Citat:
Ursprungligen postat av
Bokacke
Hej.
Fick vårt första barn i början av juli och jag var hemma med henne i 7 veckor och livet var helt underbart.
Är väldigt mån om att vara närvarande och delaktig i omvårdnaden, gör precis allt jag kan när jag kan med henne.
Nu har jag börjat jobba igen, och känner mig så sjukt nedstämd över att förlora så mycket tid med henne, och jag är orolig att våran relation blir sämre och sämre för varje dag jag är på jobbet.
Och hon har även kvällsoro och blir jätteledsen på kvällen och det enda som verkar hjälpa är att ligga vid bröstet så det blir inget tillfälle under veckodagarna för mig att ha henne nära.
Någon som känner igen sig och vill dela med sig av sina tankar/strategier?
Grattis till ditt faderskap och er lilla tjej!
Jag rekommenderar att du köper ett litet skrivhäfte som du har med dig i vardagen den här tiden. När du tänker på din lilla dotter, sätter du ord på det i boken - exempelvis: din saknad, vad hon betyder för dig, kanske berättar du vad du gör, att du gärna varit hos henne, vad hon ger dig, planer, drömmar, känslor, osv.
Med denna strategi/metod (skrivande) får du gå igenom dina känslor och din saknad, bearbeta din längtan och kanske skuldkänslor du eventuellt bär på. Och! Din dotter kommer i framtiden få en
helt underbar present - farsans skrivhäfte, en konkret tingest innehållande din kärlek, din ansvarskänsla och din omsorg.