Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-26, 10:07
Medlem
Custom_mades avatar
Jag vet inte jag. Tänker att det handlar om balans. Vissa har otroligt bråttom att växa upp. Det är utbildning, ansvar och vuxenliv från tonåren.

Jag vet inte om det mest hälsosamma är att "vara vuxen" så tidigt och så mycket som möjligt.

Vad jag upplever så är det hälsosamt att ta saker i en takt som passar en själv, livets naturliga takt liksom. Men man utvecklas ju av att behöva ta mer ansvar så det är bra att utmana sig själv.

Tycker dagens ungdomar tänker mer på pengar, framtid och sådär än någonsin. Jag vet inte om det är så hälsosamt att aldrig tillåta sig själv vara barn.
Citera
2025-08-26, 10:14
Medlem
Därför att vi kan göra det nu.
Citera
2025-08-26, 10:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHenrik
Global familj, passar det bättre? En värld med global gemenskap där det enda som skiljer oss åt är vår kultur och miljö.
"Enda"?

Så du har missat att en del kulturer mördar för att få komma till himlen?

Att en del kulturer tillåter att du gifter dig med släkten?

Att en del kulturer vill slöja in kvinnor?

Att en del kulturer tror på Manjana medans andra tror på Flit?

Jag tror du skulle utvecklas som person om du provade att bo utomlands ett tag.

Under tiden du tar detta straff, om du provar att bo i ett B-land, så kan du skänka en tanke till alla svenskar som byggt upp en av världens bästa kulturer med flit och uppfinningar. Vilket du inte fattat än.
Citera
2025-08-26, 10:16
Medlem
Citat:
Global familj, passar det bättre? En värld med global gemenskap där det enda som skiljer oss åt är vår kultur och miljö.

Vill inte tillbaka till någon tid, vill att vi skapar en ny värld där hela världen är förenad i sammarbete och fred.

Klart vi ska leva i nuet. Om det skulle innebära att elbilar är det bästa alternativet så elbilar, vad vi än väljer för teknik så måste den vara miljövänlig och ingår i kretsloppet.

Jag ser att du har svårt att hänga med då du påstår att jag säger saker jag inte sagt.

Vad är det du inte förstår i min fråga?

Hur hamnade vi i denna omogna värld vi idag lever i?
Jag har min syn på det, vill veta din men du kanske tycker att den är mogen?

Ok, så det är en helt ny värld du vill skapa. Då är jag med.

Hur skulle en sådan vuxenhetsritual se ut?
Citera
2025-08-26, 10:27
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"Enda"?

Så du har missat att en del kulturer mördar för att få komma till himlen?

Att en del kulturer tillåter att du gifter dig med släkten?

Att en del kulturer vill slöja in kvinnor?

Att en del kulturer tror på Manjana medans andra tror på Flit?

Jag tror du skulle utvecklas som person om du provade att bo utomlands ett tag.

Under tiden du tar detta straff, om du provar att bo i ett B-land, så kan du skänka en tanke till alla svenskar som byggt upp en av världens bästa kulturer med flit och uppfinningar. Vilket du inte fattat än.
Så som jag ser det så när världen blir förenad så kommer vi att leva under gemensamma regler där alla medborgare är skyddade under gemensamma lagar. Den kultur jag pratar om är kläder och byggnader som kommer från förfäderna. Som vi i Sverige skulle tex ha fornordisk kultur utan att ha samma regler som fanns då, vi hedrar vår kultur historia genom att bevara den i vår livsstil men med lagar som skyddar människors frihet. Gemensamma lagar men till utseendet och livsstil så blir det en väldigt färgglad skillnad världen över där alla hedrar sina förfäders minne.

Jag har redan levt utomlands i många år, har hunnit komma hem igen. Var inte hemma på över 10 år.

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Ok, så det är en helt ny värld du vill skapa. Då är jag med.

Hur skulle en sådan vuxenhetsritual se ut?
Jag tycker att alla skulle göra tjänstgöring i militären och där tränas och prövas. Efter det blir man, om man klarar det en vuxen krigare som ska skydda barnen och landet.

Här kan du läsa lite om den världen:
(FB) Barnen behöver trygghet och välmående
Citera
2025-08-26, 10:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Så som jag ser det så när världen blir förenad så kommer vi att leva under gemensamma regler där alla medborgare är skyddade under gemensamma lagar. Den kultur jag pratar om är kläder och byggnader som kommer från förfäderna. Som vi i Sverige skulle tex ha fornordisk kultur utan att ha samma regler som fanns då, vi hedrar vår kultur historia genom att bevara den i vår livsstil men med lagar som skyddar människors frihet. Gemensamma lagar men till utseendet och livsstil så blir det en väldigt färgglad skillnad världen över där alla hedrar sina förfäders minne.

Jag har redan levt utomlands i många år, har hunnit komma hem igen. Var inte hemma på över 10 år.

Jag tycker att alla skulle göra tjänstgöring i militären och där tränas och prövas. Efter det blir man, om man klarar det en vuxen krigare som ska skydda barnen och landet.
Så du vill göra hela världen till ett enda Sverige, och tror det går bra? Fast du bott i andra länder och borde veta bättre. Något skaver i den historien. T.ex finns 1 miljard kristna och 1 miljard muslimer.

Fundera på t.ex varför palestinier som är araber inte tas emot av grannlandet Egypten som bebos av araber, trots akut kris. Det är för att egypter har större insikter om människor än du.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-26 kl. 10:35.
Citera
2025-08-26, 10:35
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Så du vill göra hela världen till ett enda Sverige, och tror det går bra? Fast du bott i andra länder och borde veta bättre. Något skaver i den historien.

Fundera på t.ex varför palestinier som är araber inte tas emot av grannlandet Egypten som bebos av araber, trots akut kris. Det är för att egypter har större intelligens än du.
Var skrev jag att jag ville göra om världen till ett enda Sverige?

Tyvärr är hela den regionen traumatiserade av allt krig och det finns ingen enkel lösning där. Det går dock att lösa men det kommer att krävas stort samarbete precis som i resten av världen.
Citera
2025-08-26, 10:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Var skrev jag att jag ville göra om världen till ett enda Sverige?

Tyvärr är hela den regionen traumatiserade av allt krig och det finns ingen enkel lösning där. Det går dock att lösa men det kommer att krävas stort samarbete precis som i resten av världen.
Så vilka regler ska Sverige och resten av ditt globala rike leva under?

Och hur kommer det att fungera om Sverige och Gaza har samma regelverk, nu när du erkänner att de är traumatiserade och älskar att döda medans svenskar hatar att kriga och döda?

Inte ens Sverige och Norge kom överens, världens två mest lika länder, och 1905 sprack den unionen.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-26 kl. 10:43.
Citera
2025-08-26, 10:46
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Så vilka regler ska Sverige och resten av ditt globala rike leva under?

Och hur kommer det att fungera om Sverige och Gaza har samma regelverk, nu när du erkänner att de är traumatiserade och älskar att döda medans svenskar hatar att kriga och döda?
Dom reglerna vår ju så klart alla vara med och ta fram.

Men om vi tar Sverige som exempel. En gång i tiden var det fullt med olika stammar, sen byar, sen städer osv tills vi var ett land med gemensamma regler. Kan du tänka dig denna utveckling fast globalt?

Hela världen behöver läkas på olika sätt. Först måste en läkningsprocess ske sen kan vi börja bygga upp en ny värld. Enligt mig så börjar vi att läka och skydda barnen sen kommer dom så småningom ta över och styra oss på ett sätt vi idag knappt kan föreställa oss.

Om du vill kan du läsa lite om hur det skulle kunna se ut här:
Citera
2025-08-26, 10:58
Medlem
Citat:

Här kan du läsa lite om den världen:

Något i stil med att alla 18-åringar ska göra lumpen, då. Så ditt utopiska vuxna samhälle är i krig trots allt?
Citera
2025-08-26, 11:01
Medlem
sfrges avatar
Det här hör man ju jämt. Det var alltid bättre förr i tiden. När var det bäst? Hur lång tillbaka i tiden skall vi gå? 50-talet? 1800-talet?
1500-talet eller medeltiden?
När var det bäst att leva här i västvärlden?
Citera
2025-08-26, 11:15
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Dom reglerna vår ju så klart alla vara med och ta fram.

Men om vi tar Sverige som exempel. En gång i tiden var det fullt med olika stammar, sen byar, sen städer osv tills vi var ett land med gemensamma regler. Kan du tänka dig denna utveckling fast globalt?

Hela världen behöver läkas på olika sätt. Först måste en läkningsprocess ske sen kan vi börja bygga upp en ny värld. Enligt mig så börjar vi att läka och skydda barnen sen kommer dom så småningom ta över och styra oss på ett sätt vi idag knappt kan föreställa oss.

Om du vill kan du läsa lite om hur det skulle kunna se ut här:
Det är för att svenskar är svenskar som Sverige fungerar. Det är bara ca 25 länder på jorden som fungerar lika bra och Sverige skulle inte ens kunna dela kultur och lagar med Spanien. De enda länder som fungerar har haft sin bas invånare från Norden, Holland, England, Tyskland. Inte ens Frankrike och Spanien och deras kolonier fungerar lika bra. Det räcker inte att vara europee, man måste vara nord-europee.

Alla länder som redan fungerar bra kommer att fungera bra resten av mitt liv 30 år till. Alla som fungerar usel kommer att fungera uselt. Därför att man inte kan ändra människor och länderna speglar människorna som bor där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in