Citat:
Ursprungligen postat av
Bergenbananen
Hej jag säljer lite saker som jag importerar från utlandet.
Som privatperson dvs har inget AB
Jag försöker ta allt kontant som jag bara kan. Sen lite på revolut. Men vanligt folk vet sällan vad det är och tycker det låter konstigt.
Vill ju inte få min swish spärrad hos banken.
Finns det någon bank där ute i världen man kan öppna konto på helst anonymt. Och fixa en kortterminal som är kopplad till den banken och även smidiga onlinebetalningar som vanligt folk fattar hur dem gör ?
Tanken är att starta ett ab, men det blir nog först nästa år.
Du säger inte hur mycket du omsätter på din verksamhet men om det inte är småsummor så måste du se till att få alla papper i ordning. Handlar det om typ 100K/år är nog enskild firma enklast, det är superenkelt att regstrera en sådan. Bokföringen är någorlunda lätt men du kan behöva ta hjälp av någon kunnig.
Har du större omsättning med flera hundratusen per år är det förmodligen bättre med ett AB men då måste du säkra kunskap om bokföring då det är krångligare än en enskild firma. Antingen ta hjälp av en redovisningsbyrå eller hitta någon bekant som kan detta.
Men glöm det där med att hitta en bank i något obskyrt land som hjälper dig med svart ekonomi