Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Svårt att spekulera. Men har inget minne av att jag någonsin sett några väktare kontrollera något på gotlandsfärjan faktiskt.
Men de kanske hade koll på dessa ziggisar eller wanna be ziggisar och dom hade åkt förut osv.
Jag åkte till Gotland 2021 från Oskarshamn och då gick det omkring väktare som kontrollerade varje bil. De öppnade handskrack och betedde sig som ett gäng apor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Eftersom de knappast brukar göra någon större undersökning av resande bilar går det naturligtvis hur lätt som helst att smuggla med en peson om det är det man vill. Lägg en person på golvet i baksätet. Täck med en sovsäck och ett gäng väskor. Vilket får mig att misstänka att det här försöket måste ha varit så jävla klantigt och uppenbart att det närmast blev löjligt. Typ personen satt i baksätet med en filt över huvudet.
Som anekdot kan jag berätta att jag och några polare brukade busåka Finlandsfärjorna när vi var typ arton. Det är inte skitsvårt att klänga sig över staketet och lalla fram till området där alla bilar kör ombord. Alltid var det någon som gormade och undrade vart vi kom ifrån och vad vi sysslade med. Det var bara att köra med att vi klev av turistbussen i kön för lite frisk luft. Och bussen körde ombord medan vi stod utanför. De är så upptagna med att få på alla fordon så snabbt som möjligt att de inte orkar tjafsa.
- Jaha, men här kan ni fan inte stå. Spring ombord, kom igen nu!
Så det måste ha varit ett synnerligen taffligt försök att planka in på en färja för att lyckas bli upptäckt.
Att gömma sig i en bil är nog så gott som vattentätt sätt att smyga ombord på färjan (dock inte Gotland). Att de torskade kan nog ha och göra med att det kunde varit sedan tidigare kända bluffmakare.
Det du nämner är nog vanligare än man tror. Egentligen skitenkelt att bara kliva in i en buss. Hade en kompis som lyckades åka på långfärd med buss på det där sättet.
Vid en färjeterminal är det ju rena guldläget då dörrarna är öppna och resenärer tar sig kaffe och pissepaus.