• 1
  • 2
2025-08-22, 12:12
Medlem
Black.Panthers avatar
https://www.mitti.se/nyheter/m-vill-...305.827fd27535

Citat:
Det finns hundraser i Sverige som inte borde finnas på Stockholms gator, säger oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M) till P4 Stockholm och nämner som exempel pitbullterrier, amstaff och amerikansk bulldog.

Ett av de "liberala" partierna vill nu förbjuda olika hundraser i Stockholm. Det lustiga är att en ras som amstaff tillhör de 20 mest populära raserna i Sverige och den biter inte mer än vad schäfer eller golden retriver gör. Sedan finns det folk som itne borde ha hund som gillar just dessa raser. En ras som american bulldog blir allt mer populär i Sverige med men den ska nu också förbjudas, just i Stockholm. Det betyder alltså att man kan ha en sådan hund i Sverige men ja inte i Stockholm

Var själv lite intresserad av en amstaff men kommer skaffa en bullterrier istället förmodligen men tycker ändå det är märkligt när an vill förbjuda raser, framförallt när man ska vara s.k liberal-konservativ.

Tråkigt populistiskt förslag.
Citera
2025-08-22, 12:14
Medlem
1754s avatar
Förbjud kamphundar. Överallt.
Citera
2025-08-22, 12:23
Medlem
En anledning till att kamphundar bör förbjudas är att den typen av hund tilltalar just sådana individer som verkligen inte borde ha (större) hund överhuvudtaget ... .

(Om ett vilt rovdjur attackerar tamdjur - eller människor- eftersöks och skjuts det. När en hund gör samma daltas det runt med ev varningar istället för att kräket körs direkt till avlivning i kombo med böter för den bristande ägaren)
Citera
2025-08-22, 12:34
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Så tramsigt för det beror ju helt på ägaren och när man ser hundaggression ute så är det 99% av gångerna vad? Jo alltid småhundarna, alltid.

Alla pitbullar jag träffat har träffat har varit hur mysiga som helst och visst det är en jävla dampig ras men det är sorgligt när alla blir rädda för dom och hon vill bara hälsa och vara vän med alla.
Citera
2025-08-22, 12:43
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Så tramsigt för det beror ju helt på ägaren och när man ser hundaggression ute så är det 99% av gångerna vad? Jo alltid småhundarna, alltid.

Alla pitbullar jag träffat har träffat har varit hur mysiga som helst och visst det är en jävla dampig ras men det är sorgligt när alla blir rädda för dom och hon vill bara hälsa och vara vän med alla.

En granne löste det genom att sätta rosa fjärilsvingar på sin när dom är ute och går.

Är vidrigt gulligt
Citera
2025-08-22, 12:55
Medlem
Blir ett lite bakvänt resonemang här men håll ut: Omogna individer som är dåliga på att ta ansvar blir tvugna att ta ansvar med sin hund. De som köper dessa hundar blir i vissa fall lurade. De tror de skaffar en statussymbol men växer upp mentalt istället. På grund av att hundarna är starka och envisa så blir de ofta bra uppfostrade till skillnad från småhundar som får härja fritt. Det är lite som att bli förälder. Det sker förvånansvärt få incidenter med dessa hundar trots att de är så vanliga.
Citera
2025-08-22, 12:56
Medlem
Damen101s avatar
Hundar i huvudtaget borde bannlysas i Sverige, katter också.
Citera
2025-08-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
https://www.mitti.se/nyheter/m-vill-...305.827fd27535

Ett av de "liberala" partierna vill nu förbjuda olika hundraser i Stockholm. Det lustiga är att en ras som amstaff tillhör de 20 mest populära raserna i Sverige och den biter inte mer än vad schäfer eller golden retriver gör. Sedan finns det folk som itne borde ha hund som gillar just dessa raser. En ras som american bulldog blir allt mer populär i Sverige med men den ska nu också förbjudas, just i Stockholm. Det betyder alltså att man kan ha en sådan hund i Sverige men ja inte i Stockholm

Var själv lite intresserad av en amstaff men kommer skaffa en bullterrier istället förmodligen men tycker ändå det är märkligt när an vill förbjuda raser, framförallt när man ska vara s.k liberal-konservativ.

Tråkigt populistiskt förslag.

Moderaterna är ett skitparti, de pratar om frihet men det gäller bara dom själva då de vill smita från skatt och göra rätt för sig. Nu är det tydligen förbjud mot hundar, ja vad kommer härnäst från detta "frihetsparti!?"
Citera
2025-08-22, 13:14
Medlem
Antalet hundattacker är väl ganska få, men däremot så kan man då stärka offrets rättigheter att få ersättning så att det blir kostsamt att inte ha kontroll på sin hund.

Om den nu skadar någon så kan man chablonmässigt ha kanske 250.000 kr i skadestånd eller på någon nivå som motiveras av upplevelse och skador som uppstår.

För de som drabbas så är det inte så kul blir attackerad av en kamphund.

Samtidigt om man tar hänsyn till skadorna som uppstår så kan det vara ersättningskyldighet som gäller alla hundägare.

Jag vet inte om det är så redan, jag har ingen personlig erfarenhet av att bli attackerad och ingen i min bekantskapskrets heller.
Citera
2025-08-22, 13:23
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
En granne löste det genom att sätta rosa fjärilsvingar på sin när dom är ute och går.

Är vidrigt gulligt

Hon hade rosa scarf och hette prinsessan men tyvärr var folk rädda för henne ändå! Men iof så hade ju ägaren ett något suspekt rykte, jag visste ju hur snäll han var men folk i staden tänkte annorlunda så kanske var en kombination ägare och hund här när jag tänker efter.
Citera
2025-08-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
En anledning till att kamphundar bör förbjudas är att den typen av hund tilltalar just sådana individer som verkligen inte borde ha (större) hund överhuvudtaget ... .

(Om ett vilt rovdjur attackerar tamdjur - eller människor- eftersöks och skjuts det. När en hund gör samma daltas det runt med ev varningar istället för att kräket körs direkt till avlivning i kombo med böter för den bristande ägaren)

Detta. Tyvärr verkar 90% av de som äger hundraserna vara störda individer som vill använda hundarna som vapen.

Det är nästan chockerande hur många WT-individer som äger just kamphundar.
Ser du en het förortsbrud med tatueringar och hon säger att hon har en hund så behöver du inte ens gissa.
Citera
2025-08-22, 13:46
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Alltså. Det finns massor av hundraser, och ja det är ägarens ansvar. Men uppenbarligen funkar det ju inte? Måste man då ha raser som är avlade att vara stora och farliga. Kolla american bully XL, där statistiken talar sitt tydliga språk?

https://www.economist.com/science-an...aggressive-dog

Och att säga att "folk är rädda även om jag har vingar eller rosa scarf" är lite som att säga att folk är rädda för mitt AR15 även om jag har en fin rosett på pipan. Klart folk är rädda för något som utan problem kan döda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in