2025-09-20, 12:16
Medlem
Jo+n är idrottspedagog och fick priset av umeå universitet https://www.umu.se/idrottshogskolan/plugga-idrott/arets-idrottsalumn/john-grontvedt/

Så sent som 29 april 2025 fick förening pris av umeå energi. Moni*a Smed"an fick av enhetschef larmet om boendet december-24, enhetschefen chef agerade inte på larmet.
https://www.umeaenergi.se/aktuellt/hjalteforeningen-arets-mest-hallbara-forening-2024

https://www.vk.se/2025-09-18/klart-gruppen-behover-omstruktureras-0b958

"Medan en del anser att det är en stark gemenskap och familjär stämning anser lika många att det råder en tydlig hierarkisk gruppkonstellation med ett starkt informellt ledarskap. Det beskrivs förekomma maktmissbruk, skitsnack och ett grovt och sexualiserat språk både gentemot brukare och personal.

Chefer beskriver att de fått uppdrag att leda boendet med premisserna att det är en ”självgående verksamhet” och medarbetare beskriver att det på boendet råder ett väldigt tydligt informellt ledarskap.

Chefer beskriver att arbetsgruppen under åren till stor del lämnats i stor utsträckning och att många beteenden fått pågå och utvecklas utan insyn."

Ägget bortur katta ser ut att vara biträdande verksamhetschef Moni*a Smedm*an som använt ett kommunalt gruppboende för eget syfte 😡
Citera
2025-09-22, 11:04
Medlem
M*ika S*edman? Det är väl solklart att det är personalen som jobbar med Hjälteföreningen som tjänar på hur boendet framställs? C*ilia Brön*myr är väl den informella ledaren och den som syns och hörs om Uttervägen, så det är ju hon som tjänar mest på att utnyttja de boende?
Citera
2025-09-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kitoskitos
M*ika S*edman? Det är väl solklart att det är personalen som jobbar med Hjälteföreningen som tjänar på hur boendet framställs? C*ilia Brön*myr är väl den informella ledaren och den som syns och hörs om Uttervägen, så det är ju hon som tjänar mest på att utnyttja de boende?

Ja men hon är väl knappast med i Hjälteföreningen efter detta eller jobbar på Uttervägen.
Hörde av en jag känner att Hjälteträning idag är inställt. Är nog slutet för den föreningen.
Många företag, kommunen m.fl har sponsrat spektaklet.
Den där Cecilia hade en ide hur man ska bli poppis och tjäna massa pengar.
Skulle vara intressant att veta hur deras ekonomi skötts osv
Citera
2025-09-23, 17:26
Medlem
Forumforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrkets
Ja men hon är väl knappast med i Hjälteföreningen efter detta eller jobbar på Uttervägen.
Hörde av en jag känner att Hjälteträning idag är inställt. Är nog slutet för den föreningen.
Många företag, kommunen m.fl har sponsrat spektaklet.
Den där Cecilia hade en ide hur man ska bli poppis och tjäna massa pengar.
Skulle vara intressant att veta hur deras ekonomi skötts osv

Föreningen är väl ganska etablerad och kommer nog inte att påverkas så mycket av vad som händer på ett enskilt boende.

Som jag har förstått det så är det många boenden och funktionshindrade som är med i föreningen så även om vissa har betett sig dåligt på ett kommunalt ställe så tror jag inte att själva föreningen kommer att bli så drabbade av det.

Jag är fortfarande intresserad av vad personalen har att säga.
Skulle vara en intressant sak att få veta mer om: dynamiken mellan personalen. Särskilt då om visselblåsaren kommer att jobba kvar och hur man löser en uppenbart infekterad fejd i en personalgrupp.
Citera
2025-09-24, 10:39
Medlem
Den är väl inte riktigt så etablerad som det framstår i deras sociala medier. Mycket snack men liten verkstad. De flesta inom lss i Umeå är ju inte med. Föreningen hänger ju på att kommunen betalar stöd till dem och om det visar sig att de som håller i föreningen håller på med psykisk misshandel av brukare ser det ju inte jättebra ut för kommunen att stötta hennes förening?

Bara en tanke. Sjukt är det oavsett.
Citera
2025-09-24, 22:31
Medlem
Vad jag förstår så är föreningen rätt stor. Ser man på sociala medier så är det runt 300 deltagare på deras "hjältelopp". Föreningen verkar även finnas i Umeå, vännäs, Nordmaling , skellefteå och Göteborg. I mina ögon verkar den rätt stor. Vet dock inte hur många medlemmar de har, men med tanke på spridningen runt om i landet känns det som den blivit stor.
Citera
2025-09-24, 23:04
Medlem
Oavsett storlek borde om denna Cecilia jobbar på Uttervägen samt är den som håller i Hjälteföreningen en gultig orsak att dra in kommunala medel
Hon är av det jag fått till mig drivande i den kultur som råder på boendet.
Citera
2025-09-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmafrun62
Vad jag förstår så är föreningen rätt stor. Ser man på sociala medier så är det runt 300 deltagare på deras "hjältelopp". Föreningen verkar även finnas i Umeå, vännäs, Nordmaling , skellefteå och Göteborg. I mina ögon verkar den rätt stor. Vet dock inte hur många medlemmar de har, men med tanke på spridningen runt om i landet känns det som den blivit stor.

Av det som går att läsa har de ca 65 betalande medlemmar. Med tanke på vad de verkar få i bidrag är det mycket pengar på så få medlemmar, de verkar göra av med över 500 000 om året om man ser deras årsbokslut (googla själv)
Citera
2025-09-25, 13:47
Medlem
Hmm ja, det kanske är så få. Trodde det va fler om man ser till alla platser som dom etablerat sig och hur många deltagare som är på hjälteloppet.

Det skulle vara ytterst tråkigt om denna förening försvann. Den gör gott i den cirkeln med funktionsnedsatta.
Ser man till hur det såg ut för flera år tillbaka så satt denna kategori mest på cafe och hade en väldigt rund kropp. De mår bra av att det finns en förening som kämpar för deras fysiska välmående.

Jag är ytterst intresserad av att höra fler av personalens åsikter på uttervägen. Ser man till alla meddelanden som media publicerat så är inte M oskyldig. Hon säger att hon tyckte detta var fel, men skriver ändå elaka saker. Oavsett om man blir utfryst om man inte har samma sätt att vara så anser man något är fel så rycks man inte med. Hon är vuxen. Hon borde också ställas till svars för sitt agerande.
Citera
2025-09-25, 13:48
Medlem
Även om C och J agerat fel så borde inte föreningen straffas är min personliga åsikt.
Citera
2025-09-25, 14:08
Medlem
Om C och J betett sig på ett sånt sätt att kommunen drar tillbaka sitt stöd så är ju ansvaret C och Js att föreningen drabbas, tycker du inte?
Citera
2025-09-25, 14:59
Medlem
Nej, min åsikt är att dom avsätts från föreningen och de andra i styrelsen får fortsätta driva den framåt. Varför ska alla fantastiska individer som glädjs av denna förening straffas ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in