2025-08-24, 10:56
Medlem
Orcinus-orcas avatar
I takt med att Flashback växt till sig och blivit än viktigare i vårt samhälle gällande politik och nyhetsbevakning så har jag sett en trend att kvalitén på främst dessa trådar gått ner. Eftersom Flashback är så viktig som källa till information och politisk diskussion i ett allt mer kontrollerat och krympande Internet, så behöver vi värna om forumet.

När det gäller främst den politiska diskussionen och nyhetsbevakningen är det extra viktigt att trådarna håller en högre kvalité, för att kunna föra en sakligt och vettig diskussion och minska risken att inlägg med relevant information inte dränks av inlägg som bara fördärvar trådarna.

Skall jag vara konspiratorisk så känns det som det pågår en påverkansoperation mot forumet, just för att fördärva med trams och off-topic. Därför tycker jag man bör förstärka och blir striktare av emot denna typen av regelbrott just för dessa avdelningar. D.v.s en fotnot till regelverket, att hårdare moderering av regelverket tillämpas just i dessa forum-avdelningar. Så som snabbare avstängningar och längre avstängningar, detta hoppas jag kan öka kvalitén där det är som viktigast. Även om moderatorerna gör ett bra jobb idag så är det inte tillräckligt. Förmodligen behövs också fler moderatorer för just dessa avdelningar där diskussionen snabbt riskerar att saboteras.

Jag tror det kan stärka diskussionen och kvalitén utan att påverka yttrandefriheten negativt. Vad tror ni?
Citera
2025-08-24, 11:17
Medlem
kalkryggars avatar
Det jag tror är att du borde belysa med exempel. För annars så blir det svårt att förstå vad du menar. Påverkansoperation?
Citera
2025-08-24, 11:36
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
I takt med att Flashback växt till sig och blivit än viktigare i vårt samhälle gällande politik och nyhetsbevakning så har jag sett en trend att kvalitén på främst dessa trådar gått ner. Eftersom Flashback är så viktig som källa till information och politisk diskussion i ett allt mer kontrollerat och krympande Internet, så behöver vi värna om forumet.

När det gäller främst den politiska diskussionen och nyhetsbevakningen är det extra viktigt att trådarna håller en högre kvalité, för att kunna föra en sakligt och vettig diskussion och minska risken att inlägg med relevant information inte dränks av inlägg som bara fördärvar trådarna.

Skall jag vara konspiratorisk så känns det som det pågår en påverkansoperation mot forumet, just för att fördärva med trams och off-topic. Därför tycker jag man bör förstärka och blir striktare av emot denna typen av regelbrott just för dessa avdelningar. D.v.s en fotnot till regelverket, att hårdare moderering av regelverket tillämpas just i dessa forum-avdelningar. Så som snabbare avstängningar och längre avstängningar, detta hoppas jag kan öka kvalitén där det är som viktigast. Även om moderatorerna gör ett bra jobb idag så är det inte tillräckligt. Förmodligen behövs också fler moderatorer för just dessa avdelningar där diskussionen snabbt riskerar att saboteras.

Jag tror det kan stärka diskussionen och kvalitén utan att påverka yttrandefriheten negativt. Vad tror ni?
Jag instämmer i din kritik.
Kan det vara ett visst krigsförande lands påverkanskampanj du syftar på?
Bland dessa finns ett antal användare som medvetet förstör debatter där detta land nämns fast jag har svårt att se hur detta ofog skulle kunna stoppas.

Att stänga av någon av dessa hjälper inte då det genast dyker upp en "ny" användare med identiska åsikter.
En sak som skulle kunna hjälpa lite vore att nya medlemmar får vänta ett par veckor innan dom kan posta sina första inlägg.
Citera
2025-08-24, 11:43
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca

Vi uppdaterar reglerna återkommande.
Om du har förslag på någon specifik förbättring, så får du gärna posta detta förslag i tråden.

admin
Citera
2025-08-24, 12:18
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det här med åsikts- och yttrandefrihet verkar vara ett problem för er med extremt konspiratoriska ukrosympatier. Ni vill inte ha ett forum, ni vill ha en propagandaplattform. Ni vill inte ha debatt, ni vill ha likriktning och regler som skapar allt snävare cirklar i syfte att röka ut ”förrädare” och ”agenter”. Flashback är inte tänkt att vara ett verktyg i er ständigt pågående spionroman. Ni får helt enkelt acceptera att människor tycker olika om även brännande samhällsfrågor.

Måste för första gången i mitt liv hålla med Galejan... Minus allt joller om "ukrosympatier".

Det funkar inte att kräva av användare att dom alltid ska hålla med en för att få prata. Eller att dom ska ha en IQ över rumstemperatur. Eller att dom ska va trevliga.

Det kommer dyka upp folk som är totala virrpannor i allt som ska in och veva, om dom är on topic så måste ju deras inlägg finnas kvar?
Man kan inte heller kräva att trådar ska starta bara inom ramen för ens egna åsikter eller utan att använda säg uttryck som Putler, Lillryssen eller Det fega ryska aset... Eller vad man nu vill hitta på för att beskriva Putin och lackejer. Och vice versa om Ukraina

Bästa är att ignorera och fortsätta snacka om det man vill prata om med dom man vill prata med.
Citera
2025-08-24, 12:19
Medlem
Kan ni ändra forumet likt Reddit eller Disqus? Nu tar det fem sekunder innan ämnen spårar ur och om de inläggen med svar istället hamnat i egna trådar så hade kvaliteten gått upp markant.
Citera
2025-08-24, 12:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det här med åsikts- och yttrandefrihet verkar vara ett problem för er med extremt konspiratoriska ukrosympatier. Ni vill inte ha ett forum, ni vill ha en propagandaplattform. Ni vill inte ha debatt, ni vill ha likriktning och regler som skapar allt snävare cirklar i syfte att röka ut ”förrädare” och ”agenter”. Flashback är inte tänkt att vara ett verktyg i er ständigt pågående spionroman. Ni får helt enkelt acceptera att människor tycker olika om även brännande samhällsfrågor.

Det har blivit ganska vanligt att folk vill ha högre kvalitet och så innebär det att man ska strypa de som inte tycker som dem.

Därför fungerar FB faktiskt bra redan nu.

Jag tycker dock inte som någon skrev ovan att det blir dåligt för att man säger Putler. Man ska givetvis få använda vilket öknamn man vill om någon. Folk kallar Trump för Trumpeten. Jag själv kallar gärna Ygeman för Ynkeman. Det är pettitesser som finns i en debatt och vissa kan använda det finurligt.

Inte heller kan man klaga på någons källa. Eller jo man kan klaga på källan men inte på vilken källa det är. Är källan kass så argumenterar man för det. Att någon anger en kass källa gör det ju bara enkelt att slå sönder den.

Kanske att det skulle vara större krav på källan i trådstarter. Det ska vara tydligt, enkelt och gå snabbt att hitta. Exempelvis om någon påstår något och hänvisar till en babblande Youtubefilm på 2 timmar så kanske man kan kräva en länk med tidsstämpel.

Sen begriper jag inte varför folk vill tysta de som står på fel sida om kriget i Ukraina? Det är väl bara bra att få se deras argument och omfattningen på stödet för fel sida. Så länge det inte heller rör sig om spam så tycker jag inte ens att tydlig ryss-propaganda ska tas bort. Den rensningen fungerar ju också ganska bra redan idag från FB-teamets sida.

Det är svårt det här med yttrandefrihet.
Citera
2025-08-24, 12:41
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Problemet är ju att din definition av debatt inte är den allenarådande eller ens delas av majoriteten. Du anser ju att oliktänkande är ”sabotage” och att alla som inte har dina snäva åsiktsramar är Ivans.

Problemet här är alltså inte att det finns olika åsikter som stöts och blöts. Problemet är att du och dina likasinnade anser att forumreglerna borde bestraffa oliktänkande. Det går direkt på tvären med Flashbacks syfte.

Det fanns en tid innan Ukrainakonflikten och det kommer att finnas en tid efter. Att göra vad du och TS föreslår är att skapa ett prejudikat som säger att så snart något stort sker i samhället så ska Flashback ta ställning och sedan agera taltratt för ena sidan. Vem säger att du kommer att hamna på rätt sida nästa gång? Då kanske det är du som blir avstängd för ”sabotage” när du tycker fel? Har du tänkt på det?
Ironiskt att just du direkt börjar yra om kriget i ukraina då mitt inlägg inte nämnt något speciellt namn.
Dessutom har jag aldrig sagt att oliktänkande ska bestraffas vilket är en medveten lögn från dig i syfte att sabotera flashback, så i fortsättningen kan du kritisera vad jag skriver och inte det du inbillat dig att jag skrev.
Det är ganska enkelt att kolla upp genom att läsa mina tidigare inlägg i tråden men i vanlig Vatnik anda sprider du hellre desinformation.

Och varför skulle jag eller någon annan svensk ta dig på allvar då du och dina vänner bedriver ett hybridkrig mot Sverige, t.ex genom att ljuga om vad andra personer har för åsikt, precis som ditt tidigare inlägg.

Avslutningsvis tycker jag att det är sjukt att ni klagar på sverige när du hade slängts ut genom ett fönster om du kritiserade ryssland på samma sätt.
Citera
2025-08-24, 12:59
Medlem
kalkryggars avatar
Förslag

Hitta en form för större krav på trådstarter. När det finns ett påstående som är direkt kopplat till trådfrågan så behöver man större krav på de källor som anges och hur de anges.

Anges källan till en pdf-fil på 300 sidor så kräver man sida och stycke. Tidsstämpel i en Youtubefilm etc

Då tänker man: Ska man inte kunna starta en tråd och påstå något utan källa? Självklart ska man det.

Förslag

Införa en (valfri) mall som trådstartaren kan använda sig av. Om trådstartaren tycker på en knapp för mallen så får man i editorn:

Citat:
ÄMNE/FRÅGA

BAKGRUND

ARGUMENT

KÄLLOR

Ett test av detta kanske?

EDIT: Eller så får man alltid upp mallen men kan sudda ut rubrikerna om man vill vara så rebellisk.
Citera
2025-08-24, 13:22
Medlem
Hårdare tag mot sånt där AI-spam som syns i nästan alla trådar hade inte varit dumt. Det är ganska tröttsamt med att första svaret i en frågetråd alltid är kopierat från ChatGPT. Avstängning 3 månader om man bara klistrar in ett ruttet AI-svar kanske? Jag tänker att om TS hade önskat ett AI-svar hade denne frågat en AI i stället för att göra en tråd.
Citera
2025-08-24, 13:22
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
I teorin är det iofs en idé för att skapa ordning men i praktiken kommer ditt förslag inte att fungera. Av flera skäl. Det du föreslår går att göra som standard i exempelvis skolarbeten men Flashback är ett internetforum och det som skrivs här är inlägg, inte terminsarbeten. Folk kastar ihop trådstarter när något händer eller när vederbörande får nys om något från andra medier. Dessutom kommer användarna från vitt skilda bakgrunder med helt olika kompetens och studiebakgrund. Man kan inte kräva att trådstarter ska utgå ifrån en exakt mall när man har att göra med inlägg på ett forum från en anonym grupp randoms. Vad händer med alla som inte håller sig till den här mallen? Ska deras trådar papperskorgas oavsett om de är relevanta eller inte eftersom trådstarten saknade argument eller frågeställning?

Jag hade en idé om att man kunde ge folk möjligheten att använda mallen. Sudda den om man inte vill använda den.

Den kanske också kunde testas i några utvalda forumdelar. Exempelvis Politik. Underforumet Filosofi.

Citat:
Det viktiga är vad som sägs, inte hur det sägs.

Att du skulle skriva årets mening här på FB. Jadu... det där var fan vackert skrivet. Om man ser det på detta sättet så skulle man kunna säga att FB är bra som det är idag.

Skulle vilja säga att om man ser en liten brist hos moderatorerna här på FB så är det att förstå att olika människor förstår sig på att uttrycka och argumentera på olika vis. Bristen är nog till största delen att olika moderatorer själva är olika personligheter med olika förmåga att se på det.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-08-24 kl. 13:29.
Citera
2025-08-24, 13:26
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Hårdare tag mot sånt där AI-spam som syns i nästan alla trådar hade inte varit dumt. Det är ganska tröttsamt med att första svaret i en frågetråd alltid är kopierat från ChatGPT. Avstängning 3 månader om man bara klistrar in ett ruttet AI-svar kanske? Jag tänker att om TS hade önskat ett AI-svar hade denne frågat en AI i stället för att göra en tråd.

Fast om man har ett AI svar som rakt svarar på topic så blir det svårt att argumentera för att det inte skulle få skrivas in som inlägg.

Ett "ruttet" svar, vad mer exakt är det?

Om 10 år så kanske FB har infört något liknande det när du får ett "ruttet" AI-svar när du söker i Google. Fast det är FBs egna AI som inte har samma woke-filter. Så första inlägget i varje tråd genereras av Flashback-AI.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in