• 1
  • 2
2025-08-26, 12:13
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel
Just nu är det ca 200GB, sakta växande.

Okej, t.ex. blu-ray? Amazon har BDXL discar 5st x 100gb för 500kr.

Jag är inne på 3st parallella backuper nu:

- NAS för smidighetens skull, det verkar kunna ske automatiskt direkt från telefonens album ?
- Blu-ray för det håller lång tid. Dock inte smidigt men backup kan göras t.ex. 1 gång per år eller ännu mer sällan.
- Fotopapper för utvalda foton.

Ja, typ blu-ray. Kräver ju hårdvara i form av optisk enhet, men annars har Amazon 100kr rabatt på köp över 500kr just nu så man får ju 5 st BDXL-skivor för ca 400kr, så 80kr styck. Tror nog egentligen att 25GB-skivor är mer tåliga, men, allt beror ju på hur mycket data man har och hur smidigt det måste vara för att man ska orka göra backup.
Citera
2025-08-26, 12:17
Medlem
BD-skivor har en beräknad livslängd på 5-20 år.
Citera
2025-08-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel
Det har blivit många foton och videos genom åren som jag såklart inte vill gå miste om.

Hur lagrar jag dessa så de med största säkerhet finns tillgängliga många år framåt? Säg 50 år som referens.

Två krav:
1. All media tas med mobilkameran, och det ska gå smidigt och snabbt att backa upp. Alltså inte behöva sitta i timmar för att t.ex. kopiera på ett segt usb-minne med en PC som mellanhand.
2. All data ska vara i min ägo, dvs jag vill inte enbart ha molnlagring som jag inte är i kontroll över.

Tack för seriösa svar

Såg att det rörde sig om ca 200Gb och sakta växande, jag trodde att det var mycket mer utrymme det rörde sig om. Mitt lilla uteslutingstänkande är då att det rör sig om foton/dokument för din del, rekommenderar lite snabbt två lösningar (en extern hårddisk på 1 Tb) samt bränning till optisk media (dvd/blueray).
Vet inte hur du lagt upp ditt material och var/hur du spar ditt material nu, i mitt fall här hemma så spar jag alla mina foton i mappar som är döpt efter datumet jag tömt mobilen/systemkameran, varje mapp har undermappar som döpts efter innehåll (barnen, naturen, resor, hunden och liknande). även någon mapp med bilder/dokument som tagit från nätet som jag vill ha kvar. Kan ha några månader på datorn i taget innan de förs över till en liten (1TB) 2,5" mekanisk lagrings disk. I min takt tar det mig resten av livet innan den är fylld, kopior finns lite här o var på andra gamla diskar o tänkte att när jag går i pension "skulle??" ha tid att sortera bort lite. Brukar bränna en dvd-skiva när jag kommit upp i ca 4,5 Gb i nytt material som åker till arkivlådan nere källaren, kan vara bra att ha på två olika ställen om det skulle hända något som en brand eller inbrott. Brända skivor tål köld/vattenskador till skillnad mot hårddiskar. Tillägger att en extern disk som bara används när den ska användas inte slits förutom om den tappas i golvet, en extern disk som inte är inkopplad tar ingen skada av ett blixtnedslag, som vid lite otur kan bränna ihop ens dator totalt.
Skulle jag vara riktig kinkig vill jag rekommendera en blueray brännare samt ett gäng skivor, (10-pack 50Gb) kan man få för ca 200:-, själva brännaren strax över tusen-lappen. En Seagate Expansion STKM1000400 1TB (2,5") får man för ca 700:- ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in