• 1
  • 2
2025-08-23, 20:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Är ju rätt vanligt numera att se topprenoverade objekt ligga ute, vilket jag själv tycker är rätt märkligt, om man renoverat så fint så bör man väl bäst få glädje av den investeringen genom att bo i bostaden själv.

Känns väl rätt dumt att renovera för nån annan. Är ju såklart en annan sak om bostaden verkligen behöver fixas för att få köpare på kroken, då kan det vara värt att investera i renovering, men att allt är tipptopp för att sedan säljas?

Var själv och kollade på en lägenhet nyligen, superrenoverad, enligt mäklaren gjordes allting för nåt år sedan. Verkligen allt renoverat, badrum, kök, golv, väggar, tak. Kikade lite snabbt på vad marknadspriset för en sådan lägenhet låg på för att bilda mig en uppfattning.

Sedan när mäklaren ringde så fick jag info om att säljaren förväntar sig ett pris som ligger ca 3 mkr över detta marknadspris. Det är ju helt galet liksom, vilket jag också sa till mäklaren, att denna bostad är verkligen inte värd så pass mycket. Fick inget bra svar annat än att "ja, renoveringen var ju inte billig...". Det är väl inte köparens problem dock? Lycka till med att få den såld till 3 mkr överpris liksom.

Om man är så urbota dum att man fixar allt i lägenheten i perfekt skick och sedan omedelbart därefter kommer på att man inte vill bo där så får man väl skylla sig själv?
Citera
2025-08-23, 20:10
Medlem
Dom senaste 20-30 åren har det standard att man alltid tjänade pengar på bostäder.
Att man lagt mycket pengar på att renovera fick man med råge tillbaka.
Den tiden är nog förbi nu.
Även om det kanske inte blir några stora ras så skall man nog vara glad att få tillbaka vad man gett dom kommande åren.
Att renovera gör nig bara bostaden lättare att sälja, kostnaden blir nog svår att få tillbaka.
Förutom i oattraktiva orter, där kommer priserna att rasa.
Citera
2025-08-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Dom senaste 20-30 åren har det standard att man alltid tjänade pengar på bostäder.
Att man lagt mycket pengar på att renovera fick man med råge tillbaka.
Den tiden är nog förbi nu.
Även om det kanske inte blir några stora ras så skall man nog vara glad att få tillbaka vad man gett dom kommande åren.
Att renovera gör nig bara bostaden lättare att sälja, kostnaden blir nog svår att få tillbaka.
Förutom i oattraktiva orter, där kommer priserna att rasa.
På den köpte man renoveringsobjekt billigt men idag är redan dom flesta renoverade, räcker med att dom är ok numera då man inte får igen pengarna, skall man renovera så bör man ha i planen att bo där minst fem år, helst längre.
Citera
2025-08-23, 20:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är ju rätt vanligt numera att se topprenoverade objekt ligga ute, vilket jag själv tycker är rätt märkligt, om man renoverat så fint så bör man väl bäst få glädje av den investeringen genom att bo i bostaden själv.

Känns väl rätt dumt att renovera för nån annan. Är ju såklart en annan sak om bostaden verkligen behöver fixas för att få köpare på kroken, då kan det vara värt att investera i renovering, men att allt är tipptopp för att sedan säljas?

Var själv och kollade på en lägenhet nyligen, superrenoverad, enligt mäklaren gjordes allting för nåt år sedan. Verkligen allt renoverat, badrum, kök, golv, väggar, tak. Kikade lite snabbt på vad marknadspriset för en sådan lägenhet låg på för att bilda mig en uppfattning.

Sedan när mäklaren ringde så fick jag info om att säljaren förväntar sig ett pris som ligger ca 3 mkr över detta marknadspris. Det är ju helt galet liksom, vilket jag också sa till mäklaren, att denna bostad är verkligen inte värd så pass mycket. Fick inget bra svar annat än att "ja, renoveringen var ju inte billig...". Det är väl inte köparens problem dock? Lycka till med att få den såld till 3 mkr överpris liksom.

Om man är så urbota dum att man fixar allt i lägenheten i perfekt skick och sedan omedelbart därefter kommer på att man inte vill bo där så får man väl skylla sig själv?
Jag tror att allt för många har kollat på real estate på TV. Det går typ ut på att köpa fullständigt fallfärdiga objekt och renovera upp dessa. (USA). Så har ett antal nötter i Sverige fått för sig att göra någon lätt-variant på detta, där bostaden är lite sliten men inte obebolig, och då gjort en vansinnigt dyr renovering som de tror att de får igen pengarna för.

Det är ju inte köparens problem, precis som du säger, dessutom gillar folk olika lösningar och då är det bättre att sälja som det är då många ändå vill sätta sin egen prägel på boendet.
Citera
2025-08-23, 20:17
Medlem
Ditt exempel är extremt och verkligen uppseendeveckande. Men det känns som att bostadssäljare i allmänhet har rätt hög grad av hybris med tanke på priserna de begär. Jag såg någon siffra nyligen om att hälften av alla lägenheter på Hemnet säljs under utgångspris. Detta tycker jag känns rimligt med tanke på att alla försöker få tillbaka det de betalade under haussen vilket inte kommer fungera.
Citera
2025-08-23, 20:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt

Ja, precis. Som i fallet ovan som jag skrev om, en så superfint renoverad bostad lockar ju såklart folk men tror inte att det finns en chans att de får det där priset de ville ha, även om renoveringen säkert var jättedyr så betalar man ju inte 3 miljoner mer än vad bostaden hade kostat i normalskick. Höll på att skratta ihjäl mig till mäklaren.
Citera
2025-08-23, 20:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CastorpHans
Ditt exempel är extremt och verkligen uppseendeveckande. Men det känns som att bostadssäljare i allmänhet har rätt hög grad av hybris med tanke på priserna de begär. Jag såg någon siffra nyligen om att hälften av alla lägenheter på Hemnet säljs under utgångspris. Detta tycker jag känns rimligt med tanke på att alla försöker få tillbaka det de betalade under haussen vilket inte kommer fungera.

Det var ju i detta fallet verkligen en extremt påkostad renovering, som sagt rubbet i lägenheten hade bytts ut. Och inte att de bott där 5-10 år därefter, utan vill flytta precis när renoveringen var klar.

Intressant ändå med fenomenet i sig, mycket statistik visar ju att man inte får tillbaka renoveringskostnaden när man säljer, dvs. man tjänar inte på att renovera åt nån annan, ändå är det en förväntan många har.

Klart att det bär emot psykologiskt att tänka att man hade haft mer pengar om man hade planerat bättre, men det man inte har i huvudet får man ha i plånboken tänker jag.
Citera
2025-08-23, 20:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
På den köpte man renoveringsobjekt billigt men idag är redan dom flesta renoverade, räcker med att dom är ok numera då man inte får igen pengarna, skall man renovera så bör man ha i planen att bo där minst fem år, helst längre.

Ja, exakt, hade ju inte fixat jättefint för att sen dra, ska man renovera så är det väl för att man själv tänkt bo kvar.
Citera
Spekulation
Citera
Medlem
Vansterpartiets avatar
Ja, det har varit en sur karamell för många som köpt sin bostad senaste åren att det inte alls är någon naturlag att bostäder och renoveringar renderar i positiv avkastning.
Citera
2025-08-23, 20:23
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Helt bananas!
Varför renoverar man 1 år innan flytt liksom?

De som köper har ju en egen stil och kanske inte alls gjort samma val.
Citera
2025-08-23, 20:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är ju inte köparens problem, precis som du säger, dessutom gillar folk olika lösningar och då är det bättre att sälja som det är då många ändå vill sätta sin egen prägel på boendet.

Japp, det är ju sällan som folk trivs till 100% med nån annans renovering, räcker med att man inte gillar färgen på köksluckorna så känner inte köparen att denne får avkastning på säljarens snordyra köksrenovering. Därav är man inte beredd att betala mer bara för att säljaren har haft kostnader för att få lägenheten i det skicket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in