2025-08-20, 19:57
Medlem
Vi gått ett en mindra läcka i våran hyresrätt, vi har anmält det till bostadsbolaget vi hyr av, dom skickade hit en vaktmästare med samma kompetens som en 3 åring(sist förborrade han inte listen innan han skruvade, vilket resulterade i en sprucken fönsterlist).
Nåväl, han sa att dom skulle låta en "vvsare" ta hand om det, detta var 2 dagar sedan och vi har inte hört något.
Vi har lagt en handuk under läckan som vi byter ut dagligen, pga av den blir dyngsur.

Har jag någon skyldighet att offra handukar för att dom är söliga, eller kan jag låta skiten rinna?

f.ö så är det ett element som läcker i frånröret(skarv), det har runnit endel under golvet längs röret, så golvet har börjar luta lite bakom just det röret.

Jag anmälde skadan till jouren i lördags, vaktmästaren var här måndag morgon.
det är nu snart torsdag!?
Citera
2025-08-20, 20:57
Medlem
kalkryggars avatar
Det är väl bara att du ringer imorgon på morgonen och säger att du inte har något att täcka för läckan och att det rinner ut över golvet. Så om de vill att vattnet inte ska rinna ut över golvet så får de sätta för den på något sätt.

Undra varför de inte fixar det. Låt lite förvånat irriterad. Om du ber dig lägga någon handduk så säger du bara att du inte har några att lägga där.
Citera
2025-08-20, 21:40
Medlem
De kanske har glömt. Ring igen och påminn. Sådant här borde ha åtgärdats omedelbart.
Citera
2025-08-20, 21:59
Medlem
bortmedhelaskitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn

Har jag någon skyldighet att offra handukar för att dom är söliga, eller kan jag låta skiten rinna?

Du har vårdplikt för lägenheten Jordabalken Kap 12, 24§. Men eftersom det rör sig om en vattenläcka och du har meddelat hyresvärden direkt så kan du inte hållas ansvarig för själva läckan och de direkta skadorna från den, 2a stycket.

Däremot kan oaktsamhet gälla så du behöver nog åtminstone göra försök till att torka upp det som går att torka upp.

Spara loggen på telefonen från när du ringde jouren och notera när hyresvärden tittade på läckan, skriv utförligt när och hur du upptäckte läckan så att dom har så lite att skylla på dig som möjligt ifall skadorna blir stora.
Citera
2025-08-20, 22:07
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Kontakta de igen.
Fuktmätare, indikation?
Rivning, avfuktning och återställning ev OM de lata jävlarna inte engagerar sig i sin fastighet.
Citera
2025-08-21, 02:30
Medlem
MrMadoffs avatar
Detta blir vanligare och vanligare i vårt nutida U-land. Hyresvärdarna har inte råd så de låter helt enkelt kåkarna förfalla för det finns alltid någon hyresgäst som är villig att betala för att bo i råttboet
Alla är högt belånade upp över öronen
Citera
2025-08-21, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Detta blir vanligare och vanligare i vårt nutida U-land. Hyresvärdarna har inte råd så de låter helt enkelt kåkarna förfalla för det finns alltid någon hyresgäst som är villig att betala för att bo i råttboet
Alla är högt belånade upp över öronen
Det roliga är att lägenheten är nyrenoverad med stambyte, kök från Ballingslöv osv. givetvis med ockerhyra.

Men så fort det är något problem ska det ignoreras.
efter inflytt fick jag driva ett ärende av läckande ventilation ända till kommunens miljö/hälsa och det gjordes ingenting innan det hotades med vite efter att kommunen konstaterade brister i ventilationen.
Citera
2025-08-21, 16:34
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Det roliga är att lägenheten är nyrenoverad med stambyte, kök från Ballingslöv osv. givetvis med ockerhyra.

Men så fort det är något problem ska det ignoreras.
efter inflytt fick jag driva ett ärende av läckande ventilation ända till kommunens miljö/hälsa och det gjordes ingenting innan det hotades med vite efter att kommunen konstaterade brister i ventilationen.

Ja man renoverar ofta det ytliga så det ser bra ut när potentiella hyresgäster kommer för en visning och sedan skriver det på papperen då har hyresvärden säkrat minst 3 månaders inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in