• 1
  • 2
2025-08-26, 11:28
Medlem
Hej,

jag har bott i min lägenhet i fem årstid och har egentligen känt från början att hemförsäkring blev något som man bara tog, för att andra sa att ''det är så man gör''. Problemet är ju att ingenting har hänt i min lägenhet. Visserligen kan ju det ske närsomhelst och då är det ångest att strunta u försäkringen.

Jag har ICA hemförsäkring och det enda som faller i min tanke är att det finns ett litet hål i väggen, efter att spegeln fall ner. Kan ICA försäkringen täcka det? Självrisken?

MEN, övrigt så önska jag att jag sket i försäkringen. Jag har det svårt med ekonomin och betalat nu CSN skuld. Och nu ska jag betala fakturan. Därefter blir det betalning för övriga räkningar och då kommer jag i princip bara ha 0 kr på kontot till hela nästa lönedagen.

Jag är ensam person = Ingen släkt, ingen familj och inga nära vänner.
Citera
2025-08-26, 11:35
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det behöver inte vara du som ställer till med något, om din granne sätter eld på sin lägenhet och bränner ner hyreshuset så får du inte en krona för dina saker, inget nödboende på hotell osv.

Litar du så stenhårt på att du eller dina grannar inte ställer till nåt så strunta i hemförsäkringen, men glöm inte att kolla först om din hyresvärd har hemförsäkring som krav.
Citera
2025-08-26, 11:36
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

jag har bott i min lägenhet i fem årstid och har egentligen känt från början att hemförsäkring blev något som man bara tog, för att andra sa att ''det är så man gör''. Problemet är ju att ingenting har hänt i min lägenhet. Visserligen kan ju det ske närsomhelst och då är det ångest att strunta u försäkringen.

Jag har ICA hemförsäkring och det enda som faller i min tanke är att det finns ett litet hål i väggen, efter att spegeln fall ner. Kan ICA försäkringen täcka det? Självrisken?

MEN, övrigt så önska jag att jag sket i försäkringen. Jag har det svårt med ekonomin och betalat nu CSN skuld. Och nu ska jag betala fakturan. Därefter blir det betalning för övriga räkningar och då kommer jag i princip bara ha 0 kr på kontot till hela nästa lönedagen.

Många hyresvärdar och bostadsrättsföreningar kräver att du tecknar en hemförsäkring, jag tror dock inte att de kontrollerar det så noggrant. Däremot tror jag att du underskattar hur pass mycket som faktiskt täcks av hemförsäkringen som kan bli riktigt dyrt annars. Vattenskador, brand och mycket annat är något som också du som hyresgäst kan råka ut för.
Citera
2025-08-26, 12:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej,

Gör det du vill göra, känner är rätt - nu. Utan självförebråelser.

Själv har jag aldrig haft en, det är mest till för de som verkligen tycker sig ha något att förlora.
Citera
2025-08-26, 12:13
Medlem
DenverAirports avatar
Höj självrisken så blir det mycket billigare. Då är du skyddad om något stort händer.
Citera
2025-08-26, 12:24
Medlem
Skippa försäkring kan man ju göra - men det är om man har råd att klara sig utan.

Du kan köra bara trafikförsäkring på bilen - om du har råd att ersätta den med en annan bil OM något händer. Över tid kan det vara en bra affär om du är rädd om bilen, själv kan fixa små saker osv.

Samma sak med en lägenhet. Men i värsta fall kan det bli väldigt dyrt.

Tankeexempel: En person som är extremt försiktig och tänker genom allt har 100 miljoner på konto. Han har en liten villa värd 5 miljoner. Han tecknar inte försäkring och lever lycklig i 20 år utan att något händer. Då har han sparat de pengarna.

Har han otur brinner huset ned efter 1 år. Tråkigt för honom, men det var en del av kalkylen. Han köper ett annat hus och har då bara 95 miljoner kvar.
Citera
2025-08-26, 12:26
Medlem
bithaxs avatar
Det är ju billigt att inte ha hemförsäkring tills det blir en vattenskada. Då kan det bli så att du blir skyldig att betala 100 000 till grannens försäkringsbolag.

Sedan är det ofta så att hyresvärdar och BRF styrelser kräver att man har bostaden försäkrad. Så det kan ju ligga dig till last då.

En annan grej är om du åker utomlands och blir sjuk. Då har du får du stå för all vård själv vilket också kan landa på 100 000 för en sjukhusvistelse i t.ex. Thailand.

Din försäkringspremie är kanske 150 kr per månad.
Så ska du spara premien i stället för att ha försäkring så måste du spara 150 kr i månaden i 35 år med 3% ränta för att komma upp i 100 000.
Senast redigerad av bithax 2025-08-26 kl. 12:40.
Citera
2025-08-26, 12:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Hej,

För helvete, det är 18 års gräns på FB och du reggade kontot 2015 och är alltså minst 28 år gammal. Ska du börja yra om en hemförsäkring på en lägenhet?! Hemförsäkring, uppvärmning, el osv är ju extremt billigt i en lägenhet såvida du inte har en i Krügers klass.
Som någon sa du kan ju höja självrisken och du kan sänka lösöret. Oavsett vad handlar det om en försumbar summa.
Citera
2025-08-26, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Höj självrisken så blir det mycket billigare. Då är du skyddad om något stort händer.

Skyddad? Näe.

Men utveckla gärna i detalj vad du menar med skyddad.
Citera
2025-08-26, 12:39
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Skyddad? Näe.

Men utveckla gärna i detalj vad du menar med skyddad.
Egendomsskydd:

Skador på dina saker: Ersättning för skador på eller förlust av dina ägodelar orsakade av brand, vattenskada, inbrott, stöld eller skadegörelse.

Egendomsskydd för lösöre: Täcker möbler, elektronik, kläder och andra lösa föremål i ditt hem.

Fast inredning: Vissa försäkringar kan även ge ersättning för fast inredning som du själv har bekostat.

Reseskydd:

Akut sjukdom och olycksfall: Ersättning för vårdkostnader och eventuella kostnader för hemresa vid akut sjukdom eller olycksfall under resan.

Stöld och rån: Ersättning vid stöld eller rån under resan.

Reseförsening: Ersättning vid försening av resenär eller bagage.

Giltighet: Reseskyddet gäller vanligtvis i 45 dagar, men det kan finnas möjlighet att förlänga det.

Övrigt skydd:

Ansvarsskydd: Ersättning om du blir krävd på skadestånd för skador du orsakat någon annan.

Rättsskydd: Ersättning för kostnader för advokat och rättegång om du hamnar i en rättslig tvist.

Överfallsskydd: Ersättning vid misshandel eller sexualbrott.

ID-skydd: Rådgivning och assistans vid identitetsstöld.

Krisbehandling: I vissa fall kan försäkringen även täcka kostnader för krisbehandling.
Citera
2025-08-26, 12:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Hej,

Du SKA ha hemförsäkring, punkt. Var inte dum.
Citera
2025-08-26, 13:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport

Det kan man inte själv välja på en hemförsäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in