Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-22, 21:45
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har precis inhandlat en wilfa maskin och är sjukt taggad!

https://www.wilfa.se/product/utgagna-produkter-sv/kok-ut/glassmaskin/

Sen knatade jag iväg till esterfabriken i Stockholm och köpte följande, vanilj, banan, viol, päron, äpple, cake, pepparkaka, Fläderblom, gräddkola och hjortronessenser.

Jag kommer testa göra ketoglass, där jag byter ut sockret mot allulose eller golden lakanto erythritol. Jag får testa och experimentera, men första receptet blir antingen Matgeeks härifrån
https://youtu.be/dHOIqYYQIl4?si=vzu6EBi2xNpost42

Eller Melissa Clarkes här
https://cookingbythebook.com/recipes/ice-cream-bases-melissa-clark-and-philadelphia-a-road-to-the-best-ice-cream/

Jag ska se om jag kan skära ner på mjölken och öka med grädde för att få ner kolhydraterna så mycket som möjligt.

I handlade även glassstabilisator från kitchen lab som kommer räcka tills jag dör. Jag kör 36% då det innehåller kragen som också hjälper till att stabilisera, och allulose sänker fryspunkten mer än socker.

Någon som har tips, liknande maskin, kul smaker att testa?
Citera
2025-08-22, 21:50
Förslag på smaker att testa:

Choklad och havssalt: En klassiker som alltid går hem. Använd kakao och en nypa havssalt för att lyfta smaken.

Kaffe och vanilj: Perfekt för kaffeälskare. Använd starkt kaffe eller espresso för en djup smak.

Citrus: Prova att använda citron- eller limeessens för en fräsch och syrlig glass.
Citera
2025-08-22, 21:50
Medlem
BOMB-CPs avatar
Jag gör egen glass flera gr i veckan, jag smaksätter den ofta med skogen, En-barr är en favorit.
Citera
2025-08-22, 21:53
Medlem
Du köper glass-stabilisator och annat skit,,när du vill fixa egen glass.
Citera
2025-08-22, 21:54
Medlem
VoktorDodkas avatar
Non-Stop, Never-Stop och Smarties är guld att hälla i smeten medan den blandas, Smarties passar bäst som fryst i glassen. Jag tycker att det är svårt att få det att bli bra blandat om jag fyller på genom hålet i locket till maskinen, då blir det bättre att blanda i det direkt i smeten innan jag håller det i behållaren.
Citera
2025-08-22, 22:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Jag gör egen glass flera gr i veckan, jag smaksätter den ofta med skogen, En-barr är en favorit.
Låter som en felhörning från enbär, men klart man blir nyfiken.
Citera
2025-08-22, 22:11
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Låter som en felhörning från enbär, men klart man blir nyfiken.
Du får testa, lite svårt att hitta saftiga barr just nu kanske men till nästa säsong.
Citera
2025-08-22, 22:38
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Någon som har tips, liknande maskin, kul smaker att testa?
Min erfarenhet är att det funkar utmärkt med vanlig Maizena, oändligt billigare än allehanda "glasstabilisatorer".

Brukar köra min grund-glassmet så här:

2 dl vispgrädde, 2 dl mjölk, 1 dl socker, 1 msk Maizena, 2 ägg.

Jag separerar inte ut enbart äggvitan utan rör ner innehållet i äggen rakt av.

Jag sjuder inte heller smeten, utan kall-rör ihop hela rasket i matberedare.

Sedan ner med allt i glassmaskinen. Först när processen börjar gå mot sitt slut tillsätter jag smakerna, antingen essenser eller mosade frukter.

Jag testade en gång att använda motsvarande mängd Hermesetas istället för socker (skulle ha en diabetiker som middagsgäst), det blev inte alls bra...
Citera
2025-08-23, 06:26
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Min erfarenhet är att det funkar utmärkt med vanlig Maizena, oändligt billigare än allehanda "glasstabilisatorer".

Brukar köra min grund-glassmet så här:

2 dl vispgrädde, 2 dl mjölk, 1 dl socker, 1 msk Maizena, 2 ägg.

Jag separerar inte ut enbart äggvitan utan rör ner innehållet i äggen rakt av.

Jag sjuder inte heller smeten, utan kall-rör ihop hela rasket i matberedare.

Sedan ner med allt i glassmaskinen. Först när processen börjar gå mot sitt slut tillsätter jag smakerna, antingen essenser eller mosade frukter.

Jag testade en gång att använda motsvarande mängd Hermesetas istället för socker (skulle ha en diabetiker som middagsgäst), det blev inte alls bra...

Ja ditt misstag var att använda hermesetas som mest är saccarin och cyklamat och det sänker inte fryspunkten som socker eller allulose gör. Det är för koncentrerat och har inte den extra volymen heller vilket gör att glassen känns runner eller kalkaktigt.

Jag är sugen på att testa "the real way" först, jag tycker sånt är kul, men vem vet hur det slutar! Jag återkommer i tråden.

Vilken glassmaskin har du?
Citera
2025-08-23, 10:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag har en ninja creami deluxe och då tillverkar man glassen på ett annat sätt, nästan bakvänt.
Man gör sin bas med alla ingredienserna och fryser därefter dem i en (eller flera) speciell behållare. När man sen är sugen på glass plockar man ut behållaren ur frysen och maskinen spinner igenom glassen i ca 2-3 min och sen äter man den. Blir faktiskt rätt bra! Det finns också en chatbot en kille utvecklat som man kan använda för recept till maskinen.

Har haft den snart ett år. Fungerar bra. Men processen när den skär igenom frysen glassmet är rätt intensiv och jag tror inte den håller för evigt, men vi får väl se!
Citera
2025-08-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag har en ninja creami deluxe och då tillverkar man glassen på ett annat sätt, nästan bakvänt.
Man gör sin bas med alla ingredienserna och fryser därefter dem i en (eller flera) speciell behållare. När man sen är sugen på glass plockar man ut behållaren ur frysen och maskinen spinner igenom glassen i ca 2-3 min och sen äter man den. Blir faktiskt rätt bra! Det finns också en chatbot en kille utvecklat som man kan använda för recept till maskinen.

Har haft den snart ett år. Fungerar bra. Men processen när den skär igenom frysen glassmet är rätt intensiv och jag tror inte den håller för evigt, men vi får väl se!
Går det inte att skära upp glassen i byttan med en kökskniv innan maskinen gör resten av jobbet?
Citera
2025-08-23, 12:50
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Går det inte att skära upp glassen i byttan med en kökskniv innan maskinen gör resten av jobbet?
Nej då fungerar inte processen, den bygger på att knivbladen ska skära sig genom glassen sakta men med hög rotation. Lite som mixerblad som pressar från toppen till botten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in