Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-24, 20:35
Medlem
HBTKuks avatar
Jag var värd för ett mindre baluns i helgen och betraktade då en person äta av porcettan som frugan hade lagat. Hennes spetsteknik fick mig att tappa hakan. Hon skar av en bit kött, spetsade först köttbiten, sedan potatisen, sedan sås.

Jag kan inte föreställa mig en sämre teknik för att få en smidig tugga med allting på (sås, potet och sovel). Naturligtvis började jag fundera på om hon använt denna tekniken hela sitt liv, hur oerhört mycket tid hon måste slösa helt i onödan på den tid det tar extra att spetsa maten i den ordningen samt hur ineffektiv den är. Potatis mosas ju oftast på detta sätt eftersom att det kräver mycket mer kraft att ta sig genom köttbiten än potatisen. Jag trodde detta var självklarheter för alla från barnsben.

Till slut var jag tvungen att fråga, med glimten i ögat, om hon oironiskt åt på det här sättet eller gjorde det för att lågintesivt provocera andra runt bordet. I så fall hade jag kunnat uppskatta hantverket i skämtet. Men nä.. hon gjorde det för att köttbiten var "mjukare", vilket den förstås inte var. Ingen skugga ska falla över henne, hon är både smart och toppen på alla sätt utom sin rangordning av mattyp på gaffel.

Nåväl.

* Skulle du spetsa i samma ordning?
* Är det galenskap?
* Gör folk så här?

Tråden hamnade i mat/metoder för att det handlar mer om en matteknisk metod snarare än faktisk mat.
Senast redigerad av HBTKuk 2025-08-24 kl. 20:38.
Citera
2025-08-24, 20:43
Medlem
Porcetta är väl bland det mjukaste man kan ha på en tallrik -i köttväg.
Citera
2025-08-24, 20:54
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Porcetta är väl bland det mjukaste man kan ha på en tallrik -i köttväg.
Mjukare än potatis? Spetsar du köttet först?
Citera
2025-08-24, 20:56
Medlem
zombie-nations avatar
Men man får inte ta potatis och kött på samma gång på gaffeln.
Citera
2025-08-24, 20:58
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men man får inte ta potatis och kött på samma gång på gaffeln.
Det blir de bästa tuggorna. Är det Magdalena Ribbings regel?

Bidra gärna till topic.
Citera
2025-08-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Varje dag i veckan om jag ej äter finsk sommar soppa som jag äter med sugrör . Ni måste förstå att jag är en volvoraggare med en duet.
Citera
2025-08-24, 21:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det blir de bästa tuggorna. Är det Magdalena Ribbings regel?

Bidra gärna till topic.

Det är vanligt bordsskick. Dvs ingen av er borde få äta som ni gör så hade topic aldrig uppstått.

Om man nu måste ta båda samtidigt så spetsar man köttet och lägger potatisen uppepå kullen på gaffeln. Man får inte spetsa potatis.

Antar att du vänder gaffeln till "sked" också... på min tid fick man en hurring för det.
Citera
2025-08-24, 21:08
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Jag skulle säga att det beror på hur hårt/mjukt både potatisen och köttet är. Tar man potatisen först och den har fel konsistens så riskerar man att den delas och ramlar av istället, köttet kan gött "spettas" först om man "spettar" rakt igenom och ser till att det finns lite gaffel som kan "spetta" potatisen efter.

Som sagt, det beror på.
Citera
2025-08-24, 21:09
Medlem
Använder TS en tre-tandad gaffel eller fyra-tandad?
Vad är vikten på gaffeln och vilken längd?

Har du dessutom serverat förrätten som man skall och även bjudit på källvatten i kristallglas?
Vad var det för klädsel på tillställningen?

Låt folk äta som de vill för du bryter ändå en hel rad olika etikettsregler med din tillställning.
Citera
2025-08-24, 21:13
Medlem
Sladdarens avatar
De viktiga är att det hamnar på gaffeln, sen i vilken ordning är väl skit samma
Det som har lägst konsistens förutom sås spetsar man först vilket blir potatis med risk för rasrisk.
eller att du spetsar köttbiten på gaffeln men styr upp den högt på gaffel med kniven och sen en potatisbit längst ut på gaffeln som doppas i sås..

Gärna gafflar med långa tänger eller så köper man en Spork
https://www.ikea.com/se/sv/p/naebbfisk-spork-rostfritt-stal-70571119/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=21545726 570

I annat fall om man är lite skicklig så lyfter man upp en avskuren potatisbit med kniven på gaffeln efter man spetsat köttbiten och slevar på lite sås också med kniven eller doppar köttbiten i såsen

Kan inga direkt bordsregler kring ordningen på gaffeln och kniven i munnen med föda på .. Jag bara äter och tänker inte ens på sånt liksom. Här är iaf nåt att hänvisa till =

Citat:
Man sätter mat på gaffeln av antingen ösa den på pinnarna om de är vända uppåt, eller tryck den på baksidan av pinnarna om de är vända nedåt, som med potatismos. Gaffelns pinnar ska antingen vara parallella med tallriken eller peka något nedåt när maten flyttas till munnen.

Kontinental (europeisk) stil
Håll gaffeln i din icke-dominanta hand: med pinnarna vända nedåt.
Skopa maten: på baksidan av pinnarna.
Svänga gaffeln: för att föra maten till munnen.
Håll kniven: i din dominerande hand för skärning.

Amerikansk stil
Efter skärning, placera kniven: på plattan, blad vänd inåt.
Byt gaffeln till din dominerande hand: med pinnarna uppåt.
Lyft maten: från tallriken till munnen.

Viktiga Tips
Håll handleden stilla: och flytta gaffeln till munnen, inte tvärtom.
Gör inte oväsen: med ditt silver.
Om du använder gaffeln för att äta något mjukt: precis som potatismos kan du lägga ner gaffeln och ösa upp maten på pinnarnas baksida för att undvika att den faller av.

Typ spetsa köttbiten med gaffelns rygg uppåt.. Sen vänd gaffeln uppåt och skopa upp potatis med kniven bakom köttet (som är längst fram på gaffelspetsarna) och sås. Då blire som en lucka bakom köttbiten

Äta två ggr: Ta en köttbit först i munnen, tugga inte, och sen ta en potatos bit sen i munnen med sås
du öppnar munnen 2 ggr för varje tugga och svälj alltså
Senast redigerad av Sladdaren 2025-08-24 kl. 21:32.
Citera
2025-08-24, 21:16
Medlem
bogerts avatar
Normalt låter man det om är godast vara längst fram på gaffeln då det är vad smaklökarna förnimmer bäst. Tydligen var det så att det godaste på tallriken som erbjöds var potäten och hon försökte väl dölja smaken av det dåligt tillagade köttet på det sättet, samtidigt som hon tyckte det var pinsamt att lämna något på tallriken. Själv hade jag bara skyfflat det åt sidan och bara ätit det som var ätbart.
Citera
2025-08-24, 21:16
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är vanligt bordsskick. Dvs ingen av er borde få äta som ni gör så hade topic aldrig uppstått.

Om man nu måste ta båda samtidigt så spetsar man köttet och lägger potatisen uppepå kullen på gaffeln. Man får inte spetsa potatis.

Antar att du vänder gaffeln till "sked" också... på min tid fick man en hurring för det.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Använder TS en tre-tandad gaffel eller fyra-tandad?
Vad är vikten på gaffeln och vilken längd?

Har du dessutom serverat förrätten som man skall och även bjudit på källvatten i kristallglas?
Vad var det för klädsel på tillställningen?

Låt folk äta som de vill för du bryter ändå en hel rad olika etikettsregler med din tillställning.
Det handlar inte om etikett eller bordsskick. Det skiter jag i. Det är den opraktiska metoden jag noterade. Vill veta om fler gör så.

Det var en god vän jag skojade med, inte en främling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in