Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
När jag gick i skolan på 80-talet så kunde endast ett fåtal elever i varje klass få högsta betyg. Även om "alla" elever hade haft alla rätt på alla prov, så fanns det endast ett visst antal femmor (högsta betyg) som får delas ut.
Varför är det så? Varför är det endast ett visst antal femmor som får delas ut? Finns det en kvot av femmor? Det låter jättekonstigt.
Annat?
Helt fel!
Många lärare trodde att det var så, men det var antalet 5:or i landet som var begränsat. Bara
7% av samtliga elever i landet i ett ämne skulle få 5:or. Det var teoretiskt möjligt att alla elever i en klass hörde till dessa 7% av landets elever.
Om medelbetyget i en klass var över 3,2 eller under 2,8 så skulle läraren vara beredd att motivera för rektorn varför medelbetyget i klassen var så långt från 3,0. Medelbetyget i ett ämne för samtliga elever i landet skulle vara 3,0.
Jag har varit lärare så länge så jag har satt sifferbetyg. Det högsta medelbetyget som jag haft i någon klass var 3,8 och det lägsta 2,8. I klassen med 3,8 var det 28 elever. 7% av 28 är 1,96, alltså skulle 2 elever i den klassen få 5:or. Om jag minns rätt så satte jag 5 st 5:or.
När det gäller 1:or så skulle även där 7% av alla elever i landet få 1:or. Av nån konstig anledning så var det inte så många lärare som kände sig tvingade att verkligen nå det "målet".
Alldeles för många lärare hade inte nån koll på vad som verkligen gällde.