Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-25, 15:24
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Det har blivit många foton och videos genom åren som jag såklart inte vill gå miste om.

Hur lagrar jag dessa så de med största säkerhet finns tillgängliga många år framåt? Säg 50 år som referens.

Två krav:
1. All media tas med mobilkameran, och det ska gå smidigt och snabbt att backa upp. Alltså inte behöva sitta i timmar för att t.ex. kopiera på ett segt usb-minne med en PC som mellanhand.
2. All data ska vara i min ägo, dvs jag vill inte enbart ha molnlagring som jag inte är i kontroll över.

Tack för seriösa svar
Citera
2025-08-25, 15:33
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel
Det har blivit många foton och videos genom åren som jag såklart inte vill gå miste om.

Hur lagrar jag dessa så de med största säkerhet finns tillgängliga många år framåt? Säg 50 år som referens.

Två krav:
1. All media tas med mobilkameran, och det ska gå smidigt och snabbt att backa upp. Alltså inte behöva sitta i timmar för att t.ex. kopiera på ett segt usb-minne med en PC som mellanhand.
2. All data ska vara i min ägo, dvs jag vill inte enbart ha molnlagring som jag inte är i kontroll över.

Tack för seriösa svar

Kolla efter en NAS med mobilappar för automatisk uppladdning från mobilen till NAS:en.
Citera
2025-08-25, 15:46
Eller varför inte spara bilder på Instagram eller ännu bättre facebook med privat album

Citat:
Det är verkligen viktigt att ha en pålitlig och långsiktig lösning för att lagra dina foton och videor. Här är några alternativ som kan uppfylla dina krav:

1. Extern hårddisk med automatisk backup
- Beskrivning: Använd en extern hårddisk som har stöd för automatisk backup. Många av dessa enheter kan kopplas direkt till din mobil via USB-C eller Lightning-kontakt.
- Fördelar: Snabb överföring av filer och du har full kontroll över din data. Vissa modeller har även programvara som gör det enkelt att schemalägga backup.
- Exempel: Seagate Backup Plus eller Western Digital My Passport.

2. NAS (Network Attached Storage)
- **Beskrivning**: En NAS-enhet är en server som du kan ha hemma och som gör det möjligt att lagra och komma åt filer över ditt hemnätverk.
- **Fördelar**: Du kan ställa in automatisk backup från din mobil och få tillgång till dina filer från olika enheter. Du har full kontroll över datan.
- **Exempel**: Synology eller QNAP erbjuder bra alternativ.

3. SD-kort med adapter
- **Beskrivning**: Använd ett SD-kort med en adapter som gör att du kan koppla det direkt till din mobil. Många smartphones har stöd för SD-kort via adapter.
- **Fördelar**: Lätt att använda och du kan enkelt flytta data till en dator eller extern lagring vid behov.
- **Exempel**: SanDisk Extreme Pro SD-kort.

4. USB-minne med mobilkompatibilitet
- **Beskrivning**: Det finns USB-minnen som har både USB-A och USB-C kontakter, vilket gör det enkelt att koppla till både datorer och mobiler.
- **Fördelar**: Snabb överföring och du kan enkelt lagra och transportera dina filer.
- **Exempel**: SanDisk Dual Drive eller Kingston DataTraveler.

Sammanfattning
Genom att använda en extern hårddisk eller NAS kan du säkerställa att dina foton och videor är säkert lagrade och lättillgängliga i många år framöver. Tänk på att även ha en backup-lösning på flera ställen för extra säkerhet.

Hoppas detta hjälper dig att hitta en lösning som passar dina behov!
Citera
2025-08-25, 16:19
Tipsar om dessa

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/synology-diskstation-ds224/1030896.8931/
Citera
2025-08-25, 16:34
Medlem
Clownfysiks avatar
Det bästa är väl att sprida risken om det är känsliga grejor. Alltså som exempel, du kan ha grejorna på en usb-sticka, i en hårddisk på nån laptop, och sen (om du är bekväm med det) har du en uppsättning på någon molntjänst, du kan ha en uppsättning i någon gammal mobil. Osv.

Skiter det sig nånstans så har du alltid redundans.
Citera
2025-08-25, 16:40
Medlem
Ilimitados avatar
Långtidslagring är minst sagt ett problem. Tekniken ändras hela tiden och därmed även drivrutiner och annat. Jag har flera usb-minnen som jag använt för bilder för långtidsförvaring. Det var 2008. Redan nu har jag problem med att få fram kompletta bilder. Många bilder är fragmenterade och halvt upplösta. Vill man verkligen ha kvar bilder bör man nog skriva ut dom.
Citera
2025-08-25, 17:22
Medlem
ceyifam2s avatar
Optiska skivor är enda tillgängliga lagringen för konsumenter som kan förväntas vara läsbar om 50 år, utan att man kontinuerligt flyttar till ny lagring (SSD, USB-stickor håller sannolikt lååångt kortare än 50 år), eller betalar för molnlagring - utan att molnbolaget går i konkurs, kraschar, bojkottas pga krig, eller av andra skäl tappar din data.

Hårddiskar klarar sig nog 20-30 år kanske. Svårt att säga med dagens diskar. Om de lagras bra.
Citera
2025-08-25, 21:45
Medlem
Onanikrems avatar
Brukar ha backupp på tre olika media, vanligen:
Mekanisk hårddisk.
Cd/dvd.
USB minne.

Det sista är nog det sämsta, men även det behändigaste media.
Citera
2025-08-25, 23:42
Medlem
Motfråga till TS, Du nämner inte hur många gigabyte eller terabyte det gäller i ditt fall? Själv samlar jag på filmer samt musik som jag laddar ner, (även konverterad alla köpskivor till mp3/mp4) upplagde på ett antal hårddiskar. Tror det det sammanlagda terabyten är omkring 14 Tb när det gäller film, 2 Tb när det gäller musik. Finns även en disk med foton från många års fotande som jag är lite rädd om, den är på 1 Tb och det finns lite plats kvar på alla övriga diskar (ca 20%)
Ska inom kort köpa en stor Nas-disk och samla ihop alla filmer/musik som får funka som ett arkiv som bara ligger.

I ditt fall kanske det räcker med 1-2 två hårddiskar (billigt i dagens läge) 1 disk för att jobba med och 1 disk för lagring. Viktigt att nämna att en mekanisk Hdd håller längre än en Ssd, men är känsligare för åverkan, men de håller länge om de bara ligger o tar plats. Har själv sparat en gammal relik från tidigt 90-tal (480 Mb ata-166 disk) "håller fortfarande" lite långsam bara jämfört med dagens snabba diskar, sen att man måste ha adaptern för Ide till Sata.

Beroende på mängd data du vill spara är ett bra komplement till långtidslagring är att bränna ett gäng dvd-skivor av bättre kvalitet samt långsambränning, har man tillgång till blueray går det åt mindre skivor. Jag har brända cd-skivor från mitten av 90-talet kvar nere i källaren o de funkar ännu.
Säker lagring på usb-sticka är bara att glömma, dom är känsligare än man tror, och Ssd diskar kan bli dyrt om man behöver många terabyte. Av egen erfarenhet så dör/eller blir Ssd ganska dåliga efter några års användande (allt läsande/skrivande) på disken gör att cellerna dör till slut, långtidslagring på en bara liggandes Ssd kanske man kan surfa sig fram på lite fakta. Skulle i så fall föredra S-ata-6 Ssd framför M2 Ssd. Har en 60 Gb SSd från året 2013 kvar som pendlar mellan datorn och Tv´n för att kolla på nya nedladdade filmer (ca 8000 uppstarter och 6300 gångtimmar) men den funkar ännu fast den har åkt i golvet några?? gånger, legat i en kall sommarstuga under en vinter...

Till sist står förutom en Nas-disk modell större för lagring, även 2 st Samsung 8Tb 2,5" Ssd diskar på tur för inköp som arbetsdiskar för mina filmer på datorn... Ska följa tråden och se vad du kommer fram till.
Min första riktiga dator var en IBM (Inga Bra Maskiner) 80-286, 20 Mb Hdd, 1 Mb ram samt en intern 3,5" diskettstation, 1 extern 5,1/4" diskettstation. Ms-Dos +Windows 2, hade även en gammal 8" flexi-disk station men inte så många skivor till just den (128 Kb/skiva).. Det var tider det,
Citera
2025-08-26, 06:46
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Två krav:

Tack för seriösa svar
Säkerhetskopiera enligt 3-2-1-principen. Det vill säga minst tre kopior, på minst två olika typer av media och minst en kopia off site.

Jag har min information lagrad krypterad främst på HDD/SSD på diskservern, backupservern och kompisens diskserver. Ett par externa diskar hos en annan kompis som roteras då och då. Säkerhetskopierandet är mestadels automatiserat, script som körs som cron jobs eller vid start.
Citera
2025-08-26, 08:14
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Två krav:

Tack för seriösa svar

Gäller det foton som du har tagit under en massa år och vill spara åt nästa generation så ser jag personligen ingen annan utväg än att printa ut dem på papper, det behöver inte kosta skjortan. Fuji har ett onlinelabb som gör jobbet åt dig där ett 10x15 cm kort kostar 1,50 kr. 3 spänn för 13x18 cm .
Hur stor är sannolikheten att dina efterlevande kommer att spara dina diskar ? - De kommer att få samma problem dessutom hur de ska gå tillväga att spara filerna 50 år till. Alla diskar går sönder till slut. USB-minnen fallerar, moln-tjänster vill du inte ha . Då har du inte så många val. Jag vet en del som fått sina arkiv totalkvaddade genom havererat teknik.
Fotoalbum är nog den enda vägen, och den roligaste för alla efterlevande då det är bara att plocka fram ett album och börja bläddra.
Video är betydligt knepigare att spara genom generationerna tänker jag mig. f.f.a. att göra det lättillgängligt för kommande generationer.
Senast redigerad av Upplyften 2025-08-26 kl. 09:04.
Citera
2025-08-26, 09:25
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Motfråga till TS, Du nämner inte hur många gigabyte eller terabyte det gäller i ditt fall? Själv samlar jag på filmer samt musik som jag laddar ner, (även konverterad alla köpskivor till mp3/mp4) upplagde på ett antal hårddiskar. Tror det det sammanlagda terabyten är omkring 14 Tb när det gäller film, 2 Tb när det gäller musik. Finns även en disk med foton från många års fotande som jag är lite rädd om, den är på 1 Tb och det finns lite plats kvar på alla övriga diskar (ca 20%)
Ska inom kort köpa en stor Nas-disk och samla ihop alla filmer/musik som får funka som ett arkiv som bara ligger.

I ditt fall kanske det räcker med 1-2 två hårddiskar (billigt i dagens läge) 1 disk för att jobba med och 1 disk för lagring. Viktigt att nämna att en mekanisk Hdd håller längre än en Ssd, men är känsligare för åverkan, men de håller länge om de bara ligger o tar plats. Har själv sparat en gammal relik från tidigt 90-tal (480 Mb ata-166 disk) "håller fortfarande" lite långsam bara jämfört med dagens snabba diskar, sen att man måste ha adaptern för Ide till Sata.

Beroende på mängd data du vill spara är ett bra komplement till långtidslagring är att bränna ett gäng dvd-skivor av bättre kvalitet samt långsambränning, har man tillgång till blueray går det åt mindre skivor. Jag har brända cd-skivor från mitten av 90-talet kvar nere i källaren o de funkar ännu.
Säker lagring på usb-sticka är bara att glömma, dom är känsligare än man tror, och Ssd diskar kan bli dyrt om man behöver många terabyte. Av egen erfarenhet så dör/eller blir Ssd ganska dåliga efter några års användande (allt läsande/skrivande) på disken gör att cellerna dör till slut, långtidslagring på en bara liggandes Ssd kanske man kan surfa sig fram på lite fakta. Skulle i så fall föredra S-ata-6 Ssd framför M2 Ssd. Har en 60 Gb SSd från året 2013 kvar som pendlar mellan datorn och Tv´n för att kolla på nya nedladdade filmer (ca 8000 uppstarter och 6300 gångtimmar) men den funkar ännu fast den har åkt i golvet några?? gånger, legat i en kall sommarstuga under en vinter...

Till sist står förutom en Nas-disk modell större för lagring, även 2 st Samsung 8Tb 2,5" Ssd diskar på tur för inköp som arbetsdiskar för mina filmer på datorn... Ska följa tråden och se vad du kommer fram till.
Min första riktiga dator var en IBM (Inga Bra Maskiner) 80-286, 20 Mb Hdd, 1 Mb ram samt en intern 3,5" diskettstation, 1 extern 5,1/4" diskettstation. Ms-Dos +Windows 2, hade även en gammal 8" flexi-disk station men inte så många skivor till just den (128 Kb/skiva).. Det var tider det,

Just nu är det ca 200GB, sakta växande.

Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Optiska skivor är enda tillgängliga lagringen för konsumenter som kan förväntas vara läsbar om 50 år, utan att man kontinuerligt flyttar till ny lagring (SSD, USB-stickor håller sannolikt lååångt kortare än 50 år), eller betalar för molnlagring - utan att molnbolaget går i konkurs, kraschar, bojkottas pga krig, eller av andra skäl tappar din data.

Hårddiskar klarar sig nog 20-30 år kanske. Svårt att säga med dagens diskar. Om de lagras bra.

Okej, t.ex. blu-ray? Amazon har BDXL discar 5st x 100gb för 500kr.

Jag är inne på 3st parallella backuper nu:

- NAS för smidighetens skull, det verkar kunna ske automatiskt direkt från telefonens album ?
- Blu-ray för det håller lång tid. Dock inte smidigt men backup kan göras t.ex. 1 gång per år eller ännu mer sällan.
- Fotopapper för utvalda foton.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in