2025-08-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Menar du det nedan?
Om det mer eller mindre är riskfritt så är frågan varför du inte köper ditt certifikat för rubbet.

Men du kan du väl berätta vilket certifikat man ska köpa. Länka gärna också.
Tror nog inte det är nån idé. Din kunskapsnivå är alldeles för långt ifrån att du ska kunna förstå det.
Det kan man ju lätt se på en så korkad fråga som du ställde nu.
Citera
2025-08-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Tror nog inte det är nån idé. Din kunskapsnivå är alldeles för långt ifrån att du ska kunna förstå det.
Det kan man ju lätt se på en så korkad fråga som du ställde nu.
Att du inte kan berätta, tolkar jag som att du inte ens själv vet hur din strategi fungerar. Eller att du plötsligt kom på att din strategi ändå inte var så riskfri.

Men om det nu är så att du tycker min kunskapsnivå är för låg, så kan du väl vara schysst att hjälpa mig att lyfta upp den. Tror alla i tråden vill veta mer om dina magiska metoder.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-30 kl. 20:22.
Citera
2025-08-30, 21:06
Medlem
Citat:
Att du inte kan berätta, tolkar jag som att du inte ens själv vet hur din strategi fungerar. Eller att du plötsligt kom på att din strategi ändå inte var så riskfri.

Men om det nu är så att du tycker min kunskapsnivå är för låg, så kan du väl vara schysst att hjälpa mig att lyfta upp den. Tror alla i tråden vill veta mer om dina magiska metoder.
Lyssnar du då för en gångs skull och inte tjatar nåt mer om lotter och annan skit så gör jag väl ett försök till då.
Om du antar att du har 100 000 så köper du ett certifikat med över 100 gånger i hävstång och ligger likvid med 99 000.
Efter exakt ett dygn säljer du ditt certifikat om det inte har knockats och köper ett nytt med samma hävstång.

Du kan aldrig förlora mer än 1000kr men uppåt finns ingen begränsning.
Så om vi säger att du kör med 200 gånger i hävstång och det är 250 dagar på ett år som du handlar blir utfallet ungefär.

250 000 investerat totalt under året och om det 100 dagar stiger i snitt 1% så får du tillbaka 300 000.
Övriga 150 dagar går det åt skogen och din tusenlapp blir förverkad.
Tycker egentligen inte om såna här beräkningar med genomsnitt men gjorde ett undantag för att försöka förklara så enkelt som möjligt.
Detta var bara en av alla olika varianter jag kör med. Rekommenderar att ladda hem många års data och skapa formler i excel för att se de verkliga siffrorna.
Citera
2025-08-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Lyssnar du då för en gångs skull och inte tjatar nåt mer om lotter och annan skit så gör jag väl ett försök till då.
Om du antar att du har 100 000 så köper du ett certifikat med över 100 gånger i hävstång och ligger likvid med 99 000.
Efter exakt ett dygn säljer du ditt certifikat om det inte har knockats och köper ett nytt med samma hävstång.

Du kan aldrig förlora mer än 1000kr men uppåt finns ingen begränsning.
Så om vi säger att du kör med 200 gånger i hävstång och det är 250 dagar på ett år som du handlar blir utfallet ungefär.

250 000 investerat totalt under året och om det 100 dagar stiger i snitt 1% så får du tillbaka 300 000.
Övriga 150 dagar går det åt skogen och din tusenlapp blir förverkad.
Tycker egentligen inte om såna här beräkningar med genomsnitt men gjorde ett undantag för att försöka förklara så enkelt som möjligt.
Detta var bara en av alla olika varianter jag kör med. Rekommenderar att ladda hem många års data och skapa formler i excel för att se de verkliga siffrorna.
Tycker det påminner ganska mycket om hur man ska göra för att vinna på roulett genom att satsa på rött. Om man förlorar så sätter man dubbelt så mycket på rött nästa gång.

Visst kan man vinna, men att det skulle vara mindre riskfritt över tid än att köpa indexfonder har jag mycket svårt att tro. Dessutom kan du med din metod förlora precis varenda öre.

Det du skulle kunna göra är att dra igång någon form av speldagbok där du berättar vad du köper och sedan ditt utfall.

Vet att du ogillar att jag skriver "över tid", men det är det som är grejen. Du ska gå plus en längre tid, inte bara över dagen.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-30 kl. 21:25.
Citera
2025-08-30, 21:27
Medlem
Citat:
Tycker det påminner ganska mycket om hur man ska göra för att vinna på roulett genom att satsa på rött. Om man förlorar så sätter man dubbelt så mycket på rött nästa gång.

Visst kan man vinna, men att det skulle vara mindre riskfritt över tid än att köpa indexfonder har jag mycket svårt att tro. Dessutom kan du med din metod förlora precis varenda öre.

Det du skulle kunna göra är att dra igång någon form av speldagbok där du berättar vad du köper och sedan ditt utfall.
Sa ju det att du inte har kapacitet att förstå det här.
Ett litet tips i all välmening.
Det är bättre att vara tyst än att ha en åsikt om det är nåt man inte begriper.
Det allra bästa är att fråga för att lära sig men då får man göra det på rätt sätt.
Lycka till med din indexfond.
Citera
2025-09-01, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Är det viktigt att sprida mellan 5-10 olika fonder? Sprids det inte tillräckligt om man bara investerar allt i EN enda global indexfond, typ Avanza Global?

Någon skrev "Att bolagen befinner sig i USA betyder inte att det är 75% USA egentligen. Många av dessa stora bolag har bolag och intäkter över hela världen, de bara råkar ha sin hemvist i USA.".

Det finns flera problem med att så hög andel av index är amerikanskt:

1. Valutarisk. Företagen rapporterar i dollar, om dollarn förlorar värde mot andra valutor minskar värdet på bolagen.
2. Värderingsrisk. Amerikanska börsen värderas just nu rekordhögt. Det är inte otroligt att företagens värderingar kommer att sjunka tillbaka till tidigare nivåer vilket kommer att skada avkastningen rejält.
3. Politisk risk. USA har en mycket högre politisk risk än på länge vilket både kan leda till att risken för att ovanstående problem inträffar ökar samt att intäkterna för amerikanska företag minskar via tullar, lagar, lågkonjuktur, minskad invandring, osv.
Citera
2025-09-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Kul att förlora pengar?
Varför skulle man förlora pengar på det? Då e man ju bara dålig
Citera
2025-09-11, 13:39
Medlem
Är DNB Global Indeks de bästa valet som global indexfond eftersom de inte utesluter vissa som Länsförsäkringar Global gör?

Eller vad anser ni är bäst?

Utesluter även Avanza Global på liknande sätt som Länsförsäkringar Global gör?
Citera
2025-09-11, 14:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Är DNB Global Indeks de bästa valet som global indexfond eftersom de inte utesluter vissa som Länsförsäkringar Global gör?

Eller vad anser ni är bäst?

Utesluter även Avanza Global på liknande sätt som Länsförsäkringar Global gör?
DNB Global Indeks är minst ESG-vänlig, så den fonden kör jag själv med. Avanza Global har blivit en ESG-vänlig fond så den ska undvikas.
Citera
2025-09-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
DNB Global Indeks är minst ESG-vänlig, så den fonden kör jag själv med. Avanza Global har blivit en ESG-vänlig fond så den ska undvikas.

Okej, ja det lutar åt DNB Global Indeks just nu.

Någon skrev förövrigt på ett annat forum följande:

"Varför inte till t.ex. DNB Global Index, Swedbank Robur Access Global, eller Skandia Global Exponering A? De har alla lägre avgift än Avanza Global om man tar hänsyn till skatteeffekten på utdelningar. Eller föredrar du Avanza Global pga lägre hållbarhet? Bara nyfiken.".

Har Avanza Global så mycket högre skatteeffekt på utdelningar alltså? Hur ser man detta?
Citera
2025-09-13, 13:29
Medlem
Finns det någon anledning till att ISK är mycket mer populärt än kapitalförsäkring?

Finns det några stora fördelar dem emellan? Är skatten densamma?

Någon skillnad när någon ärver?
Senast redigerad av HorribileDictu 2025-09-13 kl. 13:34.
Citera
2025-09-13, 13:36
Medlem
Citat:
Finns det någon anledning till att ISK är mycket mer populärt än kapitalförsäkring?

Finns det några stora fördelar dem emellan? Är skatten densamma?
I ett ISK äger du aktierna och därmed rösträtt. Att sedan din röst med tio aktier i ABB är betydelselöst en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in