• 2
  • 3
2025-08-26, 10:29
Medlem
Med tanke på att många är rätt bångstyriga när de ska sättas in i bilen så brukar jag göra det och säga ”akta huvudet”. Alternativt handen på axeln. Det är också för att ha kontroll på personen, man känner om det ska börja krängas.
Citera
2025-08-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Både i svenska och utländska filmer/dokumentärer ser man detta fenomen:
När en misstänkt individ förs in/ ut i en polisbil placerar alltid en polis sin hand på dennes huvud. Det kan väl knappast vara för att ”skydda” individen ifråga för att råka toucha sitt huvud i bilens tak, och därefter begära skadestånd för sveda och värk?

Aldrig hänt mig vad jag minns, dom brukar hålla mig i armen men dom säger akta huvet
Citera
2025-08-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Kom igen, hur mkt skada tror ni att man kan åsamka sig själv genom att slå huvudet i en vadderad dörrkarm på en bil?

Prova och återkomm med hur det gick!
Citera
2025-08-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jo det är för att skydda huvudet samt styra in människan i sätet
Äntligen kom rätt svar.

Om personen är bojad så kan den inte lika lätt hålla i sig och hamna rätt. Då hjälper det att bli instyrd.

Även om den inte är bojad så är den kanske stressad, förvirrad, påverkad eller bara ovan vid situationen. Då är det också bra med stöd och styrning.
Citera
2025-08-26, 23:18
Medlem
Adelsdams avatar
Om de slår huvudet i kanten och börjar blöda i polisbilen är det jobbigt att städa upp.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in