugna människor som inte var några farliga killar i plugget men som nu valt den kriminella banan för att tjäna mycket pengar.

T ex som jag läste i en tråd nyss att Gottsundanätverket har en ny ledare så är inte det som det kan låta att gängen har utsett en ny ledare eller att det skett någon maktstrid och någon vann och tog över kronan. Utan det är mer som att lokala matbutiken gick i konkurs och nu har det öppnat en ny butik där som tagit över marknadsandelarna som låg öppna. Och kanske anställt några av de gamla medarbetarna att göra ungefär samma sak som de gjorde tidigare.
Oftast handlar nyetableringar på det sättet inte om någon strid utan om att någon som satt på någon resurs t ex en bra kontakt att importera narkotika eller vapen eller som hade mycket pengar att investera gick in och tog en marknad som var tom.

Sen finns det även nätverk som t ex syrianerna i Södertälje och vissa kurdiska nätverk där man är mer av nätverk på riktigt. Där ett stort antal människor på den kriminella skalan byter tjänster med varandra utan någon direkt hierarki eller gänglojalitet mellan sig.
Citera
2025-08-27, 21:27
Medlem
pn222jws avatar
Ja, det finns alltid en inre krets - och någon som alla måste lyda. En hierarki som upprätthålls med dödshot som bestraffning och mycket skattefria pengar som belöning. En tystnadskultur blir självklar. Nepotism och överseende med psykologiska fel som drogberoende och sexberoende. (Jag har bara sett det indirekt, men nära, för en hel del år sen). Det gäller att framstå som förtroendeingivande. Dom är räddare för chefen än för polisen eller åklagaren.
Senast redigerad av pn222jw 2025-08-27 kl. 21:33.
Citera
2025-08-27, 21:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Sen finns det även nätverk som t ex syrianerna i Södertälje och vissa kurdiska nätverk där man är mer av nätverk på riktigt. Där ett stort antal människor på den kriminella skalan byter tjänster med varandra utan någon direkt hierarki eller gänglojalitet mellan sig.
I sammanhang där det finns släkt inblandat är säkerligen hierarkierna mer tydliga och kanske t o m uttalade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in