Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-25, 21:34
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Öh jo, döden tvingar mig. Vaddå konsumentslaveri? Jag köper det jag vill köpa inget mer.
Konsument slaveri innebär att vi jobbar för företag som har byggt upp ett system där vi jobbar för att konsumera saker vi egentligen inte behöver. Risken finns att det du vill köpa är saker du inte behöver och då blir det ett missbruk där vi förstör naturen för saker som vi inte behöver.
Jag känner inte dig, så jag kan inte säga exakt hur det ser ut för dig men samhället ser generellt ut så som jag beskriver
Citera
2025-08-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHenrik
Konsument slaveri innebär att vi jobbar för företag som har byggt upp ett system där vi jobbar för att konsumera saker vi egentligen inte behöver. Risken finns att det du vill köpa är saker du inte behöver och då blir det ett missbruk där vi förstör naturen för saker som vi inte behöver.
Jag känner inte dig, så jag kan inte säga exakt hur det ser ut för dig men samhället ser generellt ut så som jag beskriver
Det låter bakvänt för mig. Sakerna man vill göra har inte speciellt mycket att göra med sakerna man måste göra om man inte har lite tur. Låter som du dissar kultur och personliga uttryck som är drivkraft för massvis med människor.
Citera
2025-08-25, 22:18
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Det låter bakvänt för mig. Sakerna man vill göra har inte speciellt mycket att göra med sakerna man måste göra om man inte har lite tur. Låter som du dissar kultur och personliga uttryck som är drivkraft för massvis med människor.
Förstår faktiskt inte vad du skriver.
Jag dissar inte kultur, jag gillar kultur.
Men vad jag inte gillar är denna slit och släng konsumtionen där det ska köpas nytt fast det gamla inte är sönder och dessutom köpa saker som vi inte behöver för att driva upp vinstmarginaler för företag. Trots att detta påverkar naturen negativt genom tex hugga ner skog och sen all olja och annat som förstör för djur och natur och därför också oss.
Citera
2025-08-25, 23:04
Medlem
Citat:
Förstår faktiskt inte vad du skriver.
Jag dissar inte kultur, jag gillar kultur.
Men vad jag inte gillar är denna slit och släng konsumtionen där det ska köpas nytt fast det gamla inte är sönder och dessutom köpa saker som vi inte behöver för att driva upp vinstmarginaler för företag. Trots att detta påverkar naturen negativt genom tex hugga ner skog och sen all olja och annat som förstör för djur och natur och därför också oss.
Fast får de sakerna verkligen sålda? Är det inte snarare så att miljardärer pumpar pengar på skit ingen vill ha o sen dumpas det på en miljöfarlig tipp på andra sidan klotet...
Citera
2025-08-25, 23:58
När allt skulle vara så jävla kul jämt hela tiden och vi fick helt slutkörda dopaminreceptorer.

Det är därför vi inte får barn längre.

Snubbar runkar porr och spelar datorspel istället för att vara så jävla uttråkade och nyfikna på att se naket att de såg till att få ligga lite. Så fortsätter de leva så hela livet ut utan att skaffa familj.

Kvinnor är det lika illa med. De har av samhällsutvecklingen styrts att sociokulturellt avvika från sin könsroll helt. De finns inte längre där för att stötta och ta hand om männen som en enhet utan uppfostras till att vara ensamma och självständiga under nåt jävla inbillat "förtryck" och "patriarkat" där mannen istället har blivit fiende istället för partner. Det blir så motstridigt och isolerande åt bägge håll.

Tänk tiden då man knappt kunde se naket om det inte var på riktigt och det roligaste man hade var och att umgås med varandra live och knulla.

Man kunde köpa villa i stockholm som 25-åring..

Då blev man vuxen rätt fort.

Jag skyller på agendasättande media som inte sätter oss västeuropeer i första hand.

"Världen är ändå överbefolkad så jag vill inte ha barn" har ni säkert hört folk säga.

Det är hjärntvättad jävla självmordspropaganda.

Allt är med mening. Det är väl det värsta med det hela. Det är en enorm okestrering på så många olika plan och skikt.

Men det verkar som att folk börjar vakna.
Senast redigerad av Smegmium 2025-08-26 kl. 00:09.
Citera
2025-08-26, 06:27
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Fast får de sakerna verkligen sålda? Är det inte snarare så att miljardärer pumpar pengar på skit ingen vill ha o sen dumpas det på en miljöfarlig tipp på andra sidan klotet...
Jo visst står det massvis med osålda saker, saker som slängs eller säljs till en bråkdel av utgångspriset men i det stora hela så säljs det hela tiden saker. Det jobbas och det köps, sen går pengarna till krig och maktspel.
Citera
2025-08-26, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smegmium
När allt skulle vara så jävla kul jämt hela tiden och vi fick helt slutkörda dopaminreceptorer.

Det är därför vi inte får barn längre.

Snubbar runkar porr och spelar datorspel istället för att vara så jävla uttråkade och nyfikna på att se naket att de såg till att få ligga lite. Så fortsätter de leva så hela livet ut utan att skaffa familj.

Kvinnor är det lika illa med. De har av samhällsutvecklingen styrts att sociokulturellt avvika från sin könsroll helt. De finns inte längre där för att stötta och ta hand om männen som en enhet utan uppfostras till att vara ensamma och självständiga under nåt jävla inbillat "förtryck" och "patriarkat" där mannen istället har blivit fiende istället för partner. Det blir så motstridigt och isolerande åt bägge håll.

Tänk tiden då man knappt kunde se naket om det inte var på riktigt och det roligaste man hade var och att umgås med varandra live och knulla.

Man kunde köpa villa i stockholm som 25-åring..

Då blev man vuxen rätt fort.

Jag skyller på agendasättande media som inte sätter oss västeuropeer i första hand.

"Världen är ändå överbefolkad så jag vill inte ha barn" har ni säkert hört folk säga.

Det är hjärntvättad jävla självmordspropaganda.

Allt är med mening. Det är väl det värsta med det hela. Det är en enorm okestrering på så många olika plan och skikt.

Men det verkar som att folk börjar vakna.
Förut var det väl mer eller mindre tvångsgifte och så behövdes det extra händer på gården. Och att fixa någon att ta hand om dig på ålderns höst, det gäller nog än. Det låter i mina öron som dina sexfantasier spiller över.
Citera
2025-08-26, 09:18
Medlem
Citat:
Jag tycker att vi ska odla vår egen mat på gårdar här hemma i Sverige så nej, inte vegan. Elbil, är det miljövänligt? Tror batterier inte är så miljövänliga när man räknar in produktion mm. Sen var kommer elen ifrån osv.

Jag har skrivit i tråden vad jag anser är att vara vuxen. Men basically, ta hand om sig själv, om barnen och naturen. Allt måste må bra, vara friskt och starkt. Sen utifrån det kan man använda hur mycket material och teknik man kan komma på, så länge man inte förstör naturen.

Så materialism? Jag bara försöker förstå vad du menar med naturen vs vuxenhet och ur vilket slags tidsperspektiv.

Starka känslor kring saker som krig och planeten hör ju annars ofta till ungdomen, sedan planar det där ut då man inser att en ekoby kan vara lite opraktisk och kulorna måste in ändå.
Citera
2025-08-26, 09:28
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Så materialism? Jag bara försöker förstå vad du menar med naturen vs vuxenhet och ur vilket slags tidsperspektiv.

Starka känslor kring saker som krig och planeten hör ju annars ofta till ungdomen, sedan planar det där ut då man inser att en ekoby kan vara lite opraktisk och kulorna måste in ändå.
Materialism? I den graden det hjälper oss till att må bättre och blir starkare. Vår hälsa och välmående måste hela tiden komma först, det är långt viktigare än materialism. Jag menade bara på att jag inte är emot att använda teknik men det får aldrig bli på bekostnad av vår hälsa.

Sen förstår jag inte andra halvan av ditt inlägg tyvärr
Citera
2025-08-26, 09:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag ser oss som en global stam, jag har svårt att se oss leva på olika sätt. Just nu lever vi inte så men jag är övertygad om att vi kommer att bli en förenad värld. Det är den jag vill rätta mig efter, det andra är kortsiktigt tänkande och för mig slöseri med energi och tid
Begreppet "global stam" är ologiskt. Antingen är man global och älskar alla, det är motsatsen till stam, eller så är vill man ha en stam med revir, kallas även klansamhälle, och då fokuserar man på sina närmaste och är rädd för resten.

Så du kan behöva revidera din trosuppfattning så den fungerar rent logiskt.

Du kan t.ex bosätta dig 1 vecka i USA och 1 vecka i Irak och se om du föredrar Global eller Stam.
Citera
2025-08-26, 09:51
Medlem
Citat:
Materialism? I den graden det hjälper oss till att må bättre och blir starkare. Vår hälsa och välmående måste hela tiden komma först, det är långt viktigare än materialism. Jag menade bara på att jag inte är emot att använda teknik men det får aldrig bli på bekostnad av vår hälsa.

Sen förstår jag inte andra halvan av ditt inlägg tyvärr

Din rubrik är ”när blev det normalt att aldrig bli vuxen?” och jag undrar vad du menar med ”vuxen” och ”när”. Vilken tid är det du vill tillbaka till?

Man ska alltså inte vilja leva i nuet men ändå göra det i naturen, viss teknik är okej men inte elbilar och vi ska värna om djur och natur. Jag hoppas att du förstår att det är lite knepigt att hänga med.

Att använda sig av ChatGPT som verktyg är förstås helt okej, men den kan ibland svamla iväg på de mest teatraliska sätt… kan du kanske koka ner din frågeställning så att man förstår?
Citera
2025-08-26, 10:04
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Begreppet "global stam" är ologiskt. Antingen är man global och älskar alla, det är motsatsen till stam, eller så är vill man ha en stam med revir, kallas även klansamhälle, och då fokuserar man på sina närmaste och är rädd för resten.

Så du kan behöva revidera din trosuppfattning så den fungerar rent logiskt.

Du kan t.ex bosätta dig 1 vecka i USA och 1 vecka i Irak och se om du föredrar Global eller Stam.
Global familj, passar det bättre? En värld med global gemenskap där det enda som skiljer oss åt är vår kultur och miljö.

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Din rubrik är ”när blev det normalt att aldrig bli vuxen?” och jag undrar vad du menar med ”vuxen” och ”när”. Vilken tid är det du vill tillbaka till?

Man ska alltså inte vilja leva i nuet men ändå göra det i naturen, viss teknik är okej men inte elbilar och vi ska värna om djur och natur. Jag hoppas att du förstår att det är lite knepigt att hänga med.

Att använda sig av ChatGPT som verktyg är förstås helt okej, men den kan ibland svamla iväg på de mest teatraliska sätt… kan du kanske koka ner din frågeställning så att man förstår?
Vill inte tillbaka till någon tid, vill att vi skapar en ny värld där hela världen är förenad i sammarbete och fred.

Klart vi ska leva i nuet. Om det skulle innebära att elbilar är det bästa alternativet så elbilar, vad vi än väljer för teknik så måste den vara miljövänlig och ingår i kretsloppet.

Jag ser att du har svårt att hänga med då du påstår att jag säger saker jag inte sagt.

Vad är det du inte förstår i min fråga?

Hur hamnade vi i denna omogna värld vi idag lever i?
Jag har min syn på det, vill veta din men du kanske tycker att den är mogen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in