Citat:
Ursprungligen postat av
Gunnebostängsel
Det har blivit många foton och videos genom åren som jag såklart inte vill gå miste om.
Hur lagrar jag dessa så de med största säkerhet finns tillgängliga många år framåt? Säg 50 år som referens.
Två krav:
1. All media tas med mobilkameran, och det ska gå smidigt och snabbt att backa upp. Alltså inte behöva sitta i timmar för att t.ex. kopiera på ett segt usb-minne med en PC som mellanhand.
2. All data ska vara i min ägo, dvs jag vill inte enbart ha molnlagring som jag inte är i kontroll över.
Tack för seriösa svar

Gäller det foton som du har tagit under en massa år och vill spara åt nästa generation så ser jag personligen ingen annan utväg än att printa ut dem på papper, det behöver inte kosta skjortan. Fuji har ett onlinelabb som gör jobbet åt dig där ett 10x15 cm kort kostar 1,50 kr. 3 spänn för 13x18 cm .
Hur stor är sannolikheten att dina efterlevande kommer att spara dina diskar ? - De kommer att få samma problem dessutom hur de ska gå tillväga att spara filerna 50 år till. Alla diskar går sönder till slut. USB-minnen fallerar, moln-tjänster vill du inte ha . Då har du inte så många val. Jag vet en del som fått sina arkiv totalkvaddade genom havererat teknik.
Fotoalbum är nog den enda vägen, och den roligaste för alla efterlevande då det är bara att plocka fram ett album och börja bläddra.
Video är betydligt knepigare att spara genom generationerna tänker jag mig. f.f.a. att göra det lättillgängligt för kommande generationer.