2010-05-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Jag fattar inte hur ni lyckas, ligger man och tänker på en sak hela tiden, så somnar man ju, det är ju det säkraste sättet att somna på? Ska man hålla på och väcka sig själv hela tiden då man märker att man sjunker allt djupare så blir man ju väldigt spänd tillslut, eller klarvaken.

Jag har försökt några gånger, det enda jag har märkt av är att pulsen kan gå upp och att det blir väldigt tungt å andas. Om det är ett steg emot AP eller om det är något annat vet jag ej.

Men LD låter annars roligast, att leva ut fantasier och det känns 100% verkligt?

Dock undra jag hur verkligt det verkligen känns? Jag menar många verka bli modigare i sina AP och LD? Å varför skulle man bli det? Det logiska känns som att man borde bli mer rädd, om det nu känns 100% verkligt, för du befinner dej i en okänd värld. Så det får mej att ifrågasätta känns det verkligen så verkligt som många ger sken av?

Du ska inte vara trött när du försöker AP. Du ska vara avslappnad.
Jag har därför haft mycket bättre resultat på morgonen.

LD känns, från egna erfarenheter, inte alls 100% verkligt.. Känns däremot flummigt och drömlikt, bara att jag har någorlunda kontroll.

Personligen vill jag inte ha LD (förutom som gateway till AP). AP känns mycket verkligare.
Citera
2010-05-11, 07:35
Medlem
davkeis avatar
Mitt försök utförde jag på kvällen dock mellan 19.40- 20.15 och jag var lite trött som vanligt efter jobbet vet inte om det är lättare för mig då det är enda gången jag testat. Att nå stadiet AP eller hur man uttrycket är väl klimax med utförandet. I testet fick jag i alla fall svar på är att jag fortfarande var medveten i hjärna fast jag hörde och kände mig själv sova. Detta i sig var fascinerande det började dock bli läskigt när det började skaka och vibrerar (nästan som om man får lite elektricitet i sig) i kroppen samt att kroppsdelar sakta börja lyfta. Det märkliga var att allt detta var man medveten om och kunde avbryta precis när jag ville. Så måste fundera på om och när jag vill försöka igen och kanske jag måste det om jag har relativt lätt att komma till det stadiet då detta var första seriösa försöket. Jag vet dock inte om jag hörde brus eller brummning eftersom det hör jag nästan jämt ändå.
Senast redigerad av davkei 2010-05-11 kl. 07:40.
Citera
2010-05-11, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davkei
Mitt försök utförde jag på kvällen dock mellan 19.40- 20.15 och jag var lite trött som vanligt efter jobbet vet inte om det är lättare för mig då det är enda gången jag testat. Att nå stadiet AP eller hur man uttrycket är väl klimax med utförandet. I testet fick jag i alla fall svar på är att jag fortfarande var medveten i hjärna fast jag hörde och kände mig själv sova. Detta i sig var fascinerande det började dock bli läskigt när det började skaka och vibrerar (nästan som om man får lite elektricitet i sig) i kroppen samt att kroppsdelar sakta börja lyfta. Det märkliga var att allt detta var man medveten om och kunde avbryta precis när jag ville. Så måste fundera på om och när jag vill försöka igen och kanske jag måste det om jag har relativt lätt att komma till det stadiet då detta var första seriösa försöket. Jag vet dock inte om jag hörde brus eller brummning eftersom det hör jag nästan jämt ändå.
OK. Ja det går nog att AP precis närsom, och att du var utmattad efter jobbet var nog inte negativt.
Personligen känns det bara jäkligt svårt att meditera när jag är trött/sömnig.

Låter som du har lätt för AP?
Jag känner tyvärr att jag får svårare att komma nån vart.. Kan vara att jag var så pass taggad i början.. Skulle behöva återliva det suget!
Citera
2010-05-11, 08:57
Medlem
davkeis avatar
Själv gick jag in helt utan förväntningar att du var taggad kanske störde koncentrationen? Det börjar ju flyga andra tankar när man ligger där och foksuserar på en och samma sak varje gång de dök upp fokuserade jag extra på min sak (månen). Jag vet inte om det har någon betydelse men det gick från svart till nästan vitt när jag blunda precis när händerna börja vibrera? Behöver väl övervinna rädslan just i det skedet och våga forsätta fokusera.
Citera
2010-05-11, 11:04
Medlem
Min syster brukar, eller har varit med om rätt skrämmande händelser.
Hon vaknar mitt i natten, helt klarvaken, med ett starkt vibrerande ljud i öronen, sedan står det en flicka och stirrar på henne, ofta aldeles vid sängkanten.
Detta har nu hänt ett par tre gånger och det är lika skrämmande för henne varje gång. Hon kan inte röra sig eller få fram ett ljud under dessa händelser, och jag själv blir orolig eftersom hon har svår astma och blir väldigt rädd då detta händer.

Hon tror inte på spöken, andevärldar eller någonting, utan mest bara jag som sitter och är orolig. Vad kan detta vara? Jag har hört att hjärnan kan inbilla sig saker och ting precis i det stadiet mellan sömn och vakenhet, men just det brusande ljudet hon upplever har jag läst mycket om i den här tråden.

Vad är detta egentligen? och hur får hon bort den lilla flickan?
Hon har även sett en liten tanig pojke stå och vara ledsen bredvid hennes säng.
Citera
2010-05-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oralbaby
Min syster brukar, eller har varit med om rätt skrämmande händelser.
Hon vaknar mitt i natten, helt klarvaken, med ett starkt vibrerande ljud i öronen, sedan står det en flicka och stirrar på henne, ofta aldeles vid sängkanten.
Detta har nu hänt ett par tre gånger och det är lika skrämmande för henne varje gång. Hon kan inte röra sig eller få fram ett ljud under dessa händelser, och jag själv blir orolig eftersom hon har svår astma och blir väldigt rädd då detta händer.

Hon tror inte på spöken, andevärldar eller någonting, utan mest bara jag som sitter och är orolig. Vad kan detta vara? Jag har hört att hjärnan kan inbilla sig saker och ting precis i det stadiet mellan sömn och vakenhet, men just det brusande ljudet hon upplever har jag läst mycket om i den här tråden.

Vad är detta egentligen? och hur får hon bort den lilla flickan?
Hon har även sett en liten tanig pojke stå och vara ledsen bredvid hennes säng.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys
Citera
2010-05-11, 12:28
Medlem
davkeis avatar
Själv har jag ingen direkt stående åsikt om astrala/andevärlden i sig jag vet för lite men det är väldigt intressant. Svårt att avgöra om allt utspelar sig i huvudet eller inte? Som nedan anges sömnparalys då kanske man ska kontakta någon form av sömnforskare/doktor eller vad de kallas om det är ett återkommande problem. Om man mer tror på det andliga så kanske din syster är omedvetet medial och lätt kan få kontakt med andar som försöker säga henne något. Hoppas det i vilket fall som helst löser sig och att hon får ro i sin sömn.
Citera
2010-05-11, 15:54
Medlem
Random~s avatar
Jag har under en längre tid varit intressarad av detta fenomen eftersom jag läste mycket om det här för ungefär 1 år sedan, har dock aldrig vågat prova då jag är rädd för att det ska bli en obehaglig upplevelse, tex att man blir jagad av någon och inte kan vakna igen, kan något sådant hända?
Citera
2010-05-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Random~
Jag har under en längre tid varit intressarad av detta fenomen eftersom jag läste mycket om det här för ungefär 1 år sedan, har dock aldrig vågat prova då jag är rädd för att det ska bli en obehaglig upplevelse, tex att man blir jagad av någon och inte kan vakna igen, kan något sådant hända?

Visst kan du bli jagad men då handlar det oftast om din egen rädsla. Rädsla sätter för övrigt stopp för många. "Vaknar" igen gör man alltid, du sover liksom inte och man kan inte dö. Det finns inget att vara rädd för, även om jag själv har blivit halvt ihjälskrämd, det är lättare sagt än gjort.
Citera
2010-05-11, 17:25
Medlem
Matteh87s avatar
E ju bara för coolt med sånt här. Jag hade en sömnparalys för ett halvår sen och blev skitskraj. Men efter att jag läst om det så har jag bara velat ha en igen!

Jag har inte testat på AP mer än några gånger och fått ryckningar i ansiktet, pirr och att hjärtat började slå som fan.

Koncentrerar mig på klardrömmar för stunden och mediterar till och från. Ni som är intresserade av AP kan gärna fråga mig om meditation, "New Energy Ways" av Robert Bruce är det jag kör och enligt han så är det en självklarhet om man vill lära sig AP. Riktigt enkel att använda och lära
Citera
2010-05-11, 17:31
Medlem
Random~s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppkloss
Visst kan du bli jagad men då handlar det oftast om din egen rädsla. Rädsla sätter för övrigt stopp för många. "Vaknar" igen gör man alltid, du sover liksom inte och man kan inte dö. Det finns inget att vara rädd för, även om jag själv har blivit halvt ihjälskrämd, det är lättare sagt än gjort.

Tack för svaret. Sjukt läskigt om det nu skulle finnas en astral värld där någon annan ande kan ta över ens kropp, hade jag bara varit säker på att det bara var en "cool dröm" hade jag vågat prova.
Citera
2010-05-11, 17:48
Medlem
Matteh87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random~
Tack för svaret. Sjukt läskigt om det nu skulle finnas en astral värld där någon annan ande kan ta över ens kropp, hade jag bara varit säker på att det bara var en "cool dröm" hade jag vågat prova.
Enligt Robert Bruce så är risken för att det händer minimal. Han har själv aldrig blivit attackerad och han har varit ute och flygit en heeel del.

Tydligen måste du ge "dom" tillåtelse att vara där och om du ber dom gå iväg så ska dom göra det.

Don't be afraid! Och försök dig inte på några satanistknep om att bli besatt och skit... Tror inte det skulle vara så bra :P En snubbe på jobbet hade läst om någon som blev erbjuden något att dricka i en AP. Tror inte man ska göra det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in