• 1
  • 2
2025-08-25, 15:51
Medlem
TheHenriks avatar
Postade detta först i politik men en moderator tyckte det hörde hemma här istället.

Nu behöver vi tänka om – för barnen och framtiden

Jag känner att Sverige behöver en ny riktning, särskilt med tanke på våra barn. Den politik som förs idag, oavsett parti, upplevs ofta som att den drivs mer av internationella vinstintressen än av vad som faktiskt gynnar barnfamiljer här hemma.
För mig känns det som att vi saknar verkligt ansvarstagande ledarskap. Det leder till att mycket fokus hamnar på konsumtion och kortsiktiga vinster, medan barns trygghet, välmående och framtid kommer i andra hand.

Jag tror många föräldrar känner en frustration över att mycket av det som borde handla om barnens bästa istället leder till splittring, otrygghet och en livsstil som inte är hållbar – varken för våra familjer eller för framtida generationer.

Vad tänker ni andra?
• Upplever ni också att barns behov hamnar i skymundan i dagens samhällsutveckling?
• Vad skulle ni vilja se för förändringar för att trygga barnens framtid?

Jag vill dock inte fastna i kritik. Istället vill jag lyfta en vision: att sätta barnen och naturen först. Om vi utgår från barns hälsa, trygghet och framtid i allt vi gör, så skulle mycket annat falla på plats av sig självt.

Vi skulle behöva politiska beslut och ett samhällsklimat som prioriterar:
• barnens välmående före kortsiktig konsumtion,
• naturens hälsa före rovdrift,
• gemensamt ansvarstagande framför egoism och skuldbeläggande.

Jag tror att många av oss kan vara överens om att dagens livsstil ofta är stressande, ohållbar och ofta till och med skadlig för barn och unga. Men i stället för att bara peka ut problemen behöver vi tillsammans diskutera lösningarna.
Så min fråga till er är: Hur kan vi bygga ett Sverige där barnens hälsa och framtid är den främsta prioriteringen?
Jag har själv en vision om ett enklare, mer ansvarsfullt och naturvänligt samhälle, men det är bara ett förslag. Jag vill gärna höra era tankar – kanske kan vi tillsammans forma något ännu bättre. Här är en vision som kanske kan kännas radikal, men jag vill ändå dela den eftersom jag tror den kan ge oss en riktning. Det blir en del att läsa men det är en stor och viktig fråga:

Ett nytt Sverige för att tackla den växande psykiska och fysiska ohälsa bland barn och unga samt ett friare Sverige för alla utom utländska aktörer
– min vädjan om kraftfullt agerande

Det jag framför allt inte kan blunda för längre är hur barnen i Sverige mår. Det gör fruktansvärt ont att se en utveckling där barns psykiska och fysiska hälsa försämras år efter år, och där samhället verkar acceptera det som något normalt.
Det är inte normalt att: Enligt Socialstyrelsens siffror ökar förskrivningen av antidepressiva kraftigt bland unga. Barnombudsmannen efterfrågar en förklaring till den ökande läkemedelsanvändningen, utan att få tydliga svar. Psykisk ohälsa bland unga rapporteras öka år för år i skolor, i vården och i forskningen – samtidigt som mycket av grundorsakerna inte adresseras.
För att enkelt se hur allvarligt läget är så kan man bara söka på ”Suicidriskbedömning, barn och unga”. Då ser man direkt hur akut och allvarlig barnens situation är där över 50 barn och unga årligen tar sina liv. För mig är detta fullständigt hjärtkrossande och att det krävs en stor förändring till fördel av barnen. Det finns inga ursäkter för hur barnen lever och behandlas idag, det är så långt ifrån vad dom egentligen behöver och ärligt talat så går det i exakt motsatt håll hela tiden, världen barnen växer upp i blir sjukare och sjukare och barnen lider mer och djupare.
Det konstiga är att ingen verkar reagera, folk kan säga något i still med: - Ja, det är så hemskt för barnen idag, det var bättre förr. – Dom svenska barnen har det bra jämfört med barnen som svälter och är fattiga. Sen går dagen vidare som vanligt och man fortsätter leva den livsstilen som borde vara fullständigt barnförbjuden, inga barn borde få vistas i detta perversa och hemska samhälle! Dessutom rättfärdigas barnens dåliga hälsa mot fattigdom i andra delar av världen, där västvärlden i stor del länge har påverkat levnadsförhållandena genom vår konsumtionslivsstil där vi använder billigare produkter på bekostnad av fattigare länder och dess befolkning.
Jag tycker inte bara att det är ett rent svek mot barnen, det är även ett svek mot mänskligheten att leva en sådan här destruktiv livsstil som vi gör idag och som fullständigt har blivit ”normaliserad”. Denna livsstilen är inte normal och för barnens och naturens skull så skulle den nationellt och även globalt totalförbjudas.

Jag ska här försöka få ner min version på hur Sverige hade kunnat se ut för att barnen skulle ha det så bra som det bara går, bästa tänkbara säkerhet och trygghet. Dom förtjänar det bästa och bör få det också, allt annat kommer i andra hand. Barnen är det viktigaste vi har på planeten, barnen och naturen, utan dom så har vi ingen framtid, den framtiden förstör vi just nu. För mig är detta helt otänkbart, jag har levt utanför detta samhället i över 2 årtionden och jag mår sämre och sämre och kan inte längre se hur barnen lever. Det gör konstant ont och det känns hela tiden när jag tänker på dagens samhälle, men ingen annan verkar känna som jag, det verkar som om det bara är jag som känner det, alla andra kan leva i dagens konsumtionssamhälle som om allt vore ok och inget behövde ändras och absolut inget så akut och allvarligt som barnens nuvarande förhållanden. Kanske ser och känner ingen så pass mycket att dom har så ont att dom gör något åt det hela, det är i så fall väldigt själviskt och det kallar inte jag att vara en vuxen människa som tar ansvar. Vi står inför stora problem men ingen verkar ha något ansvar här, det verkar inte finnas någon vuxen i samhället, speciellt inte inom regeringen och det begränsar i sin tur alla under dom. Så här får det ju bara inte gå till, inte när barnen mår så dåligt som dom gör och så illa som dom behandlas.
Nu får det väl ändå räcka? Jag hör ofta folk säga något liknande som: - Men vad ska man göra då?
Jag tycker att vi tillsammans måste gå ihop och ta reda på det, då kommer vi att veta vad vi ska göra och hur vi ska ta oss framåt med att hjälpa barnen mot stark och god hälsa.
Detta borde bli prioritering 1 i Sverige, nu! Om någon har problem med att barnen går före allt annat borde dom genast omhändertas och sättas på utredning för att ta reda på vad det är för en person som inte vill sätta barnens främst. Det måste vara en omogen person med eventuella obearbetade personliga problem, annars kan jag inte tänka mig varför man inte har förmågan att förstå varför barnen ska komma först. Fokusera först och främst på barnens hälsa och se allt motstånd till detta som ett hot mot barnen. Sätt barnen främst i samhället och se vem som motsätter sig det, för dessa är ett allvarligt hot mot barnens och mänsklighetens säkerhet och välmående.

Barnen och naturen måste leva i en välmående symbios och båda parter ska vara starka och friska, det borde vara normen. Det som sker idag är en fruktansvärd tragedi, jag har tröttnat på den för länge sedan, tror att det är dags att hela svenska folket gör det också. Vi alla borde förenas för barnens hälsa som prioritering 1 och låta det stanna som det.

Jag kan inte föreställa mig något annat än en värld där barnens hälsa kommer först, dom riktiga barnen som har åldern inne. De äldre som mentalt och känslomässigt ännu inte har vuxit upp bör snarast söka hjälp med det för barnen behöver vuxna och starka förebilder. Omogna människor som borde vara vuxna bör hållas undan från barnen då dom inte bör se kombinationen av gammal ålder och omogen personlighet. Det enda jag väntar på nu är att svenska folket ska göra barnens välmående till en nationell krisfråga. Barnens hälsa bör dominera vår livsstil, jag känner mig inte samarbetsvillig i ett samhälle som inte sätter barnens hälsa och välmående först. För mig är detta rena helvetet där barn behandlas som dom gör idag och jag accepterar ingen annan livsstil än en livsstil där barnens hälsa kommer först och är viktigast. Jag lider med barnen varje dag och ber Gud att han ska hjälpa barnen. Hur länge ska detta få pågå?
Jag har under mina år utanför systemet hunnit tänka på hur det skulle kunna vara istället, här kommer min version på hur det skulle kunna se ut. Alla borde hjälpa till att komma med förslag så att vi kan komma fram till det bästa för barnen. Här kommer mitt ”bidrag”:

Vad som orsakar problemen är förstås komplext, men vi måste våga ställa oss frågan: Har vi skapat ett samhällssystem där barnens grundläggande behov av trygghet, närvaro och hälsa prioriteras – eller har vi byggt ett system som formar dem till att passa in i ett allt mer pressat, prestationsstyrt och kommersiellt klimat? Jag skriver detta som en vädjan, inte som ett angrepp. Jag vet inte längre vart jag ska vända mig. Jag känner mig maktlös – men jag vet att vi som vuxna har ett gemensamt ansvar att skydda barnens rätt till god hälsa och utveckling. Därför ber jag er: Snälla, agera. Gör barnens psykiska hälsa till en nationell krisfråga. Låt det vara utgångspunkt för allt – politik, försvar, utbildning, sjukvård, stadsplanering och digitala miljöer. Jag vill gärna vara med och bidra till lösningar, inte bara peka på problemen.

Fortsättning i nästa inlägg:
Citera
2025-08-25, 15:52
Medlem
TheHenriks avatar
Jag har idéer jag gärna delar – men framför allt vill jag att vi börjar se på barnens situation med öppna ögon och ett öppet hjärta. Att inte sätta barnen först är att svika både barnen och vår gemensamma framtid, det finns inget viktigare. Tack för att ni tar er tid att läsa detta. Jag hoppas innerligt att det berör – för barnens skull. Jag har förslag om hur samhället kan se ut i en värld där barnen kommer först. Givetvis får alla som förenas bakom barnen tillsammans vara med och bestämma men jag har en vision som växt fram under alla dessa åren jag funderat på en lösning till våra problem. Jag har trots allt levt utanför detta samhälle i 25 år eftersom det gör så ont att med öppet hjärta följa med strömmen som verkar stängt av sina hjärtan helt. Jag vet att min vision kan låta radikal och kanske är svår att genomföra i praktiken – men visioner behövs för att vi ens ska kunna ta de första stegen mot ett samhälle där barnens hälsa står i centrum. Tyvärr finns det ingen enkel lösning till denna enormt allvarliga situation som är skapad av vårt nuvarande oansvariga styre, så därför kommer det att krävas drastiska förändringar. Jag anser att landet bör delas in i 3 olika sorters zoner och min vision ser ut ungefär så här:

Ett Sverige i tre zoner:
1. Naturzonerna
Naturzonerna upptar merparten av landets yta och är till för naturens hälsa. Här finns ingen kommersiell verksamhet, ingen permanent bosättning och ingen exploatering. Människor får vistas endast under kontrollerade former – för forskning, undervisning, rekreation eller akut naturvård. Övervakningen sköts av försvars personal utbildade i natur försvar. All exploatering är förbjuden; brott mot zonens integritet räknas som grovt miljöbrott. Naturzonerna ska ge möjlighet för naturen och djuren växa sig starkare och frodas. Naturen ska även erbjuda andliga och kulturella rum för återhämtning och skapa ett levande klassrum där kommande generationer lär sig samspelet mellan människa och natur.

2. Barnzonerna
Barnzonerna är heliga rum, mer tempel än samhälle, styrda av regler som alltid sätts efter barnens bästa. Värdegrunden kombinerar buddhistisk etik – utan religiös bindning – med modern teknik och fornnordisk kultur som ger rötter i svensk historia. Zonernas livsåskådning är neutral; barnen väljer själva tro när de är mogna. Här växer barnen upp i tempel-bondgårdar fyllda av djur och odling. De lär sig samarbeta, leka, skapa, odla och ta hand om djur samtidigt som de studerar språk, matematik, geografi, historia, fysik, kemi, styrketräning och gymnastik. Syftet är både hög teoretisk kunskap och praktisk självförsörjning; så småningom kan barnen driva gårdarna själva och i praktiken kunna försörja hela landet med basföda. De vuxna i zonen är samhällets mest pedagogiska förebilder. Övriga föräldrar bör träffa sina barn efter barnens behov för att barnen ska skyddas från ohälsosamma beteenden och stress. Poängen är att barn ska skyddas från destruktiva vuxenmiljöer och växa upp i hälsosamma och trygga sammanhang – inte att föräldrar ska förlora kontakten. De får ändå gradvis lära sig hantera vuxenvärldens utmaningar på informerande och barnanpassade villkor. Barnzonerna rymmer också pensionärer där de äldre delar sin erfarenhet och får samtidigt omsorg av barnen – ett ömsesidigt utbyte som stärker båda generationer. Även personer med så pass grava handikapp att dom behöver hjälp med alla vardagliga sysslor lever i barnzonerna och även här hjälper barnen till med vård och omsorg för att bland annat lära sig att hjälpa de som behöver hjälp, det kommer för dom att vara naturligt och självklart. Barnen stannar tills de är omkring tjugoett år. Innan de lämnar zonen genomgår de värnplikt i ett försvar vars enda uppgift är att skydda barnen och Sverige. Därefter är de redo för vuxenzonen. All information och alla regler förblir under föräldrarnas insyn, men beslutas alltid utifrån barnens hälsa och styrka. Barnzonens organisation förblir levande. Frågor som hur länge och hur mycket barnen träffar sina föräldrar prövas ständigt och justeras efter barnens olika behov. Systemet är flexibelt och anpassas alltid efter barnens individuella utveckling. Tanken är att barnen växer upp tillsammans och formas till en stark gemenskap. En dag är det de som kommer att ta över och leda Sverige – som ett enat och sammansvetsat land. Visst hade det varit fantastiskt om detta kunde ske över hela världen, men vi börjar här hemma. Förhoppningsvis inspireras andra länder att följa vårt exempel och bygga egen gemenskap bland barnen. Med tiden kanske vi ser en värld där barnens enhetliga synsätt förenar oss alla – inte genom likriktning, utan genom gemenskap och respekt. Det som skiljer oss åt då är bara våra olika kulturer, klimat och miljöer. I övrigt lever vi tillsammans – i fred, som en enda värld.

3. Vuxenzonerna
Vuxenzonerna är städer där vuxna lever på egna villkor, så länge de inte skadar någon annan. Man kan studera, arbeta, forska, festa, skapa eller bara ta det lugnt. Friheten är nästan total, men aldrig på bekostnad av någon annan. Ansvar följer med friheten. Saker som tex cigarettrökning är tillåten endast på godkända ställen, och rökare bör betala högre sjukvårdsförsäkring. Den som tex älskar fart kör på motorbanor där alla accepterat riskerna. På allmän plats får ingen utsätta andra för fara. Friheten ska vara så stor som möjligt även om begränsad till olika områden för att frihet inte ska tas från andra. Det är däremot inte tillåtet att föda barn i vuxenzonen då detta inte är ett bra ställe för barn att vara på. Blir någon gravid och väljer att fullfölja graviditeten flyttar hon frivilligt till barnzonen, främst för barnens säkerhet och utveckling. Föräldrar stannar där och bygger djupa och starka band under barnets första år tillsammans med andra föräldrar och jämnåriga barn. När barnen flyttar in i den tempelliknande skolan återvänder föräldrarna till staden, arbetar och betalar skatt som finansierar barnens uppväxt och samhällets övriga funktioner. De kan hälsa på när de vill och kommunicera digitalt, dock alltid på barnets villkor. Barnens välmående och utveckling kommer hela tiden först. Hela systemet har abonnemangsbaserad sjukvård: riskfylld livsstil kostar mer, inte som straff utan som logiskt skyddsnät. Missbruk accepteras inte. Den som inte längre kan uppfylla sitt samhällsansvar tas om hand av militären – ett försvar som också fungerar som rehabilitering: struktur, träning, mening och stöd tills samhällsplikten klaras igen. Makten är maximalt transparent. Ju större inflytande, desto starkare övervakning. Politiska och ekonomiska ledare lever i full offentlighet, och allmänheten kan följa deras handlingar och beslut i realtid. Skattesystemet är likaså öppet: inga mellanhänder och inga dolda vinster. Barnzonen producerar baslivsmedel, vuxenzonen teknik, tjänster, utbildning och kultur. Militärtjänsten avlönas inte, men deltagarna får bostad, mat, utbildning, vård och hög status i samhället. Det finns ingen arbetslöshet, då tas man upp och blir sysselsatt av försvaret. Militären ska vara goda förebilder, må bäst och vara starkast i samhället då dom hela tiden lever med de optimala förutsättningarna för en vuxen människa. Städernas storlek styrs av närliggande naturens bärkraft. När en stad når kapacitet planeras nästa. Krisberedskap finns alltid; vård finns i alla zoner och zonerna samarbetar vid nödläge. Sammanfattningsvis är vuxenzonen en plats där individen får blomma i frihet genom ansvar – aldrig på bekostnad av nästa generation. Styrning och försvar Zonerna styrs genom ett heltäckande video- och ljudsystem. Ju mer makt någon har, desto tätare övervakning, både för säkerhetens skull och för att förhindra korruption. Allt spelas in och kan följas i realtid av folket. Barnzonerna övervakas endast av barnens föräldrar, och kring zonerna löper ett militärt skydd som barnen inte alls märker förrän de själva går in i försvaret. Styrningen är folkvald och fullständigt transparent. Försök att dölja, ljuga eller manipulera klassas som grova brott; rättegångar och domar sänds öppet i vuxenzonerna. Sverige allierar sig endast med stater som tillämpar samma öppenhet. Demokratin är direkt: alla vuxna röstar om lagar, regler och ledarskap. Varje medborgare kan väljas till ledare; inga partilistor begränsar urvalet. Försvaret består av hela folket. Värnplikt gäller alla, och varje student eller arbetare kan kallas in om landet hotas – en flera miljoner man stor armé i ständig beredskap och alla ska bland annat därför hålla en konstant hög och hälsosam fysisk kondition; men för sin egen skull bör den hållas hög livet ut.

Alla i dagens samhälle bör genomgå en psykologisk undersökning och få behandling efter behov, innan man får en plats som vuxen i samhället. Självreflektion bör upptas bland annat genom meditation och medicin bör erbjudas vid extrema fall.

Så, det var lite om min vision som är behaglig för mitt hjärta, dagens samhälle sliter dagligen mitt hjärta i bitar. Detta är dock endast ett förslag på hur det skulle kunna se ut, hela svenska folket ska ju så klart vara med och forma fram detta nya Sverige. Jag ger här bara min version av ett samhälle där barnen, djuren och naturen mår som bäst och människorna lever i frihet ändå. Om bara barnen hade kommit till trygghet och säkerhet så hade Sverige snabbt mått mycket bättre, sen kan man fortsätta därifrån. Det första steget är dock att enas kring barnens välmående. Ingenting är viktigare än att sätta deras säkerhet, hälsa och framtid främst. Så jag ber dig, för barnens skull – gör det rätta och hjälp dem. 🙏🏻

Hur tycker ni att samhället och världen ser ut för barnen? Är det ok som det går till eller hur hade ni sett att barnen hade det för att må som bäst?
Har du någon vision om hur barnen hade kunnat växa upp i trygghet och säkerhet?
Citera
2025-08-25, 16:07
Gillar din vision förutom barn visionen. Jag vet att föräldrarna vill ta hand om sina egna barn. Du får så starka anknytningar till ditt barn att man vill inte lämna det till pedagoger. Varför vill du inte att de biologiska föräldrarna ska få sköta om sina barn? Enligt dig är det bättre om de växer upp med andra vuxna. Då tycker du kanske att mina barn lever ett fulländat liv för de är på LVU.
Problematiken är vem som ska avgöra vad som är ett barns bästa.
Citera
2025-08-25, 16:22
Medlem
One2Manys avatar
Fuck dem kids.

Barn har allt för länge klemats bort i väst, att fjanta runt med FittNyllenas barnkonvention och göra den till lag i Sverige var ett patetiskt misstag. Resultatet av allt flum är en generation som inte klarar av ett 9 till 5 jobb, som ber mamma att ringa arbetsgivaren och som vill slippa göra lumpen pga "maskfobi". Det räcker nu

Barn ska lära sig disciplin och att de inte är världens medelpunkt, inget annat.

TS är en gråtmild man med ett överskott av östrogen.
Citera
2025-08-25, 16:30
Medlem
Konstnarren5s avatar
Har en perfekt idé – gör alla barn till statens projekt redan från dagis. Då slipper vi det här jobbiga med egna viljor, olika åsikter och ifrågasättande. Ett land fullt av lydiga små kopior som kan rabbla värdegrund på beställning – äntligen en framtid där ingen stör harmonin med egna tankar.
Citera
2025-08-25, 17:19
Medlem
mikaelss avatar
Fullständigt fruktansvärd bild, som en myrstack fylld med NPCer.
Kollektivism har redan visats, om och om igen, inte fungera. Någinsin.

Vad hindrar ts att leva sitt liv som den vill och lämna resten av oss ifred från hens Metropolismardröm?
Citera
2025-08-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fullständigt fruktansvärd bild, som en myrstack fylld med NPCer.
Kollektivism har redan visats, om och om igen, inte fungera. Någinsin.

Vad hindrar ts att leva sitt liv som den vill och lämna resten av oss ifred från hens Metropolismardröm?

Jag tror hela poängen är att han vill tvinga på världen att leva som han tycker, det är själva kontrollen så som är poängen för honom innerst inne, inte saken i sig.
Citera
2025-08-25, 21:17
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incidenten
Gillar din vision förutom barn visionen. Jag vet att föräldrarna vill ta hand om sina egna barn. Du får så starka anknytningar till ditt barn att man vill inte lämna det till pedagoger. Varför vill du inte att de biologiska föräldrarna ska få sköta om sina barn? Enligt dig är det bättre om de växer upp med andra vuxna. Då tycker du kanske att mina barn lever ett fulländat liv för de är på LVU.
Problematiken är vem som ska avgöra vad som är ett barns bästa.
Det är dom biologiska föräldrarna som ska ta hand om barnen, tror du missuppfattat det hela. Det är dock dom mest pedagogiska av föräldrarna som ska vara lärarna, bästa man till jobbet.
Det är barnen som ska bestämma vilket som är bäst för dom, vi vuxna ska bara hjälpa dom att få det gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Jag tror hela poängen är att han vill tvinga på världen att leva som han tycker, det är själva kontrollen så som är poängen för honom innerst inne, inte saken i sig.
Poängen är att vi ska leva i frihet och att barnen ska må bra. Detta är mitt förslag på hur det skulle kunna se ut. Har du ett bättre förslag så är du välkommen att framföra det
Citera
2025-08-25, 21:28
I så fall är jag med på din vision! Bra med nytänkande!
Citat:
Ursprungligen postat av TheHenrik
Det är dom biologiska föräldrarna som ska ta hand om barnen, tror du missuppfattat det hela. Det är dock dom mest pedagogiska av föräldrarna som ska vara lärarna, bästa man till jobbet.
Det är barnen som ska bestämma vilket som är bäst för dom, vi vuxna ska bara hjälpa dom att få det gjort.

Poängen är att vi ska leva i frihet och att barnen ska må bra. Detta är mitt förslag på hur det skulle kunna se ut. Har du ett bättre förslag så är du välkommen att framföra det
Citera
2025-08-25, 23:49
Medlem
Hur ska allt finansieras utan att gå åt skogen som alla andra socialistiska projekt?
Citera
Igår, 00:08
Medlem
Landsbygdens avatar
Vilket jävla megainlägg. Är det typ urklippt från något "barnens parti"?

Rubriken var ju truism, lite som att skriva "fred är bra" eller "glass är gott".

Vuxna mänskor kan ju fan inte tänka eller ta ansvar för sig själva eller andra, så vi kan bara hoppas att iaf några barn klarar sig tillräckligt bra för att inte bli likadana. Något politiskt projekt eller gemensamt skit, tror jag ej på.

Men ändå bra med sådana grejer som skolsocionom och vettig fritid för barn och unga, så att helst inga barn och unga råkar dras in i organiserad brottslighet. För det lär dom bara ångra ändå.

Partierna kunde gemensamt komma fram till: 1) fler skolsocionomer(som jobbar på socialen), 2) inga barn och unga ska behöva avstå, pga föräldras inkomst, när det gäller fritidsintressen. 3) gängkriminella ska hållas undan från idrottsplatser, dvs. vistelseförbud. 4) stenhård linje mot den tunga och införda narkotikan. 5) inga jävla oseriösa aktörer på vård och omsorgsmarknaden(hvb-hem, osv).

Det tror jag kan ge ok förutsättningar för barn.
Citera
Igår, 00:48
Medlem
godhetsapostelns avatar
Nej, det är viktigt att vi sätter kvinnors känslomässiga behov före barnens basala behov.

S+V+MP+c 2026!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in