2025-08-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Den här ämnet får mig att koka och behöver skriva av mig.

Det som pågår i den tråden är bara en liten symptomblänkare av något långt mer djupt rotat: ett land som har byggt en kultur på att spotta på sina egna föräldrar och äldre. Efter decennier av statspropaganda, TV-soffor och glättiga magasin som matat generation efter generation med budskapet att ”bli vad du vill, du är ditt eget projekt, klipp banden bakåt” – står vi nu här. Sverige har lyckats bygga en kult där man ska förakta, inte vårda. Där ”boss babes” och individualismens plastiga glans lyfts till skyarna, medan de som byggde välfärdsstaten, slet ihop skatterna och fostrade barnen nu reduceras till en kostnadspost, ett besvär, något man helst outsourcar till någon med timanställning och trasigt språk.

Och samtidigt sitter folk på forum och diskuterar vad de ”skulle behöva i lön” för att ens fundera på att ta hand om sina egna gamla. Som om omsorg vore en sorts slavgöra man ska mutas in i. Patetiskt. Jag har själv bott och jobbat i fyra olika länder på tre kontinenter de senaste 20 åren – aldrig har jag sett en sådan iskall likgiltighet för äldre som i Sverige. I andra länder är de äldre familjens kärna, en respekterad generation som får plats vid bordet. Här? De ska helst gömmas undan på ett boende, så man slipper höra deras röst, och debatten reduceras till ett Excelark över timlöner.

Det är en kulturell död vi bevittnar. Ett folk som tappat banden bakåt, tappar också framtiden. För de som föraktar sina äldre, kommer själva aldrig att respekteras när de blir gamla. Och där, i det självförvållade tomrummet, ligger Sveriges framtid.
Du har dina äldre släktingar boende hos dig och har sagt upp dig från jobbet för att värda dem?
Citera
2025-08-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qozoker
Svenskar vill inte ta hand om sina pensionärer även när de får en skaplig lön. Blattar tar jobben men kan ej ta hand om de äldre pga språksvårigheter mm. Ändå klagar man på situationen. Jaha då ska vården som redan är underbemannad inte anställa invandrare och svenksar söker inte jobben. Ska de äldre ruttna då utan vård överhuvudtaget? Folk i samhälle är bara bra på att gnälla genom sina telefoner som det fega folk dom är.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jupp.
Näpp. Men klart blatteälskare tar det betet..
Citera
2025-08-23, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Näpp. Men klart blatteälskare tar det betet..
Har du någon bättre förklaring?
Citera
2025-08-23, 09:51
Medlem
Imnshos avatar
Nu behöver jag inte jobba mer i livet, men om äldreomsorg vore ett alternativ så är inte bara lönen viktig.

Framför allt skulle jag kräva betydligt mer i lön om kollegorna var ovana på att åka skridskor.....
Citera
2025-08-23, 09:53
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Den här ämnet får mig att koka och behöver skriva av mig.

Det som pågår i den tråden är bara en liten symptomblänkare av något långt mer djupt rotat: ett land som har byggt en kultur på att spotta på sina egna föräldrar och äldre. Efter decennier av statspropaganda, TV-soffor och glättiga magasin som matat generation efter generation med budskapet att ”bli vad du vill, du är ditt eget projekt, klipp banden bakåt” – står vi nu här. Sverige har lyckats bygga en kult där man ska förakta, inte vårda. Där ”boss babes” och individualismens plastiga glans lyfts till skyarna, medan de som byggde välfärdsstaten, slet ihop skatterna och fostrade barnen nu reduceras till en kostnadspost, ett besvär, något man helst outsourcar till någon med timanställning och trasigt språk.

Och samtidigt sitter folk på forum och diskuterar vad de ”skulle behöva i lön” för att ens fundera på att ta hand om sina egna gamla. Som om omsorg vore en sorts slavgöra man ska mutas in i. Patetiskt. Jag har själv bott och jobbat i fyra olika länder på tre kontinenter de senaste 20 åren – aldrig har jag sett en sådan iskall likgiltighet för äldre som i Sverige. I andra länder är de äldre familjens kärna, en respekterad generation som får plats vid bordet. Här? De ska helst gömmas undan på ett boende, så man slipper höra deras röst, och debatten reduceras till ett Excelark över timlöner.

Det är en kulturell död vi bevittnar. Ett folk som tappat banden bakåt, tappar också framtiden. För de som föraktar sina äldre, kommer själva aldrig att respekteras när de blir gamla. Och där, i det självförvållade tomrummet, ligger Sveriges framtid.
Ja, den attityden eller inställningen du nämner färgar verkligen tanken om man skulle ta jobbet oavsett lönen. Det har ett socialt stigma. Det anses vara ett drängjobb och inget man vill eller ska bygga sitt liv på. Däremot står läkare, sjuksköterska eller kirurg högre i kurs.

Föraktet blir ett effektivt sätt att tysta motståndet genom skam. Helt otroligt att man kan skapa ett rotlöst homo-sovjeticus folk, en tyst majoritet, ett ensamt kollektiv.
Citera
2025-08-23, 09:53
Medlem
kalkryggars avatar
En skälig lön för det arbetet med det tunga ansvaret borde ligga på cirkus 50-60 tusen i månaden.

Själv skulle jag nog inte respektfullt klara av att torka en gammal kärring i bajan och ska nog därför inte jobba med det.
Citera
2025-08-23, 10:10
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
En skälig lön för det arbetet med det tunga ansvaret borde ligga på cirkus 50-60 tusen i månaden.

Själv skulle jag nog inte respektfullt klara av att torka en gammal kärring i bajan och ska nog därför inte jobba med det.

För en ansvarstagande personal kanske ja.
70% av de som jobbar i sjukvården är inte ens värda deras lön de får idag. 40% bör sparkas omgående.

MEN eftersom det är systemhotande brister i leder över dem och upp till politikerna så förstår man varför de gett upp eller inte engagerar sig och utför ett så dåligt arbete.

Så du kanske har rätt, kanske kan vara det som lönen påverka kvaliteten vårdpersonal på äldreomsorgen.
Citera
2025-08-23, 10:29
Förr i tiden var vi så pass många på "golvet" att vi hann med att ge en mycket fin vård till de äldre. Vi satte alla en stor ära att göra det dessutom. Vi var stolta över vårt jobb. De äldre blev både sedda och göra förutom alla annan omvårdnad. Vi hade en kort kafferast på morgon efter morgonbestyren, en kortare lunch och sen lite kaffepaus efter eftermiddagsrapporten. Vi hade jättebra, närvarande chefer som brydde sig om både de äldre och om oss. De var alltid att lita på. Trygga och pålitliga. Krävande och tuffa också om det behövdes. De hade också stenkoll på allt som hände. Satt inte fast inne på expeditionen framför en dator eller pappershögar utan var ute på avdelningen lika ofta. Nyexaminerade undersköterskor och sjuksköterskor fann sig i att de var nya på arbetsplatsen och hade inget alls emot att bli introducerade i rutiner osv vilket en del har idag pga attityden "de kan allt redan" och "jag ska inte jobba här egentligen utan vara på en mycket ballare plats." Så klart lönen spelar in men det är inte allt. Jag är en normalempatisk människa och jag kan inte jobba i en vårdsektor där jag tvingas behandla patienter och boende på ett väldigt dåligt sätt. Då blir jag sjuk själv till slut och jag tror INTE jag är ensam om att känna det så.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Förr gick det jättebra med svenskar i äldreomsorgen så har svårt att se problemet. Självklart är det så att om man ger 5-10k under andra likvärdiga jobb så får man tyvärr dålig kvalité på de som tar jobben då andra ser andra alternativ som mer intressanta.

Det handlar inte om att man ska få ingenjörer med 50k+ löner att vilja jobba i äldreomsorgen.

Det handlar om att man ska kunna konkurrera i löner med matbutiker, restauranger, enklare adminjobb i offentlig sektor etc. Det är dessa jobb man inte kan ligga för lågt under för att kunna få vettig personal.

Då är det självklart att de med val kommer välja den som ger 5000 kr mer i lön.
Citera
2025-08-23, 10:32
Medlem
Paris24s avatar
Min dotter 16 år fick sommarjobb på åldringsvården och hon var så nöjd med sina 120 kr/h. Kanske är det så att åldringsvården, som inte kräver komplex utbildning, ska vara ett ingångsjobb i låg ålder. Precis som att jobba på dagis.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-23 kl. 11:03.
Citera
2025-08-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Min dotter 16 år fick sommarjobb på åldringsvården och hon var så nöjd med sina 120 kr/h. Kanske är det så att åldringsvården, som inte kräver komplex utbildning, ska vara ett ingångsjobb i låg ålder. Precis som dagis.
Inte säkert att sextonåringar ger den bästa vården dock. Sedan behöver gamlingar vård året om och inte bara när ungdomar har lov.
Men på sätt och vis är det ju så det är nu, med skillnaden att de som kan och vill jobba till en låg lön året om är nyanlända och inte ungdomar.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2025-08-23 kl. 10:38.
Citera
2025-08-23, 10:43
Medlem
Det beror inom vilken roll, hur länge och vilket behov jag är i, dvs är jag arbetslös och har inget annat val eller byte från nuvarande jobb.
Ort, utvecklingsmöjligheter och annat spelar också roll.

Men byte från nuvarande, möjligtvis 90-100tkr.
Citera
2025-08-23, 10:47
Medlem
Det är ju inte bara en fråga om lön utan även om arbetsvillkor och att en alldeles för stor del av äldreomsorgen utförs inom hemtjänsten.

När det gäller lön, skulle jag säga 175kr/tim före skatt och OB-tillägg.

Men, jag skulle även behöva klart högre personaltäthet, mer tid per arbetsuppgift/hjälpinsats, riktiga arbetstider utan delad arbetsdag. Det skulle även behövas flexiblare behovsprövning eller beviljande av biståndsinsatser (vad nu den korrekta termen är).

Dessutom skulle vi behöva återuppbygga och nybygga en hel drös med riktiga ålderdomshem/servicehus för äldre för personer som inte har familjer att flytta in till men som varken klarar sig själva men inte heller precis håller på att dö (som typ är "kravet" för att få rätt att vara på "särskilt boende för äldre").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in