2025-08-27, 14:47
Medlem
Snicksnackarens avatar
Jag bor i ett extremt fästingtätt område. Alla husdjur behöver ha fästingmedel. De vilda djuren har gott om fästingar.

Jag har aldrig fått ett fästingbett tidigare men jag gjorde nyligen ett mindre kirurgiskt ingrepp vilket har gett ett litet ärr.

Nu har jag plockat 3 st fästingar som har satt sig i samma ärr och dött.
Jag har dragit ut de med pincett och de har varit stendöda.

Om jag är gifitg så förklarar ju det varför jag inte har fått ett bett tidigare.
Nu när jag har hittat 3 st döda på samma plats så känns det bekräftat.

Det har alltid varit så här oavsett om jag under denna livsperiod druckit eller rökt.

Kan man som människa vara giftig för fästingar?
Citera
2025-08-27, 14:52
Medlem
Du var väl bedövad under det kirurgiska ingreppet?
Citera
2025-08-27, 15:12
Medlem
c.divers avatar
Om man käkar Bravecto så dör fästingarna
Citera
2025-08-27, 15:23
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Om man käkar Bravecto så dör fästingarna
Har googlat nu vad det är å det är för katt/hund å receptbelagt, tyvärr.
Citera
2025-08-27, 15:26
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Har googlat nu vad det är å det är för katt/hund å receptbelagt, tyvärr.
Om du inte kan fixa recept så finns det AdTab som är receptfritt
Citera
2025-08-27, 15:28
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Om du inte kan fixa recept så finns det AdTab som är receptfritt
Tack för info 😊 Kan vi människor oxå äta dom? Skulle vilja göra det i förebyggande syfte.
Citera
2025-08-27, 15:52
Medlem
Snicksnackarens avatar
Ingen bedövning vid det kirurgiska ingreppet. Enda skillnaden mot förr är att de aldrig bet sig fast. Jag har alltså inte vetat om att jag är giftig tidigare.

Käkar inga mediciner alls.

Har ingenting med grundvattnet att göra då jag flyttat långt och behållit fästingdödaregenskaperna.

Kan man sälja sig själv till läkemedelsindustrin? Jag kanske har ett unikt serum i blodet som är fästingforskningens framtid.
Citera
2025-08-27, 16:09
Medlem
Ts. Är du en Rökare eller snusare?

Höga halter nikotin i blodet är bästa försvaret mot mygg fästingar samt andra blodsugande insekter, tror även vägglus också.

(är nog inte optimalt att bli nikotinist för er som läser det här för att skydda er)
Citera
2025-08-27, 17:41
Medlem
Onanikrems avatar
Njae.. Myggen biter i alla fall, men de skyr rök. Är Fd. rökare. Just mygg kan vara lite selektiva mot vissa människor, men mig bet de då i alla fall fast jag var storrökare på den tiden. Just när man rökte gick man fri men så fort den fimpades var de tillbaka. Gammal flickvän bet de nästintill aldrig fast de svärmade runt, hon varken rökte eller snusade, eller knarkade för den delen. Visst, det var fel på henne och de kände av det före mig

Fästingar vettefan? Jag har haft någon enstaka, men katten får man plocka dem från.
Citera
2025-08-28, 05:55
Medlem
Kan det vara så enkelt att TS aldrig noterat de fästingar som bitit sig fast och överlevt?
TS kanske inte hade husdjur i yngre ålder eller inte kröp runt i det vilda och således undvek fästingarna?

På vilket sätt dog de fästingar som satt på dig? Var de uppsvällda med blod och du mosade dem i sömnen?
Citera
2025-08-28, 15:26
Medlem
Jag hade ett dussin döda fästingar på kroppen efter midsommar. Kan det vara så enkelt att de inte tål alkohol?
Citera
2025-08-28, 17:24
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag brukar numera först lägga på en eller ett par droppar Jod-sprit. Sedan gräver jag i skinnet med den yttersta spetsen av den extremt vassa morakniven för att peta ut allt.

Det brukar fungera gott.

På hundar ser man bara de stora jävlarna, Inte de små Nypherna som hos vi hårlösa människor.

Frugan kunde lätt slita ut de små djävlarna ur skinnet, visa upp dem framför nosen, så att hyndan förstod att hon blivit befriad med en viss liten smärta i skinnet.

Hunden förstod klart och tydligt att hon hade blivit befriad från en parasitjävel.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-08-28 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in