Resultat: Vilka partier/grupper skulle Du rösta.på i kyrkovalet?
Alternativ för Sverige
34,57%
28 röster
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
4,94%
4 röster
Borgerligt alternativ
1,23%
1 röster
Centerpartiet
4,94%
4 röster
Fria liberaler i Svenska kyrkan FiSK
0%
0 röster
Frimodig kyrka
6,17%
5 röster
Gröna Kristna
0%
0 röster
Himmel och Jord
0%
0 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0%
0 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna
1,23%
1 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
7,41%
6 röster
Sverigedemokraterna
19,75%
16 röster
Vänstern i Svenska Kyrkan
3,70%
3 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0%
0 röster
Annat, skriver i tråden
1,23%
1 röster
Inget av dem/röstar inte
14,81%
12 röster
2025-08-21, 12:01
Medlem
Om exakt en månad är det kyrkoval. De som är medlemmar i svenska kyrkan ska rösta fram de som ska styra de kommande 4 åren. Detta handlar om kyrkans inrikting, budget, hur man hjälper utsatta människor, att fira gudstjänst osv.

Senaste valresultatet från 2021:

Alternativ för Sverige (AfS) 1,26%

Arbetarepartiet - Socialdemokraterna (s) 27,50%

Borgerligt alternativ (BorgA) 8,03%

Centerpartiet (c) 10,94%

Fria liberaler i Svenska kyrkan FiSK (FiSK) 1,61%

FRIMODIG KYRKA (FK) 3,47%

Gröna Kristna (Gk) 0,23%

Himmel och Jord (HoJ) 0,60%

Kristdemokrater i Svenska kyrkan (kr) 2,73%

Kyrklig samverkan i Visby stift (KysV) 0,12%

Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna (MPSKDG) 3,26%

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) 19,33%

Sverigedemokraterna (SD) 7,79%

Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) 7,63%

ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla (ÖKA) 5,50%

Vilka frågor är viktiga för er inom svenska kyrkan? Vilka partier intresserar er mest? Är ni medlemmar i svenska kyrkan eller har ni redan lämnat?
Senast redigerad av Minotaur04 2025-08-21 kl. 12:10.
Citera
2025-08-21, 12:14
Medlem
Hade det varit Guds vilja hade valet varit uppenbart men demokrati är Satans påfund, för att hålla oss upptagna. Att vägra rösta är att möta Gud.
Citera
2025-08-21, 12:47
Medlem
kalkryggars avatar
Om man ser på den nya 2%-spärren och förra resultatet så är det flera som kommer att ställas utanför. De måste vara förbannade idag tänker jag?

Kan det till och med göra så att de större aktörerna får lite mindre då vissa förmodas stödrösta för att säkra att dessa små kommer in?

Jag tycker att de partier som ställer upp i kyrkans val inte borde få ställa upp i riksdagsvalet. Jag misstänker dock att Socialdemokraterna kommer att öka. Lite lustigt eftersom Socialdemokraterna är så djupt infiltrerade av Muslimska Brödraskapet.

Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Vilka frågor är viktiga för er inom svenska kyrkan?

Jag har själv funderat på att bli medlem i Svenska Kyrkan och ställa upp för Socialdemokraterna och driva frågan om hur man kan sekularisera Svenska Kyrkan. Med lite smart retorik så kan man få massvis människor i ryggen som backar genom att driva trans och homofrågor stenhårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Är ni medlemmar i svenska kyrkan eller har ni redan lämnat?

Jag fått godkända betyg i skolan och har således den kunskap som behövs för att veta att gud inte finns och är givetvis därför inte med i Svenska Kyrkan (som ändå inte är kristen).
Senast redigerad av kalkryggar 2025-08-21 kl. 12:50.
Citera
2025-08-21, 14:10
Medlem
Lumbagos avatar
Kyrkans Tidning har en valkompass inför kyrkovalet.
Citat:
Kyrkans Tidning har har bett gruppledarna för de tolv nomineringsgrupperna i kyrkomötet att formulera varsin valfråga som de tycker är viktig och unik för sin grupp. Kyrkans Tidnings redaktion har formulerat de övriga frågorna. Frågeformuleringarna har sedan justerats så att de ska vara tydliga och lätta att förstå för den som gör kompassen.

Gruppledarna i kyrkomötets nomineringsgrupper har besvarat alla frågor. När du gör valkompassen jämförs dina svar med hur gruppledarna svarat och utifrån det redovisas hur nära dina svar står de olika nomineringsgrupperna.

Kyrkovalkompassen har utformats i samarbete med Christer Isaksson, författare, journalist och konstruktör av valkompasser för TT sedan början av 2000-talet.
https://www.kyrkanstidning.se/valkompass
Citera
2025-08-21, 16:02
Avstängd
pn222jws avatar
Kyrkopolitiken är bland annat utmärkt för unga akademiker som nosar på en politisk karriär - dom får lära sig hur beslut fattas i verkligheten och kan finslipa sin kompetens.
Citera
2025-08-21, 16:31
Medlem
Blir spännande att följa om Alternativ för Sverige får över 2 % i valet och klarar spärren.
Citera
2025-08-21, 16:36
Medlem
Det gäller att få in kristna personer i kyrkan istället för alla ateister där är idag. Partier som är uttalade ateister borde inte få vara valbara.

Att lämna Svenska kyrkan för att man inte gillar deras politik är ingen lösning utan bättre att gå och rösta var gång.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-08-21 kl. 16:39.
Citera
2025-08-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Kyrkans Tidning har en valkompass inför kyrkovalet.

https://www.kyrkanstidning.se/valkompass

Första frågan

Citat:
En medlem i kyrkan ska kunna välja att tillhöra en annan församling än den där hen bor

"Hen"...de sätter verkligen tonen direkt från start...
Citera
2025-08-21, 21:39
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Blir spännande att följa om Alternativ för Sverige får över 2 % i valet och klarar spärren.

Jag förväntar mig och utgår från att dom klarar spärren. Annars ligger dom illa till inför Riksdagsvalet nästa år.
Citera
2025-08-26, 06:06
Medlem
Eftersom vi är ett sekulerat land ( vilket är bra ) och tto är något annat än partipolitik , så lutar det åt POSK ( parti politiskt obundet ). Svenska kyrkan ju ett trossamfund och inte en politisk arena.
Senast redigerad av Tissetiss 2025-08-26 kl. 06:48.
Citera
2025-08-30, 18:38
Medlem
Jag ogillar tanken på att rösta om hur Kyrkan skall styras.

Men nu är det som det är. De alternativ som finns om man är mot nuvarande woketrams är väl SD, AFS eller Frimodig Kyrka.

Lutade först åt Frimodig Kyrka just då jag tycker att de vanliga partierna egentligen inte bör styra kyrkan.

Men så såg jag ett inlägg från AFS där de visat på att Frimodig Kyrka anser att Sverige bör ta emot ännu fler invandrare än vi gör i dagsläget. Så tydligen är de inte en motståndsröst.

Återstår SD och AFS. Båda har enorma brister. Men kanske bör man ändå rösta på ett av dem för att skapa lite motvikt till de värsta HBTQ-galningarna i "Öppen Kyrka", POSK och S?
Citera
2025-08-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Eftersom vi är ett sekulerat land ( vilket är bra ) och tto är något annat än partipolitik , så lutar det åt POSK ( parti politiskt obundet ). Svenska kyrkan ju ett trossamfund och inte en politisk arena.

Många i POSK går under falsk flagg och är politiskt aktiva även i andra partier, t.ex. Liberalerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in