2025-11-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmafrun62
Jag fick som sagt bara nys av detta av en bekant som känner den anhörige, men jag vet inte om detta är sant eller inte. Det är därför jag ställde frågan här eftersom det finns de som verkar begärt ut utredningen och vet mer än mig.
Enligt den uppgiftsgivaren jag har, så ska det röra sig om en anmälan med sexuell grund mot en av brukarna.
Det ska eventuellt finnas en journalanteckning som även styrker detta. Journalanteckningen ska vara dikterad av visselblåsaren själv.

Lite lustigt, tycker du inte? För här har du ju både smutskastat och förtalat...eller?
Citera
2025-11-07, 18:02
Medlem
Forumforums avatar
Citat:
Jag har nu fått hjälp att begära ut alla offentliga handlingar och detta du har lagt upp stämmer inte överrens med det som står i handlingarna.

Så frågan är om du är skyddsombudet eller chefen och försöker smutskasta ännu mer än vad som hänt ?

Vilka formuleringar är det som inte stämmer enl dig?
Citera
2025-11-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag67
Låter som ni pratar om nån helt annan känner C väldigt väl och det ni skriver låter inte som den C jag känner men vet ni pratar om rätt. Hur kan man få så många olika versioner om en person man känner väl. Och det ni säger har jag aldrig hört eller märkt. Känner även brukarna och ingen av dom har jag hört snacka dåligt om henne.
Utan att veta att detta gäller här så är det när en person lider av personlighetsstörning, lika många " personligheter" som personen möter. Alltid trevlig mot användbara personer, ytterst otrevlig mot personer som genomskådar. Samma vid mobbning, det kan vara en person som satt gränser eller gett igen med samma mynt så istället för att lära så blir den personlighetsstörda offret. En sådan person har inte relation på lika villkor, de trauma binder sina offer, genom belöning och straff, genom att växla mellan kall och varm, närvaro vs frånvaro. Det sätter djupa livslånga spår hos den som blir utsatt, psykisk misshandel på värsta nivån. För ditt egna bästa. Jag vet dina behov. Jag gör det här för att jag vill dig väl. Jag känner dig bättre än du känner dig själv. Osv osv
Citera
2025-11-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kitoskitos
Jag har också begärt ut handlingarna kring Uttervägen och har fått samma som den personen fick och jag är varken skyddsombudet eller nån chef utan bara själv anställd inom lss i Umeå kommun och därför intresserad av det här.

Du kanske behöver mer hjälp än så, eller så har du inte begärt ut något utan mest vill skydda en förövare?

Var tog hemmafruns inlägg vägen?

Jag kunde inte släppa hur hennes argument var helt samstämmiga med delar ur arbetsmiljöutredningen. Där står det svart på vitt att delar av personalen pekar ut skyddsombudet och enhetschefen som ”yttre fiender” och att chefen skulle ha tagit ”en persons parti”. OM man har läst alla utredningarna ( 6:6an, Lex Sarah och arbetsmiljökartläggningen) så ser man ju tydligt hur skyddsombudet haft rätt i vad hon larmade om. Man ser ett tydligt mönster med klara bevis för de många bristerna på Uttervägen.

Om man INTE läst dem utan förlitar sig på historierna från de av personalen som nu blir omplacerade, finns ett annat lika tydligt mönster, man hänvisar till konflikt mellan personal och att skyddsombud och chef är ute efter att smutskasta och skada. Där finns inga belägg för att det skulle vara sant. Om man däremot ser till uppdragen för enhetschef respektive skyddsombud så har de agerat enligt dem, och inte för personlig vinning. De har gjort sitt jobb, helt enkelt.

Hur länge kan man förneka fakta i en fråga man engagerar sig i? Hur korkad är man villig att utmåla sig som? Varför?
Citera
2025-11-08, 12:44
Medlem
Citat:
Många av er som skriver här använder orden "jag har hört" väldigt mycket. När man sprider andra hands information så påbörjar man den gamla leken viskleken. Jag anser att man inte bör skriva något man inte vet är 100 procent sant dvs att man kan lägga fram bevis på vad som är sant och inte.
Att spekulera för mycket kan orsaka mycke skada och skapa en häxjakt. Varesig det gäller C, J eller visselblåsaren så bör vi inte uttala oss för mycket innan alla kort ligger på bordet.
Det skulle vara ytterst sorgligt om vi förstör någons liv med stämplar.

Så. Nu ligger alla kort på bordet. Några oklarheter?
Citera
2025-11-08, 13:48
Medlem
Citat:
Så. Nu ligger alla kort på bordet. Några oklarheter?

Tycker inläggen blir lite motsägelsefulla från användaren Hemmafrun62, eftersom de varit både "jag har fått nys om" och "jag har hört".

Tycker du skriver tydligt om resultaten Kitoskitos!
Senast redigerad av Valideraddetektiv 2025-11-08 kl. 13:49. Anledning: Tillägg
Citera
2025-11-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valideraddetektiv
Tycker inläggen blir lite motsägelsefulla från användaren Hemmafrun62, eftersom de varit både "jag har fått nys om" och "jag har hört".

Tycker du skriver tydligt om resultaten Kitoskitos!

Kiitos!
Citera
2025-11-08, 21:15
Medlem
Citat:
Var tog hemmafruns inlägg vägen?

Jag kunde inte släppa hur hennes argument var helt samstämmiga med delar ur arbetsmiljöutredningen. Där står det svart på vitt att delar av personalen pekar ut skyddsombudet och enhetschefen som ”yttre fiender” och att chefen skulle ha tagit ”en persons parti”. OM man har läst alla utredningarna ( 6:6an, Lex Sarah och arbetsmiljökartläggningen) så ser man ju tydligt hur skyddsombudet haft rätt i vad hon larmade om. Man ser ett tydligt mönster med klara bevis för de många bristerna på Uttervägen.

Om man INTE läst dem utan förlitar sig på historierna från de av personalen som nu blir omplacerade, finns ett annat lika tydligt mönster, man hänvisar till konflikt mellan personal och att skyddsombud och chef är ute efter att smutskasta och skada. Där finns inga belägg för att det skulle vara sant. Om man däremot ser till uppdragen för enhetschef respektive skyddsombud så har de agerat enligt dem, och inte för personlig vinning. De har gjort sitt jobb, helt enkelt.

Hur länge kan man förneka fakta i en fråga man engagerar sig i? Hur korkad är man villig att utmåla sig som? Varför?

Tänker lite angående visselblåsaren, att visselblåsa är inget man gör i första taget. De flesta som slår larm har redan försökt säga ifrån på andra sätt, men inte blivit lyssnade på. Beslutet kommer ofta efter mycket oro och tvekan, och handlar sällan om något personligt – utan om ansvar för andra och för att det som sker inte ska fortsätta.
Den som visselblåser vet att det kan få konsekvenser som utfrysning, ryktesspridning eller att man till slut tvingas lämna sitt jobb. Vilket också verkar ha skett i detta fall utifrån arbetsmiljökartläggningen som du beskriver, men också uttalanden från anhöriga i media. Visselblåsa är något man gör som en sista utväg, när man inte längre kan vara tyst och ändå känna att man gör rätt. Det handlar inte om illojalitet, utan om mod och samvete.

De är absolut ingen dans på rosor att visselblåsa, och de kan vi ju se i flera fall i Umeå kommun. Ledning som fortsätter maska begärda dokument och underhålla information för visselblåsargruppen. Att stå utan visselblåsargrupp två gånger på mindre än ett års tid, det måste nog va rekordet i Sverige. Så, grattis Umeå kommun till att va en attraktiv arbetsgivare....
Senast redigerad av Valideraddetektiv 2025-11-08 kl. 21:57.
Citera
2025-11-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ice_
Om ni läser igenom hela tråden så är det ju ganska uppenbart vem Malin är här inne och som försöker få folk att tro på hennes narrativ.

Menar du skyddsombudet som jobbade helt enligt sitt uppdrag och därmed fick igenom tre separata utredningar som alla visar på samma sak, komplexa missförhållanden på Uttervägen? Är det den Malin du menar?
Citera
2025-11-09, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xarrax
Utan att veta att detta gäller här så är det när en person lider av personlighetsstörning, lika många " personligheter" som personen möter. Alltid trevlig mot användbara personer, ytterst otrevlig mot personer som genomskådar. Samma vid mobbning, det kan vara en person som satt gränser eller gett igen med samma mynt så istället för att lära så blir den personlighetsstörda offret. En sådan person har inte relation på lika villkor, de trauma binder sina offer, genom belöning och straff, genom att växla mellan kall och varm, närvaro vs frånvaro. Det sätter djupa livslånga spår hos den som blir utsatt, psykisk misshandel på värsta nivån. För ditt egna bästa. Jag vet dina behov. Jag gör det här för att jag vill dig väl. Jag känner dig bättre än du känner dig själv. Osv osv

Det låter som den Cil*a jag hört talas om och själv träffat på otaliga gånger genom mitt jobb. När jag läste utredningarna upplevde jag att de då sattes ord på just det du beskriver här, om man lägger den offentliga bilden bredvid det som ändå måste sägas vara verkligheten.
Citera
2025-11-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valideraddetektiv
Tänker lite angående visselblåsaren, att visselblåsa är inget man gör i första taget. De flesta som slår larm har redan försökt säga ifrån på andra sätt, men inte blivit lyssnade på. Beslutet kommer ofta efter mycket oro och tvekan, och handlar sällan om något personligt – utan om ansvar för andra och för att det som sker inte ska fortsätta.
Den som visselblåser vet att det kan få konsekvenser som utfrysning, ryktesspridning eller att man till slut tvingas lämna sitt jobb. Vilket också verkar ha skett i detta fall utifrån arbetsmiljökartläggningen som du beskriver, men också uttalanden från anhöriga i media. Visselblåsa är något man gör som en sista utväg, när man inte längre kan vara tyst och ändå känna att man gör rätt. Det handlar inte om illojalitet, utan om mod och samvete.

De är absolut ingen dans på rosor att visselblåsa, och de kan vi ju se i flera fall i Umeå kommun. Ledning som fortsätter maska begärda dokument och underhålla information för visselblåsargruppen. Att stå utan visselblåsargrupp två gånger på mindre än ett års tid, det måste nog va rekordet i Sverige. Så, grattis Umeå kommun till att va en attraktiv arbetsgivare....

Umeå kommun är en sån jävla röta till organisation, jag tänker på den andra visselblåsaren Cecilia som drev på för Dragonen. Det var av det visselblåsarfunktionen kollapsade, och har ju aldrig hämtad sig sen dess. Nån här inte sa att kommunen förtjänade en egen tråd, den kommer bli intressant att följa.

Undrar vilka repressalier Uttervägens visselblåsare råkat ut för, och vad hon har framför sig. Hoppas hon hittar till Umeå kommun-tråden och ger sin version. Saker måste komma fram nu, folk dör ju av kommunens tystnadskultur.
Citera
2025-11-09, 12:26
Medlem
Ny tråd för den som är intresserad av rötan inom Umeå kommun:

(FB) Umeå kommun - tystnadskultur och röta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in