Både i svenska och utländska filmer/dokumentärer ser man detta fenomen:
När en misstänkt individ förs in/ ut i en polisbil placerar alltid en polis sin hand på dennes huvud. Det kan väl knappast vara för att ”skydda” individen ifråga för att råka toucha sitt huvud i bilens tak, och därefter begära skadestånd för sveda och värk?
När en misstänkt individ förs in/ ut i en polisbil placerar alltid en polis sin hand på dennes huvud. Det kan väl knappast vara för att ”skydda” individen ifråga för att råka toucha sitt huvud i bilens tak, och därefter begära skadestånd för sveda och värk?
Eftersom du antog att det inte skulle vara av den anledningen antar jag att du har fler potentiella anledningar på lager? Kan vi få höra några av dessa och varför att skydda huvudet är det minst troliga alternativet?
Eftersom du antog att det inte skulle vara av den anledningen antar jag att du har fler potentiella anledningar på lager? Kan vi få höra några av dessa och varför att skydda huvudet är det minst troliga alternativet?
Att lägga handen på någons huvud är en sorts utövande av makt, auktoritet.
Senast redigerad av Silltunna 2025-08-26 kl. 01:08.
Att lägga handen på någons huvud är en sorts utövande av makt, auktoritet.
Det har jag aldrig lagt märke till. Är det bara in och ut ur polisbilen det gäller? Eller finns det fler exempel där man utövar sin auktoritet genom handen på huvudet metoden?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!