Resultat: Vilka partier/grupper skulle Du rösta.på i kyrkovalet?
Alternativ för Sverige
34,57%
28 röster
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
4,94%
4 röster
Borgerligt alternativ
1,23%
1 röster
Centerpartiet
4,94%
4 röster
Fria liberaler i Svenska kyrkan FiSK
0%
0 röster
Frimodig kyrka
6,17%
5 röster
Gröna Kristna
0%
0 röster
Himmel och Jord
0%
0 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0%
0 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna
1,23%
1 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
7,41%
6 röster
Sverigedemokraterna
19,75%
16 röster
Vänstern i Svenska Kyrkan
3,70%
3 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0%
0 röster
Annat, skriver i tråden
1,23%
1 röster
Inget av dem/röstar inte
14,81%
12 röster
2025-09-07, 11:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GudsFarfar
Vilket parti skulle Gud rösta på?
Gud har lagt sin röst på Jesus och Jesus står utanför Satans värld. Allt världsligt vi gör är Satans vilja. I diktaturer härskar Satans despoter och i demokratier lär han ledarna att ljuga effektivt för folket.

Bara genom att följa Jesus budskap ställer man sig utanför världen och stöder de försvagade.
Citera
2025-09-07, 11:26
Medlem
https://www.kyrkanstidning.se/debatt...ns-legitimitet

Hur starkt är ett demokratiskt system när mindre än en femtedel av de röstberättigade utnyttjar sin rösträtt?
Citera
2025-09-07, 11:34
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GudsFarfar
Vilket parti skulle Gud rösta på?
En begriplig fråga, men en som oundvikligen leder till obegriplighet. Endast en ignorant dåre skulle med fullt allvar försöka besvara den.

Jag kan dock axla den rollen, som just den ignorante dåren, redo att göra det jag själv nyss avrådde ifrån.

Gud skulle inte rösta på något parti, på alla partier samtidigt, inte något utav dessa alternativ eller båda samtidigt.

Men lyssna inte på mig. Genom mitt svar är jag inte bara en ignorant dåre, utan också en hycklare.
Senast redigerad av particulum1 2025-09-07 kl. 11:42.
Citera
2025-09-07, 12:39
Medlem
Varför ska det här valet finnas överhuvudtaget? Varför ska det sekulära styra över kyrkan istället för präster, teologer? Katolikerna, Ortodoxa och alla frikyrkor har ju inga val alla och deras organisationer fungerar ju alldeles utmärkt.
Citera
2025-09-07, 13:08
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nu föddes ju jag utanför Svenska Kyrkan och har helt enkelt aldrig fått rösta i det - men är inte Svenska Kyrkan rätt jävla sekulär i det att den anser att stat och kyrka ska vara separata instanser, att religiös frihet ska råda och att guds bud är jesu handling osv? Alltså "hjälp dom svaga" oberoende vilken religion dom än har?

Svenska Kyrkan som sådan anser givetvis inte att den ska vara separerad från staten. Nu efter alla år efter separationen så kan jag dock tänka mig att sånt där woke-trams i Svenska Kyrkan har hittat på motiveringar som passar att de är separerade. Men de som är troende inom Svenska Kyrkan måste per definition anse att det är fel. Det säger sig självt och är logik.

Svenska Kyrkan är till största delen en sekulär organisation idag och den styrs av så kallade sekulära partier (parti -> Socialdemokraterna -> Muslimska Brödraskapet).

Skulle vara intressant att veta hur stor del av kostnaden som vi skattebetalare står för av det här hemska valet.
Citera
2025-09-08, 05:39
Avstängd
Imorgon ska jag gå och förtidsrösta på AFS och hoppas att AFS klarar 2% spärren.
Citera
2025-09-08, 07:15
Medlem
Krappfiskarns avatar
Nu är jag inte med i SvK, utan är med i en kyrka där Gud och kristen lära/levande är i fokus. Testade kompassen som Kyrkans tidning har, och det är uppenbart hur vissa frågor kraftigt påverkar ens resultat.

När jag tog helt avstånd från bögfrågorna blev resultatet:

AfS 74%
Frimodig Kyrka: 71%
Himmel och Jord: 63
SD: 62%
...
S: 47%

När jag tog positiv inställning till bögfrågor blev resultatet:

FISK: 73%
Öppen kyrka: 72%
POSK: 68%
V: 68%
...
SD: 53%

Är det kristendomen man fokuserar på i SvK eller är det hbtq?
Citera
2025-09-08, 14:13
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Jag ska förtidsrösta någon dag i veckan och lägga min röst på Sverigedemokrater i Svenska kyrkan.

Deras valmanifest är mycket välskrivet och läsvärt!

https://www.sdsk.se/wp-content/uploa...-2025-korr.pdf
Citera
2025-09-08, 20:46
Medlem
När du inte vet vad du ska rösta på, så rösta på oss. Vi tycker precis som Du tycker - oavsett vad Du tycker.

Socialmoderaterna - alltid på Din sida - för folket - i tiden.
Citera
2025-09-09, 00:12
Medlem
Comitiums avatar
Jag poströstade idag och såg på SD-valsedlarna att de som ställer upp i valet är mellan 75 och 85 år. Inte alla men de flesta. Är det vettigt?
Citera
2025-09-09, 01:48
Medlem
SSUs kampanj "Jesus var sosse" är helt befängd
Citera
2025-09-09, 06:57
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag poströstade idag och såg på SD-valsedlarna att de som ställer upp i valet är mellan 75 och 85 år. Inte alla men de flesta. Är det vettigt?

Det är väl mest äldre som bryr sig om SvK? Större sannolikhet de faktiskt bryr sig och vill ha ändring.

Folk födda på sena 90-talet/början av 00-talet är med i politiken för pengar, exponeringen och festerna...själva politiken är inte så prioriterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in