Citat:
Ursprungligen postat av
Trolltestet
Det är nog bara en tidsfråga innan kartellerna kidnappar ett par amerikanska medborgare i Sydamerika och skär upp dem bit för bit inför kameror på nån goresida.
Har USA's administration tagit den risken i akta i detta krig?
Ja det tror jag. Då får USA Casus Belli att eskalera ännu mer. Fattar Karteller och kriminella det?
Problemmet är ju att det finns inga Venezeuliska karteller utan det är delvis en failed state, som USA bekämpar. Venezuela fungerar främst som logistikhub för drogsmugglingen. Produktionen av kokain sker främst i Colombia, Bolovia och Peru. Kartellerna i Mexiko fungerar främst som transportföretag. I Venezuela är staten (stora delar av militären) involverade i logistiken allierade med lokala ligor så som Tren de Aragua*, Colectivos (Kriminell halvstatlig milis) och Cartel de los Soles (USAs definition på venezueliska kriminella militärer), som inte är en kartell i normal mening utan de korrupta militärer som får in pengar på logistiken angående narkotika.
Jag tror hela den am operationen handlar om i USA 1 Göra väljarbasen glad 2 Försöka stoppa knarket - Lär inte fungera 3 Få bort Maduro genom försöka stoppa pengarna. Venezuelisk militär (soldater)svälter. Jag gissar att knarkpengarna går delvis till att soldater inte ska svälta. Dvs Regime Change internt. USA har ju signalerat ganska kraftigt att de vill få bort Maduro
PS Det handlar lite om olja. USA hade redan avtal, som USA bröt om oljan. Och även Venezuela har massor av olja så är den av usel kvalite. Då är det bättre att bli kompis med Guyana. Venezuelas olja är enormt i mängd men tung och sur, medan Guyanas olja är lätt, söt och mer lönsam på marknaden.
*Stor venezuelansk exportsucces i sydamerika genom alla flyktingar. De finns nu i flertalet sydamerikanska länder.