Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-23, 16:45
Medlem
Hej jag säljer lite saker som jag importerar från utlandet.

Som privatperson dvs har inget AB

Jag försöker ta allt kontant som jag bara kan. Sen lite på revolut. Men vanligt folk vet sällan vad det är och tycker det låter konstigt.

Vill ju inte få min swish spärrad hos banken.

Finns det någon bank där ute i världen man kan öppna konto på helst anonymt. Och fixa en kortterminal som är kopplad till den banken och även smidiga onlinebetalningar som vanligt folk fattar hur dem gör ?

Tanken är att starta ett ab, men det blir nog först nästa år.
Citera
2025-08-23, 17:04
Medlem
Egenanställning? Typ coolcompany eller liknande.
Citera
2025-08-23, 17:53
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen

Jag försöker ta allt kontant som jag bara kan. Sen lite på revolut. Men vanligt folk vet sällan vad det är och tycker det låter konstigt.

Finns det någon bank där ute i världen man kan öppna konto på helst anonymt. Och fixa en kortterminal som är kopplad till den banken och även smidiga onlinebetalningar som vanligt folk fattar hur dem gör ?

Starta en enskild firma.
Citera
2025-08-23, 18:04
Medlem
Enskild firma rekommenderar jag.

https://verksamt.se/starta-foretag/v...ingsverksamhet
Citera
2025-08-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Egenanställning? Typ coolcompany eller liknande.

Gick in och läste. Det är ju mer om man utför jobb åt någon. Jag håller på med import/sälj till privatpersoner.

Köper produkt för 300sek säljer för 900. Enklast vore om jag kunde ta swish då ingen vill använda kontanter.
Citera
2025-08-24, 09:16
Medlem
Citat:
Gick in och läste. Det är ju mer om man utför jobb åt någon. Jag håller på med import/sälj till privatpersoner.

Köper produkt för 300sek säljer för 900. Enklast vore om jag kunde ta swish då ingen vill använda kontanter.

Du utför ett jobb åt någon, du bedriver import och handel och arbetar du med dessa marginaler är det vinstdrivande och därmed räknas det oavsett vad som näringsverksamhet.
Driver du det i bolagsform så betalar du skatt på vinsten och inte omsättningen, men driver du det som privatperson blir det svårare att bokföra det på rätt sätt.
Citera
2025-08-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Du utför ett jobb åt någon, du bedriver import och handel och arbetar du med dessa marginaler är det vinstdrivande och därmed räknas det oavsett vad som näringsverksamhet.
Driver du det i bolagsform så betalar du skatt på vinsten och inte omsättningen, men driver du det som privatperson blir det svårare att bokföra det på rätt sätt.

Går ju o köra via frilans finans o dylikt, fakturerar via dem de tar lite procent sen sköter arb.avg skatt osv så får du det i fickan som om det vore en anställning.
Citera
2025-08-24, 18:20
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother

Åt vem utför TS ett jobb?
Citera
2025-08-24, 21:53
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:

Du säger inte hur mycket du omsätter på din verksamhet men om det inte är småsummor så måste du se till att få alla papper i ordning. Handlar det om typ 100K/år är nog enskild firma enklast, det är superenkelt att regstrera en sådan. Bokföringen är någorlunda lätt men du kan behöva ta hjälp av någon kunnig.

Har du större omsättning med flera hundratusen per år är det förmodligen bättre med ett AB men då måste du säkra kunskap om bokföring då det är krångligare än en enskild firma. Antingen ta hjälp av en redovisningsbyrå eller hitta någon bekant som kan detta.

Men glöm det där med att hitta en bank i något obskyrt land som hjälper dig med svart ekonomi
Citera
2025-08-24, 22:16
Medlem
eltonkebabs avatar
Om du tror att du undgår skatteverket genom att använda Revolut så tror du fel.
Citera
2025-08-26, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Du säger inte hur mycket du omsätter på din verksamhet men om det inte är småsummor så måste du se till att få alla papper i ordning. Handlar det om typ 100K/år är nog enskild firma enklast, det är superenkelt att regstrera en sådan. Bokföringen är någorlunda lätt men du kan behöva ta hjälp av någon kunnig.

Har du större omsättning med flera hundratusen per år är det förmodligen bättre med ett AB men då måste du säkra kunskap om bokföring då det är krångligare än en enskild firma. Antingen ta hjälp av en redovisningsbyrå eller hitta någon bekant som kan detta.

Men glöm det där med att hitta en bank i något obskyrt land som hjälper dig med svart ekonomi
Bokföringen går till på samma sätt i en EF som i ett AB, inte krångligare i ett AB. Det som avviker är när bokslut skall upprättas, för den delen anbefalles att anlita en redovisningskonsult eller motsvarande.
Citera
2025-08-26, 16:34
Medlem
Finns massor av kortterminaler du kan köpa.
Izettle är väl vanligast och mest känd så dom kan ju även ta mest betalt, sen finns flera andra varianter.
Bara att googla, jag tror inte någon av dessa kräver att du har firma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in