• 1
  • 2
2025-08-24, 18:06
Medlem
Hej!

Vilket sätt är bäst att få pengarna att växa så mycket som möjligt utan att riskera att förlora dem?

Jag har ingen bra koll gällande fonder/aktier etc. och har inte tänkt använda pengarna utan vill bara spara i många, många år och få dom att växa. Vad är då bäst att göra?

Just nu har jag t.ex. cirka 1,5 miljoner låsta i sparkonton med fast ränta. När folk får höra det blir man idiotförklarad eftersom "inflationen urholkar värdet av pengarna med tiden", "det är alldeles för låg ränta och du betalar dessutom skatt på sparräntan" etc.

Men vore det så smart om jag slängde pengarna på börsen när jag har noll koll på den och dålig ork med att lära mig? Och som jag förstått finns det alltid en risk att ha pengarna där, även i en fond med mycket låg risk.

Men varför vill man ha pengarna på börsen om det finns ens en liten risk att man förlorar dem? Samtidigt ser jag givetvis problemet med dålig ränta på sparkonton och att värdet urholkas med tiden.

Jag har flera hundratusen i fonder också men dessa är ärvda och inget jag själv upprättat. De ligger dock inte i ett ISK utan det verkar vara den gamla sortens fonder från innan ISK existerade. Bör man låta dessa vara bara? Är det smidigt att föra över dessa till ett ISK istället eller behöver man betala en massa skatt då?

Jag såg en gång någon som gav följande tips;

Vore detta det bästa för någon som jag, eller bör jag fortsätta spara i sparkonton med fast ränta?

Tack på förhand!
Citera
2025-08-24, 18:19
Avstängd
Lås pengar på fasträntekonto, tipsar om Northmill super bra utan avgifter.
Citera
2025-08-24, 18:24
Medlem
Uncorruptables avatar
Sista frågan - ja då betalar du massa skatt (kapitalskatt 30 %).

Mitt tips här är att inte ta massa tips från andra lättvindigt. Att verkligen förstå riskerna.
Citera
2025-08-24, 18:26
Medlem
Minimal (ingen risk) är fasträntekonto.
Ger inte så mycket just nu, men så fort räntorna går upp så blir det mer så klart.
Men blir ju mer än ett värdelöst sparkonto på Swedbank.

Själv sprider jag mitt sparande på fastränta och fonder.
Har bundit den fasta räntan på tre månader.

Brukar efter dessa tre månader kolla upp vilken bank som ger bästa räntan och flytta pengarna dit.
Bluestep, SEB, etc....
Kolla bara så de har statlig insättningsgaranti.

Lista på räntor hos olika banker.
https://www.konsumenternas.se/konsum...nton---rantor/
Citera
2025-08-24, 18:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Hej!

Vilket sätt är bäst att få pengarna att växa så mycket som möjligt utan att riskera att förlora dem?

Jag har ingen bra koll gällande fonder/aktier etc. och har inte tänkt använda pengarna utan vill bara spara i många, många år och få dom att växa. Vad är då bäst att göra?

Just nu har jag t.ex. cirka 1,5 miljoner låsta i sparkonton med fast ränta. När folk får höra det blir man idiotförklarad eftersom "inflationen urholkar värdet av pengarna med tiden", "det är alldeles för låg ränta och du betalar dessutom skatt på sparräntan" etc.

Men vore det så smart om jag slängde pengarna på börsen när jag har noll koll på den och dålig ork med att lära mig? Och som jag förstått finns det alltid en risk att ha pengarna där, även i en fond med mycket låg risk.

Men varför vill man ha pengarna på börsen om det finns ens en liten risk att man förlorar dem? Samtidigt ser jag givetvis problemet med dålig ränta på sparkonton och att värdet urholkas med tiden.

Jag har flera hundratusen i fonder också men dessa är ärvda och inget jag själv upprättat. De ligger dock inte i ett ISK utan det verkar vara den gamla sortens fonder från innan ISK existerade. Bör man låta dessa vara bara? Är det smidigt att föra över dessa till ett ISK istället eller behöver man betala en massa skatt då?

Vore detta det bästa för någon som jag, eller bör jag fortsätta spara i sparkonton med fast ränta?

Tack på förhand!
Det var jag som skrev inlägget du bifogade: (FB) Nej nu vill jag att mina pengar ska börja växa, tips?

Det är det bästa du kan göra. Men om du inte klarar av att se dina tillgångar förlora 10-20-30% i värde under kort tid utan att paniksälja ska du inte vara på börsen överhuvudtaget. Då är ett sparkonto bättre.
Citera
2025-08-24, 18:49
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Stämmer. Fasträntekonto duger bara om man håller på att spara till en buffert, köpa lägenhet, bil eller liknande. Dvs om man behöver pengarna inom 5 år.

Fasträntekonto gör bara att dina pengar minskar lite mindre i värde. Pengarna tappar fortfarande i värde.

Billiga indexfonder är ett bra tips. Bara kasta in pengarna där på ett ISK hos Avanza. Sedan låter du dom ligga där 10år+. Ge fan i att låta dig skrämmas av tillfälliga nedgångar.
Citera
2025-08-24, 18:54
Medlem
Lägsta risken är ju ett konto med ränta, som du har idag.

Men om du är villig att ta en högre risk men med större chans till bättre avkastning så kan du titta på en globalfond.

Själv har jag min tjänstepension placerad i globalfonder och USA-fonder. Då dom placeringarna är på lång sikt så känner jag mig helt trygg med dom.

Man brukar säga att börsen avkastar 7-8%/år i snitt. Men att den i princip aldrig avkastar detta ett givet år. Den kan ju backa rejält ett visst år för att sedan avkasta riktigt bra nästa år, t.ex. Så det handlar om hur mycket risk man som individ vill och orkar ta.

Kort sagt så går risk och avkastning hand i hand. Det finns inga givna svar utan det är upp till var och en.
Citera
2025-08-24, 18:58
Medlem
TUKs avatar
Räntefonder. Har själv snittat ca 4,5-5% senaste 3 åren. Bättre än sparräntan och säkrare än indexfonder.
Citera
2025-08-24, 19:18
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Du börjar i helt fel ände. Den allra första frågan du bör ställa dig är när du behöver de här pengarna. Behöver du ha tillgång till de omedelbart eller inom 5 år? Ha kvar på sparkonto. 5-10 år? Kombination av indexfonder och räntefonder. Över 10år? Allt in på globala indexfonder. Och inga månadssparande trams, utan in med rubbet. Detta kommer att ge dig högst avkastning på lägsta möjliga risk.
Citera
2025-08-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Stämmer. Fasträntekonto duger bara om man håller på att spara till en buffert, köpa lägenhet, bil eller liknande. Dvs om man behöver pengarna inom 5 år.

Fasträntekonto gör bara att dina pengar minskar lite mindre i värde. Pengarna tappar fortfarande i värde.

Billiga indexfonder är ett bra tips. Bara kasta in pengarna där på ett ISK hos Avanza. Sedan låter du dom ligga där 10år+. Ge fan i att låta dig skrämmas av tillfälliga nedgångar.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det var jag som skrev inlägget du bifogade: (FB) Nej nu vill jag att mina pengar ska börja växa, tips?

Det är det bästa du kan göra. Men om du inte klarar av att se dina tillgångar förlora 10-20-30% i värde under kort tid utan att paniksälja ska du inte vara på börsen överhuvudtaget. Då är ett sparkonto bättre.

Ja, jag har hört att man ska ge fan i att sälja vad som än händer. Att man inte förlorat något förrän man väl säljer när man ligger på minus.

Vad är skillnaden mellan att spara hos Avanza och Nordnet?

Skulle man kunna göra det enkelt för sig och lägga allt i en enda fond, som Avanza Zero?
Citera
2025-08-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ja, jag har hört att man ska ge fan i att sälja vad som än händer. Att man inte förlorat något förrän man väl säljer när man ligger på minus.

Skulle man kunna göra det enkelt för sig och lägga allt i en enda fond, som Avanza Zero?

Avanza Zero är en Sverigefond och jag hade inte lagt in allt där.

Jag har upprättat följande sparande för min dotter:

100 000kr gick in den dagen hon föddes i fonder med följande fördelning:

55% i en global indexfond
15% i en Sverige indexfond
15% i en Europafond
10% i en global investmentbolagfond
5% i svensk investmentbolagfond

Inget månadssparande trams i mitt hus.
Citera
2025-08-24, 19:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Vad är problemet med att investera allt i Avanza Zero? Vad tror du själv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in