2025-08-25, 20:14
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokacke
Tack ska du ha.

Jag växte upp utan en farsa så det kan ligga något i det.

Strunta i alla patetiska idioter i tråden.

Det är hur fint som helst att du vill spendera tid med ditt barn, oavsett ålder.

Reagerade på vad du sa om din chef - att du inte "får" ta ut vab, föräldraledighet, gå ner i tid osv. Som någon annan skrev - det ska chefen skita i då det är lagstiftat?

Gör det som funkar bäst för er familj. Barnen är små en gång i livet och det ska du givetvis få njuta av!
Citera
2025-08-25, 20:19
Medlem
Citat:
Så att be mig växa upp och kalla mig en patetisk soja pappa är din syn på tips och råd från en pappa till en annan?

Ja, tough love kallas det. Såg i ett senare inlägg att du växte upp utan farsa, vilket givetvis förklarar varför du inte känner igen begreppet. Barn som växer upp enbart med en mamma tar ofta skada, antingen som utåtagerande, eller som i ditt fall, emotionell störning.
Citera
2025-08-25, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Ja, tough love kallas det. Såg i ett senare inlägg att du växte upp utan farsa, vilket givetvis förklarar varför du inte känner igen begreppet. Barn som växer upp enbart med en mamma tar ofta skada, antingen som utåtagerande, eller som i ditt fall, emotionell störning.
Haha, emotionell störning. Den var bra.
Citera
2025-08-25, 20:48
Medlem
Jag var hemma 4 veckor med första, 2 veckor med andra i början. Ungen sover, äter och skiter första månaderna. Bara chilla, ta ut lite föräldraledighet efter hon har fyllt året så är det roligare. Jag tog 8 månader med första och ett halvår med andra. Det är då du kan börja forma dem.
Citera
2025-08-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Strunta i alla patetiska idioter i tråden.

Det är hur fint som helst att du vill spendera tid med ditt barn, oavsett ålder.

Reagerade på vad du sa om din chef - att du inte "får" ta ut vab, föräldraledighet, gå ner i tid osv. Som någon annan skrev - det ska chefen skita i då det är lagstiftat?

Gör det som funkar bäst för er familj. Barnen är små en gång i livet och det ska du givetvis få njuta av!

Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Jag var hemma 4 veckor med första, 2 veckor med andra i början. Ungen sover, äter och skiter första månaderna. Bara chilla, ta ut lite föräldraledighet efter hon har fyllt året så är det roligare. Jag tog 8 månader med första och ett halvår med andra. Det är då du kan börja forma dem.
Tack för era fina och peppande svar.
Citera
2025-08-25, 21:38
Medlem
Hej,

Jag är inte pappa men mamma. Jag och min partner har två barn och jag vet att hon tyckte att den första tiden var väldigt tuff angående anknytning osv till barnen. Jag ammade båda och det gav inte mycket plats över. Hon hade även bara en vecka som föräldraledig (vi bor i Frankrike) och en månad med andra barnet. Det jag vill komma till är att de har en otroligt fin relation nu, den förstfödda skulle jag snarare säga föredrar henne..
det viktigaste är att visa för din dotter att du är där, ge tid när du kan, och trots att det inte alltid funkar så kommer din dotter snart behöva dig och endast dig i visa situationer.

Som någon annan nämnde råder jag även att ta ut föräldraledighet lite senare när hon inte ammar lika mycket. Det är en fantastisk tid för anknytning och en tid vi aldrig får tillbaka. Grattis till föräldraskapet och jag tror att eftersom du oroar dig för anknytning tyder det på att du kommer vara helt galant som pappa!
Citera
2025-08-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspecti
Hej,

Jag är inte pappa men mamma. Jag och min partner har två barn och jag vet att hon tyckte att den första tiden var väldigt tuff angående anknytning osv till barnen. Jag ammade båda och det gav inte mycket plats över. Hon hade även bara en vecka som föräldraledig (vi bor i Frankrike) och en månad med andra barnet. Det jag vill komma till är att de har en otroligt fin relation nu, den förstfödda skulle jag snarare säga föredrar henne..
det viktigaste är att visa för din dotter att du är där, ge tid när du kan, och trots att det inte alltid funkar så kommer din dotter snart behöva dig och endast dig i visa situationer.

Som någon annan nämnde råder jag även att ta ut föräldraledighet lite senare när hon inte ammar lika mycket. Det är en fantastisk tid för anknytning och en tid vi aldrig får tillbaka. Grattis till föräldraskapet och jag tror att eftersom du oroar dig för anknytning tyder det på att du kommer vara helt galant som pappa!

Tack för att du delar med dig av era erfarenheter, det betyder mycket att höra. Det känns skönt att veta att anknytningen kan växa starkt även om man inte har lika mycket tid i början. Jag tar med mig tipset om att spara lite föräldraledighet till senare – det låter klokt. Och tack för peppen, det behövs just nu!
Citera
2025-08-25, 22:14
Medlem
DenverAirports avatar
Varför skriver du BF?
Citera
2025-08-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Varför skriver du BF?
Jag fick för mig att BF stod för barnets födsel men det står tydligen för beräknad födsel
Citera
2025-08-25, 23:16
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Hej.
Fick vårt första barn i början av juli och jag var hemma med henne i 7 veckor och livet var helt underbart.
Är väldigt mån om att vara närvarande och delaktig i omvårdnaden, gör precis allt jag kan när jag kan med henne.
Nu har jag börjat jobba igen, och känner mig så sjukt nedstämd över att förlora så mycket tid med henne, och jag är orolig att våran relation blir sämre och sämre för varje dag jag är på jobbet.
Och hon har även kvällsoro och blir jätteledsen på kvällen och det enda som verkar hjälpa är att ligga vid bröstet så det blir inget tillfälle under veckodagarna för mig att ha henne nära.

Någon som känner igen sig och vill dela med sig av sina tankar/strategier?

Att ligga vid bröstet är ju barnets största grej det första/de första åren. En ren överlevnadsgrej. Den absolut största trösten. Men om din tjej går med på det så kan hon ju pumpa ut bröstmjölk i en nappflaska, och på så sätt skulle du kunna bli mer delaktig när du kommer hem efter jobbet.
Citera
2025-08-25, 23:19
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Hej.
Fick vårt första barn i början av juli och jag var hemma med henne i 7 veckor och livet var helt underbart.
Är väldigt mån om att vara närvarande och delaktig i omvårdnaden, gör precis allt jag kan när jag kan med henne.
Nu har jag börjat jobba igen, och känner mig så sjukt nedstämd över att förlora så mycket tid med henne, och jag är orolig att våran relation blir sämre och sämre för varje dag jag är på jobbet.
Och hon har även kvällsoro och blir jätteledsen på kvällen och det enda som verkar hjälpa är att ligga vid bröstet så det blir inget tillfälle under veckodagarna för mig att ha henne nära.

Någon som känner igen sig och vill dela med sig av sina tankar/strategier?

Grattis till ditt faderskap och er lilla tjej!

Jag rekommenderar att du köper ett litet skrivhäfte som du har med dig i vardagen den här tiden. När du tänker på din lilla dotter, sätter du ord på det i boken - exempelvis: din saknad, vad hon betyder för dig, kanske berättar du vad du gör, att du gärna varit hos henne, vad hon ger dig, planer, drömmar, känslor, osv.

Med denna strategi/metod (skrivande) får du gå igenom dina känslor och din saknad, bearbeta din längtan och kanske skuldkänslor du eventuellt bär på. Och! Din dotter kommer i framtiden få en helt underbar present - farsans skrivhäfte, en konkret tingest innehållande din kärlek, din ansvarskänsla och din omsorg.
Citera
2025-08-25, 23:33
Medlem
ArtificialElegances avatar
Ni verkar oförmögna att möta en högre grad av emotionalitet än ni är vana vid - d.v.s. när andra män uttrycker sann och stark saknad/kärlek/autenticitet.

Lågt att ni går in och skammar någon som gör något ni aldrig klarat av - eller som era respektive fäder aldrig tillåtit ER att känna/uttrycka.

Skamspiralen riskerar att fortsätta med er - låt era söner slippa skiten.

Citat:
Jesus. Väx upp och inse att en unge knappast är hela livet och värt att bli deprimerad över att du inte träffar 8h extra per dag.

Patetiskt med soja-farsor som blir helt besatt av pappa-rollen.

Ja. Har barn själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Visst är det surt att man inte bara kan hoppa omkring på ängarna och fisa fjärilar medan någon annan ger en pengar utan motkrav? Det må vara din nya verklighet, vi andra kallar det att bli vuxen. 👍🏻

Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Någon måste jobba. Du är ju med bebisen all din lediga tid? Den är sju veckor och sitter fast vid morsans bröst well så är naturens gång. Sluta lipa nu. Ni har hela livet tillsammans framför er. Det kommer komma tider i livet då du kan göra mycket mer för/med henne. Men just nu ska du knega och morsan ska amma. Det kommer snart ändras ändå tro mig.

Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Satan, det är nu man börjar inse vilka veka människor som vuxit upp.

Vissa är fan gjorda av balsaträ

Citat:
+1 på den!

Bland dom mest patetiska trådstarterna man sett på Flashback 2025.

Citat:
Japp, patetisk. Har har fått typ två uppmuntrande kommentarer och klamrar sig fast vid dom lika desperat som om hans mamma skulle ha skrivit ett låtsasbrev från hans försvunna pappa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in