Citat:
Ursprungligen postat av
Ellmas1919
Någon kanske har läst mina tidigare trådar också men en lång historia kort (men ändå lång) är att jag sedan i slutet av januari mått extremt dåligt med grov ångest främst men även Depp. Vet ej om det är någon slags utmattning eller inte. Troligen GAD iaf då jag haft två längre ångestskov tidigare.
För tre veckor sedan började jag trappa ut Escitalopram för jag mådde bara sämre och sämre av den. Sjuka biverkningar. Trappade sedan in duloxetin. På måndag har jag ätit 60 mg duloxetin i tre veckor och varit helt utan Escitalopram lika länge. Till en början kände jag en lättnad och jag har blivit av med den ständiga panikkänslan i kroppen iaf. Det är dock jäääävligt upp och ner nu. Kan vissa dagar känna ett uns av hopp om framtiden och att mitt rätta jag är på väg tillbaka men dagen efter vaknar jag med massa ångest igen och gråter mig igenom dagen och då kan det hålla i sig ett tag.
Tänker att detta aldrig kommer vända och att mitt liv nu är förstört. Kan tillägga att jag bara testat dessa två mediciner när det gäller ssri och SNRI. Har självklart testat Lergigan, atarax, theralen. Har sobril som jag tar när jag behöver en paus från helvetet. Fullt medveten om beroenderisken så behöver inga pekpinnar där.
Fråga: Kan det fortfarande vända gällande duloxetin? Har inte alls haft samma hemska insättning som jag hade med Escitalopram. Då var det nära psyket flera gånger. Har mellan mina skov stått på 5 mg Escitalopram i många år. Finns det annat som kanske kan hjälpa annars? Påbörjar kbt om två veckor.
Symtom som jag misstänker vara in/utsättning: huvudvärk, brain zaps, ljudkänslig och tinnitus. Kan liksom hoppa till av plötsliga ljud och får typ som en zap genom kroppen. Mest på kvällarna. Kan också få en en yrsel/swoshkänsla i huvudet. Mår alltså som en påse skridskor.
Det enda antidepressiva egentligen gör för de flesta är att få de negativa tankarna att bli lite mer lätthanterliga. De funkar även mot tvångstankar.
De har egentligen ingen superbra bra effekt mot varken ångest eller depression.
5-HTP är betydligt bättre mot depression jämfört med antidepressiva.
Vad har du testat förutom antidepressiva? Då syftar jag inte på mediciner utan snarare på saker som 5-HTP, vitamin D, magnesium, B-komplex etc.