Citat:
Ursprungligen postat av
Bajjakungen
Jag förstår att du anser det vara mutor, men det behöver ju inte innebära att det är mutor enligt lag.
Jag får en liten bonus för mitt hårda arbete. Arbetsgivaren får fantastiska konferenser och har aldrig haft någon synpunkt på det hela.
I en domstol är sannolikheten väldigt hög att du hade fällts. Sen får du göra som du vill för mig. Jag har inte just någon moralisk åsikt om det hela.
Men om du tror att det du gör är lagligt så tror du helt enkelt fel. Om din arbetsgivare är ok med det du gör ändrar inte på det. Fortsätt för all del, men var medveten om att det är olagligt. Lagtexten är följande:
Citat:
Den som är arbetstagare eller utövar uppdrag och tar emot, godtar ett löfte om eller begär en otillbörlig förmån för utövningen av anställningen eller uppdraget döms för tagande av muta till böter eller fängelse i högst två år.
Du är en arbetstagare
Du tar emot förmåner
Du får förmånerna för utövningen av anställningen
Förmånerna är otillbörliga
Summa summarum så är alla rekvisiten uppfyllda. Det kan tilläggas att krögarna som ger dig mutorna också begår brott.
Men som sagt, gör som du vill, men olagligt är det. Helt upp till dig om du vill fortsätta. Som jag nämnde tidigare hade detta ordagrant kunna vara ett exempel som används i en internutbildning om korruption.
Här vill jag också särskilt notera att även om du kan bevisa till 100% att det inte påverkar ditt beslut att anlita det företaget igen så är det ändå en muta som är brottslig att ta emot.