Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-23, 09:03
Medlem
En lösning skulle kunna vara att alla hjälper till med äldreomsorgen och får betalt för det. Alltså att man har 6 timmar för sitt vanliga jobb och sedan 2 timmar i äldreomsorgen.

Sedan utöver det givetvis satsa på tekniska förbättringar som gör att äldre människor kan vara självständiga längre än tidigare. Små saker som att kunna beställa online och få hemlevererat maten gör enormt mycket.

Man kan även göra bättre och mer lättlagad mat för äldre som man bara värmer upp i mikrovågsugnen. Skulle också underlätta mycket för äldre.

Mycket av det här handlar om organisation och planering.

T.ex istället för att bygga 600.000 bostäder till kommande massinvandringen skulle man kunna bygga ett hundratusental fina bostäder gjorda för att äldre ska få bästa möjligheterna att bo kvar i sina bostäder sålänge som möjligt.

Äldre är ofta ensamma eller max två personer så deras bostäder behöver planeras noga och ändå kunna vara ganska billiga att bygga då det är ettor eller tvåor på runt 30-50 kvm.

Genom att äldre bor i kluster, så kan man samordna många resurser istället för att vara spridda över hela staden.

Man kan bygga höghus med mathissar, mataffär och restaurang i bottenplan eller på högsta våningen. Hela huset är anpassat för äldre som då får service. Mat, städning och äldreomsorgen behöver inte fara och flänga över hela stadsdelen utan kan fokusera och effektivisera sin tid, ungefär som på ett hotell.

Med äldre boende i kluster, så kan även sjukhus finnas i området och garantera närhet. Hembesök av läkare och sjuksköterskor som inte behöver åka tvärs över staden hela tiden. Man har gångavstånd till allting.

Sedan hög grad av automatisering givetvis. Kanske redan inom 10-2+ år att man har robotar som kan gå från bostad till bostad och laga mat och städa.

Men jag tror för att återknyta till min början att det vore fint om alla förväntas lägga 1-2 timma av sin dag på äldreomsorg.

I allt detta så finns givetvis inget behov av att massimportera människor som ska ta hand om äldre, det enda man åstadkommer med det är en överbefolkning och antalet äldre bara ökar hela tiden. Det är en dålig lösning i en framtid där vi kan automatisera väldigt mycket och krympa arbetsmarknaden rejält.

Med äldre syftar jag givetvis främst på personer över 80-85 år. Före det ser jag inte att någon egentligen behöver någon speciell hjälp förutan att sjukdom är inblandat.
Citera
2025-08-23, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Min drömlön för detta jobb vore 1 miljard i veckan.
Ok omformulerar mig. Vad är den lägsta lönen du kan tänka dig för att jobba i äldreomsorgen?
Citera
2025-08-23, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ok omformulerar mig. Vad är den lägsta lönen du kan tänka dig för att jobba i äldreomsorgen?

Lägsta lönen måste väl ändå innebära att du kan försörja dig själv och ha möjlighet att spara lite pengar också?

Detta har jag räknat ut ligger på ett minimum av 25.000 kr efter skatt i dagens samhälle. Annars är du själv i farozonen att bli beroende av bidrag och annat skit samt leva ett ganska begränsat och väldigt tråkigt liv.
Citera
2025-08-23, 09:07
Medlem
Citat:

Jag har tyvärr för bra lön och är högt efterfrågad så det är inte realistiskt att offentlig sektor ska betala ens min nuvarande lön. Så blir ganska meningslöst att spekulera om att man ska ge bland de högre lönerna i Sverige för att jobba inom äldreomsorgen.
Citera
2025-08-23, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Lägsta lönen måste väl ändå innebära att du kan försörja dig själv och ha möjlighet att spara lite pengar också?

Detta har jag räknat ut ligger på ett minimum av 25.000 kr efter skatt i dagens samhälle. Annars är du själv i farozonen att bli beroende av bidrag och annat skit samt leva ett ganska begränsat och väldigt tråkigt liv.
Så för 25000 börjar du jobba inom äldreomsorgen?
Citera
2025-08-23, 09:09
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Drömlön för vilket jobb som helst , ja varför inte 60.000kr .

Ironiskt nog har man ändå knappt råd att köpa en villa i Stockholm med den lönen.
Citera
2025-08-23, 09:12
Medlem
Citat:
Så för 25000 börjar du jobba inom äldreomsorgen?

Ja, men nu råkar jag ha betydligt högre inkomster än så. Jag kan dock tänka mig att jobba ytterligare 2 timmar om dagen.
Citera
2025-08-23, 09:14
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Inte så farligt ändå.
Nä, men det räcker till att leva med den lönen, man behöver inte leva i lyx.
Citera
2025-08-23, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, men nu råkar jag ha betydligt högre inkomster än så. Jag kan dock tänka mig att jobba ytterligare 2 timmar om dagen.
Det kanske går? Ring kommunen och fråga!
Citera
2025-08-23, 09:20
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Den här ämnet får mig att koka och behöver skriva av mig.

Det som pågår i den tråden är bara en liten symptomblänkare av något långt mer djupt rotat: ett land som har byggt en kultur på att spotta på sina egna föräldrar och äldre. Efter decennier av statspropaganda, TV-soffor och glättiga magasin som matat generation efter generation med budskapet att ”bli vad du vill, du är ditt eget projekt, klipp banden bakåt” – står vi nu här. Sverige har lyckats bygga en kult där man ska förakta, inte vårda. Där ”boss babes” och individualismens plastiga glans lyfts till skyarna, medan de som byggde välfärdsstaten, slet ihop skatterna och fostrade barnen nu reduceras till en kostnadspost, ett besvär, något man helst outsourcar till någon med timanställning och trasigt språk.

Och samtidigt sitter folk på forum och diskuterar vad de ”skulle behöva i lön” för att ens fundera på att ta hand om sina egna gamla. Som om omsorg vore en sorts slavgöra man ska mutas in i. Patetiskt. Jag har själv bott och jobbat i fyra olika länder på tre kontinenter de senaste 20 åren – aldrig har jag sett en sådan iskall likgiltighet för äldre som i Sverige. I andra länder är de äldre familjens kärna, en respekterad generation som får plats vid bordet. Här? De ska helst gömmas undan på ett boende, så man slipper höra deras röst, och debatten reduceras till ett Excelark över timlöner.

Det är en kulturell död vi bevittnar. Ett folk som tappat banden bakåt, tappar också framtiden. För de som föraktar sina äldre, kommer själva aldrig att respekteras när de blir gamla. Och där, i det självförvållade tomrummet, ligger Sveriges framtid.
Citera
2025-08-23, 09:21
Medlem
jewandthejewss avatar
Om jag ska byta bort mitt nuvarande jobb, 70 000. Om jag är arbetslös och behöver ett arbete, 35 000. Är jag desperat så ännu mindre, så det täcker utgifterna.
Citera
2025-08-23, 09:24
Medlem
jewandthejewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Den här ämnet får mig att koka och behöver skriva av mig.

Det som pågår i den tråden är bara en liten symptomblänkare av något långt mer djupt rotat: ett land som har byggt en kultur på att spotta på sina egna föräldrar och äldre. Efter decennier av statspropaganda, TV-soffor och glättiga magasin som matat generation efter generation med budskapet att ”bli vad du vill, du är ditt eget projekt, klipp banden bakåt” – står vi nu här. Sverige har lyckats bygga en kult där man ska förakta, inte vårda. Där ”boss babes” och individualismens plastiga glans lyfts till skyarna, medan de som byggde välfärdsstaten, slet ihop skatterna och fostrade barnen nu reduceras till en kostnadspost, ett besvär, något man helst outsourcar till någon med timanställning och trasigt språk.

Och samtidigt sitter folk på forum och diskuterar vad de ”skulle behöva i lön” för att ens fundera på att ta hand om sina egna gamla. Som om omsorg vore en sorts slavgöra man ska mutas in i. Patetiskt. Jag har själv bott och jobbat i fyra olika länder på tre kontinenter de senaste 20 åren – aldrig har jag sett en sådan iskall likgiltighet för äldre som i Sverige. I andra länder är de äldre familjens kärna, en respekterad generation som får plats vid bordet. Här? De ska helst gömmas undan på ett boende, så man slipper höra deras röst, och debatten reduceras till ett Excelark över timlöner.

Det är en kulturell död vi bevittnar. Ett folk som tappat banden bakåt, tappar också framtiden. För de som föraktar sina äldre, kommer själva aldrig att respekteras när de blir gamla. Och där, i det självförvållade tomrummet, ligger Sveriges framtid.

Den här diskussionen är inte om att ta hand om sina äldre släktingar, den är om att jobba på ett äldreboende. Jag håller nog med dig i det mesta men du har hittat fel tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in