Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-24, 18:10
Bannlyst
Finns det ritplattor med möjlighet till att skriva anteckningar i skissen?
Lite som en för stor telefon.
Ingår vanligtvis ritprogrammet i sådana ritplattor?
Jag betalar redan för Adobe. Kan jag nyttja det i ritplattan?

Tanken är att använder den till att skissa på språng. Plattan ska inte behöva vara uppkopplad till något nät för att fungera. Gärna lång batteritid.

Max A5 i storlek, nätt. Bra om den är stöttålig, eller om det finns någon bra och enkel förvaring men som inte gör det “jobbigt” att plocka fram den för användning.
Jag ska bara kunna fiska upp den lite snabbt, oavsett om jag är på ICA eller om jag sitter i en eka

Har en Wakom som kopplas till datorn och jag avskyr “känslan” av att rita på den + vill se i realtid vad jag gör på plattan, inte datorn.

Jag vill inte att det som skissas eller skrivs på ritplattan ska sparas på typ molnet.
Men det vore en dröm om den gick att direktansluta med sladd till min laserskrivare.

Finns produkten jag frågar efter?
Citera
2025-08-24, 18:25
Färgglad ritplatta: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/surfplattor/andersson-lcd-d2100-colorful-drawing-tablet-12-blue/1032984.8899/
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/surfplattor/samsung-galaxy-tab-a9-wifi-64gb-graphite/1032332.8899/
Citera
2025-08-24, 18:26
Medlem
Wacom har ritplattor med skärm, där du ritar på skärmen. Tror det är det enda de säljer nu för tiden faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedpower

Tanken är att använder den till att skissa på språng. Plattan ska inte behöva vara uppkopplad till något nät för att fungera. Gärna lång batteritid.

Max A5 i storlek, nätt. Bra om den är stöttålig, eller om det finns någon bra och enkel förvaring men som inte gör det “jobbigt” att plocka fram den för användning.
Jag ska bara kunna fiska upp den lite snabbt, oavsett om jag är på ICA eller om jag sitter i en eka

Har en Wakom som kopplas till datorn och jag avskyr “känslan” av att rita på den + vill se i realtid vad jag gör på plattan, inte datorn.

Jag vill inte att det som skissas eller skrivs på ritplattan ska sparas på typ molnet.
Men det vore en dröm om den gick att direktansluta med sladd till min laserskrivare.

Citera
2025-08-24, 20:22
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Oh ja, hundratals olika alternativ. Allt från Samsung Galaxy Tab S(nummer) serien som finns bra begagnad till Googles Pixel Tablets (med en stylus som man får köpa till).
Om Adobe funkar på det vet jag inte, men hett tips Adobe är pengar rakt ner i pottan och du måste vara jättenoggrann med att spara på din lokala hårddisk eftersom om du mot förmodan inte kan betala förlorar du allt arbete du gjort på Adobes Cloud.

Så skaffa ett bättre program, ett som du köpt.

Det finns flera bra och professionella gratisprogram för illustrationer mm: krita är väl det givna som just är ett som många professionella illustratörer använder och det finns till Android också. Men det finns gott om andra.

Jag har en Samsung Galaxy Tab S9 jag köpte på blocket begagnat - billig, funkar toppen med tillhörande penna. Ska jag kludda använder jag Sketchbook, ska jag rita använder jag Krita.
Enda nackdelen för mig är att den är svårare att roota än säg Pixel-varianten som tyvärr är dyrare.
Citera
2025-08-24, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Oh ja, hundratals olika alternativ. Allt från Samsung Galaxy Tab S(nummer) serien som finns bra begagnad till Googles Pixel Tablets (med en stylus som man får köpa till).
Om Adobe funkar på det vet jag inte, men hett tips Adobe är pengar rakt ner i pottan och du måste vara jättenoggrann med att spara på din lokala hårddisk eftersom om du mot förmodan inte kan betala förlorar du allt arbete du gjort på Adobes Cloud.

Så skaffa ett bättre program, ett som du köpt.

Det finns flera bra och professionella gratisprogram för illustrationer mm: krita är väl det givna som just är ett som många professionella illustratörer använder och det finns till Android också. Men det finns gott om andra.

Jag har en Samsung Galaxy Tab S9 jag köpte på blocket begagnat - billig, funkar toppen med tillhörande penna. Ska jag kludda använder jag Sketchbook, ska jag rita använder jag Krita.
Enda nackdelen för mig är att den är svårare att roota än säg Pixel-varianten som tyvärr är dyrare.

Det kanske skulle vara en fördel att säga upp Adobe. Jag sparar allt på datorn (det lilla jag sparar).
Tanken med ritplatta är att ha möjligheten att kunna skissa på språng och mest för att slippa bära runt på block. Har papperslappar med anteckningar och skisser överallt och ingenstans. Behöver strukturera upp det mer.
Planen är inte just att färdigställa något digitalt. Inte nu i alla fall.
Plattan ska bara användas för minnets skull. En idé glöms snabbt. Sen vill jag gärna kunna skriva ut skissen men kan inte riktigt gå in på varför.
Citera
2025-08-24, 20:46
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Det kanske skulle vara en fördel att säga upp Adobe. Jag sparar allt på datorn (det lilla jag sparar).
Tanken med ritplatta är att ha möjligheten att kunna skissa på språng och mest för att slippa bära runt på block. Har papperslappar med anteckningar och skisser överallt och ingenstans. Behöver strukturera upp det mer.
Planen är inte just att färdigställa något digitalt. Inte nu i alla fall.
Plattan ska bara användas för minnets skull. En idé glöms snabbt. Sen vill jag gärna kunna skriva ut skissen men kan inte riktigt gå in på varför.

Det behöver du självklart inte justifiera! Men man blir ju intresserad

En tokbillig lösning är den nu rätt gamla plattan Samsung Galaxy Tab S6 Lite som du kan hitta på blocket. En helt ny (och rätt dyrköpt) ligger uppe nu för 2500 med penna och allt. Den är litet större än du behöver - men den är å andra sidan billig och du kan installera Sketchbook OCH Krita OCH du kan roota den enkelt och fixa ett säkrare OS om du vill ge dig ner i det kaninhålet (rekommenderas men herrejesus hur många år av mitt liv har jag inte bränt på det intresset )

Olika modeller av Samsungs platta finns i olika storlekar, S9an jag har är litet större än A5: 25x15 cm med skydd för pennan mm.

Ett varningens finger dock: jag använder dom inte lika mycket som jag trodde.

För mig blev det som om jag blev MER intresserad i att skissa och rita på ett random pappersblad med vilken penna som helst när jag skaffade den och det blev mer som en litet mer "nu ska jag rita" maskin om du förstår vad jag menar? Det blev som om jag blev helt manisk med att rita och måla IRL istället och sitter just nu omgiven av panåer och akrylfärger... men det kan vara bara min pantade personlighet som spökar
Citera
2025-08-25, 16:04
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Färgglad ritplatta: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/surfplattor/andersson-lcd-d2100-colorful-drawing-tablet-12-blue/1032984.8899/
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/surfplattor/samsung-galaxy-tab-a9-wifi-64gb-graphite/1032332.8899/

Går det att rita detaljerat med sådana ritplattor?
Citera
2025-08-25, 16:07
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Det kan man, eller så använder man iPad och ritar med Apple pen.
Citera
2025-08-25, 19:35
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Jag har en sådan. Köpte på Lidl för 50 kr. Vet inte om kampanjen fortfarande gäller.
Annars är ju inte 150 heller så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in